خانه / دسته‌بندی نشده / نوعی بز اسپانیایی در پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان شبیه سازی شد

نوعی بز اسپانیایی در پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان شبیه سازی شد



به گزارش ایرنا، روابط عمومی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان روز سه شنبه به نقل از دکتر محمدحسن نصر اصفهانی اعلام کرد: پژوهشگران این مرکز با استفاده از تجارب قبلی شبیه سازی و با بکارگیری روش دستی بومی سازی، پس از 9 ماه موفق به این شبیه سازی از تخمدان و لقاح مصنوعی سلول بنیادین سه رأس بز از آن نژاد شدند.
به گفته وی، با این شبیه سازی، پژوهشکده رویان به معدود کشورهای دست یافته به فناوری های نوین تولید ‌مثل پیوست.
وی با اشاره به اینکه قرار است با دستیابی به این فناوری یکصد راس بز مورسیا شبیه سازی شود، گفت:هم اکنون این طرح آماده واگذاری به دامپروران برای تولید انبوه است که با انبوه سازی آن می توان قیمت تمام شده تولید شیر را کاهش و کیفیت آن را بالا برد.
به گفته رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان، اشتغالزایی برای دامداران در مناطق محروم، صادرات گوشت این نژاد، تولید شیر باکیفیت و تهیه پنیر از آن بدلیل داشتن چربی زیاد نه تنها نشان دهنده ظرفیت این نژاد برای ورود به صنعت دام شیری کشور است، بلکه بیانگر نیاز به توجه ویژه به صنعت بُز شیری برای ایجاد اقتصاد کوچک اما مولد با هدف تأمین خانواده‌های روستایی است.
عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان نیز گفت: تخمک این نژاد در آزمایشگاه، بالغ سازی و سلول های مورد نظر نژاد مورسیا به درون تخمک های بالغ انتقال داده می شود.
دکتر فرنوش جعفرپور افزود: سپس جنین به رحم مادر منتقل و پس از 105 روز بزغاله بطور طبیعی متولد می شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان و مدیر مزرعه تحقیقاتی این مرکز نیز خاطرنشان کرد: با شبیه سازی این بُز امکان تولید و صادرات شیر با کیفت بالا برای تولید پنیر مرغوب در کشور فراهم شد.
دکتر مهدی حاجیان با تاکید براینکه بر اساس تمام آمار و اطلاعات موجود، این میزان موفقیت حاصل از فناوری‌های تولید ‌مثل، بسیار بالا‌تر از نتایج طرح های مشابه در سایر مراکز تحقیقاتی دنیاست، اضافه کرد: دستیابی به این فناوری نوین، نشانگر اوج قدرتمندی‌ فناوری‌ تولید‌ مثل و نوید‌بخش افقی نو در تلفیق فناوری و صنعت دامپروری در کشور به شمار می رود.
محمدرضا محمدیان، واردکننده بُز مورسیای اسپانیا به کشور هم یک راس بز دارای بهترین ژن را در اختیار این پژوهشکده برای شبیه سازی قرار داده است.
وی پارسال سه هزار راس از این نژاد بز را وارد کشور کرده است.
پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان هم اکنون در زمینه شبیه سازی بُز فارغ از نوع نژاد، به فناوری تولید مثل بومی سازی شده دست یافته و بدین ترتیب ایران در جمع معدود کشورهای دست یافته به این فناوری یعنی امریکا، انگلستان، کانادا و چین قرار گرفته است.
با تلاش پژوهشگران ایرانی در این مرکز می توان از این توان ملی در راستای ارتقای صنعت دامپروری کشور گامهای بزرگی برداشت و بجای واردات تعداد بیشتر این دامها، آنها را با استفاده از این تکنیک ها در داخل کشور تولید کرد.
پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان، خدمات تولید بز از طریق شبیه سازی و لقاح آزمایشگاهی و تولید بزهای دورگه از طریق تلقیح مصنوعی و همچنین ارائه خدمات انتقال جنین، فروش اسپرم و انجام تلقیح مصنوعی با تکنیک لاپاراسکوپی را ارائه می کند.
محققان پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان، پیش از این با بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل موفق به شبیه سازی بز از نژاد سانن و آلپاین شده بودند.
بُز ‘مورسیا گرانادا’ نژاد بومی جنوب شرقی اسپانیا بدلیل سهولت پرورش، مقاوم به آب و هوای گرم و خشک، تحمل مناسب شرایط نامساعد، چند قلوزایی و تولید شیر عالی مورد توجه قرار گرفته است.
بز مورسیا چندین دهه است که به کشورهای آرژانتین، برزیل، مکزیک، آفریقای شمالی و ونزوئلا صادر می شود.
این نژاد در 280 روز دوره شیردهی، 500 کیلوگرم شیر با پنج و سه دهم درصد چربی و سه و چهار دهم درصد پروتئین، تولید می کند.
این بز قادر است، روزانه دو تا سه کیلوگرم شیر با چربی پنج و هفت دهم درصد و کیفیت بالا تولید کند.
وزن ماده این نژاد حدود 30 تا 50 کیلوگرم و وزن نر آن حدود 50 تا 60کیلوگرم است.
ت / 6020 /6027 خبرنگار: علیرضا حکیمیان- انتشاردهنده: عمادی* بازنشر: شکراللهی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید