خانه / دسته‌بندی نشده / هموفیلی شایع ترین بیماری خونریزی دهنده ارثی

هموفیلی شایع ترین بیماری خونریزی دهنده ارثی



دکتر عباسعلی حسین پور فیضی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بیماری ارثی، فرزندان پسر مبتلا به خونریزی می شوند ولی دختران حامل بیماری هستند.
وی ادامه داد: از هر 5 هزار نوزاد پسر در دنیا یک نفر مبتلا به هموفیلی است که این موضوع در کشور ما نیز صدق می کند.
دکتر حسین پور با بیان اینکه ابتلا به بیماری هموفیلی غیرارثی نادر است، افزود: بزرگسالان ممکن است از طریق بیماری های زمینه ای غیرعادی همچون سرطان غدد لنفاوی، سرطان های مزمن خون و سایر بیماری های خونی دچار هموفیلی اکتسابی و غیرارثی شوند.
وی با اشاره به اینکه کمبود سه فاکتور انعقادی هشت، 9 و 11 عامل بیماری هموفیلی است، گفت: کمبود فاکتور هشت انعقادی 85 درصد بیماران، فاکتور 9 انعقاد 14 درصد بیماران و فاکتور 11 انعقاد یک درصد هموفیلی ها را تشکیل می دهد.
این عضو انجمن خون شناسی انگلستان ادامه داد: سایر بیماری های ارثی خون ریزی دهنده به علت کمبود فاکتورهای انعقادی نیز وجود دارد که از لحاظ علمی به این بیماران هموفیلی گفته نمی شود.
وی ادامه داد: باور نادرستی که در سطح جامعه رواج یافته این است که تمام خونریزی های ارثی که به دلیل کمبود فاکتورهای انعقادی یا اختلال عملکرد پلاکت ایجاد شده را هموفیلی می نامند.
دکتر حسین پور با بیان اینکه بیماری هموفیلی از نظر شدت به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می شوند، گفت: در حالت عادی سطح فاکتور 100 درصد است ولی بین 75 تا 150 درصد نیز طبیعی در نظر گرفته می شود.
وی در خصوص انواع خونریزی های بیماران هموفیلی افزود: مهم ترین خونریزی که علامت هموفیلی است خونریزی از مفصل هاست، مفاصلی همچون مچ پا و زانو که وزن بدن را با خود حمل می کنند، همچنین مهم ترین خونریزی در پسران خونریزی بعد از ختنه است.
این عضو انجمن خون شناسان انگلیس اظهار کرد: شایع ترین خونریزی ها در این بیماران خونریزی گوارشی، ادراری و خونریزی به دنبال کشیدن دندان است ولی خطرناک ترین خونریزی ها در این بیماران خونریزی های مغزی، بعد از عمل جراحی و راه های هوایی است.
وی ادامه داد: برای قطع خونریزی فاکتوری که سطح آن در بدن کم است از طریق تزریق بالا برده می شود.
به گزارش ایرنا، هموفیلی بیماری اختلال انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی است که از طریق مادر به پسرانش منتقل شده و مردان نمی‌توانند بیماری را به پسرانشان منتقل کنند.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: رستگار
6120/6183



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید