خانه / اخبار روز / نرخ باسوادی در استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است

نرخ باسوادی در استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش ایسنا، حسین میرزایی امروز یکشنبه، در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته سوادآموزی در اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال چهلمین سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی است، اظهار کرد: امام خمینی(ره) بینش عمیق و شناخت درستی از جامعه آن روز داشتند، بر این اساس پیامی را مخابره کردند مبنی بر اینکه نیاز جامعه رشدمدار، توجه به سوادآموزی است.

وی با اشاره به اهداف امام راحل در این مسیر، افزود: آموزش خواندن و نوشتن به افراد کم سواد و بی‌سواد یا محرومان از سواد، ازتقای آگاهی و دانش افراد بزرگسال و نوسواد و رسیدن به استقلال از جمله اهداف آن بزرگوار در این مسیر بوده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: تعاریف متفاوتی برای سواد بیان شده که از نظر ما مهم‌ترین آنها توانایی خواندن و نوشتن و تسلط بر 4 عمل اصلی ریاضیات است که خدمات آموزشی در این خصوص باید به جامعه هدف 10 تا 40 سال ارائه شود.

میرزایی سوادآموزی را از جمله کارهای سخت دانست و گفت: دریافت اطلاعات، شناسایی و جذب افراد بی‌سواد و همچنین نگهداشت این افراد کاری دشوار است و می‌طلبد که تمام دستگاه‌ها و نهادها در راستای محو پدیده بی‌سوادی ورود کنند تا با یک برنامه‌ریزی دقیق در این مسیر گام‌های موثری برداشته شود.

وی دستاوردهای 40 ساله این حوزه را مطلوب عنوان کرد و افزود: شعار روزهای هفته سوادآموزی از یکشنبه تا شنبه به ترتیب شامل سوادآموزی و رسانه، سوادآموزی؛ مشارکت و رونق تولید، سوادآموزی؛ خانواده و فرهنگ کتابخانی، سوادآموزی و مسئولان، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، سوادآموزی و تجدیدمیثاق با آرمان‌های امام(ره) است که به تناسب روزهای هفته برنامه‌های متفاوتی در سطح استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اضافه کرد: در جمعیت 6 سال و بالاتر، در سال 55 نرخ باسوادی 41 درصد یوده که بر اساس سرشماری سال 95 این نرخ به 87 درصد ارتقا پیدا کرده که نشان از رشد 46 درصدی دارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: نرخ باسوادی جامعه شهری در مدت زمان مذکور از 63.4 درصد به 90.8 درصد و نرخ جامعه روستایی از 32.6 درصد به 74.4 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: نرخ باسوادی مردان در این گروه، در سال 55 برابر با 56 درصد بوده و در سال 95 به 91.1 درصد و نرخ باسوادی زنان نیز در این مدت از 26.5 به 82.8 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اضافه کرد: در گروه سنی 10 تا 49 سال در سال 55 نرخ باسوادی استان 54 درصد بوده که در سال 95 به 96.5 درصد رسیده که نشان از رشد 42.5 درصدی در این 40 سال دارد.

میرزایی افزود: نرخ باسوادی مردان گروه هدف، در سال 55 برابر با 52.58 درصد و در سال 95 معادل 97.3 درصد بوده، همچنین نرخ باسوادی زنان نیز در مدت مذکور از 47 درصد به 95.6 درصد رسیده است که نرخ باسوادی زنان نسبت به میانگین کشوری(94.6درصد) بالاتر است.

وی ادامه داد: در حجم ابلاغیه سال جاری سازمان مرکزی برای استان مرکزی سهمیه 2219 نفر سوادآموزی ایرانی، 1130 نفر دوره انتقال، 1950 نفر دوره تحکیم در نظر گرفته شده که در دوره انتقال و تحکیم به ترتیب 1159 نفر و 1965 نفر ثبت نام کردند که از حجم ابلاغی نیز بالاتر است همچنین با توجه به اینکه دوره سوادآموزی ایرانی تا پایان دی ماه مهلت ثبت نام دارد تا کنون هزار و 309 نفر برای این دوره تحت پوشش قرار گرفته اند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اضافه کرد: نبود اطلاعات کافی از بی‌سوادان، عدم وجود انگیزه در افراد بی‌سواد از جمله‌ چالش‌های این حوزه است که سیاست‌های تشویقی، اجرای مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح حلقه‌های کتابخوانی و خواندن با خانواده، شناسایی و جذب اولیای بی‌سواد، طرح پشتیبان سوادآموز و مسابقات پرسش مهر ریاست جمهوری، از جمله ظرح‌های معاونت سوادآموزی است که در راستای افزایش باسوادی و ارتقای کیفیت سوادآموزی در استان است. امسال هم طرح توانمندسازی آموزش دهندگان در راستای برقراری ارتباط موثر و فن بیان در دستور کار قرار دارد.

میرزایی ادامه داد: دو مرکز محلی یادگیری در استان ایجاد شده و با کمک شهرداری تا پایان سال چهار مرکز دیگر نیز افتتاح می‌شود. در این مراکز علاوه بر سواد پایه، مهارت‌های زندگی اجتماعی و حرفه‌ای ویژه به سوادآموزان آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان مرکزی 32 هزار و 68 نفر در سرشماری سال 95 اعلام بی سوادی کرده‌اند، بیان کرد: بر اساس سرشماری سال 95، از مجموع شهرستان‌های استان، اراک با 97.8 درصد بالاترین و کمیجان با 91.9 درصد کمترین نرخ باسوادی را دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید