خانه / دسته‌بندی نشده / هند با همکاری ژاپن ماموریت جدید در کره ماه انجام می دهد

هند با همکاری ژاپن ماموریت جدید در کره ماه انجام می دهد



به گزارش ایرنا، هند و ژاپن به عنوان دو اقتصاد برتر آسیا مشغول کار روی برنامه ای هستند تا بتوانند برای امکان سنجی زندگی انسان در کره ماه، ماموریت ویژه ای انجام دهند. فضا پیمایی که این دو کشور به کره ماه اعزام خواهند کرد برای مطالعه درباره امکان وجود آب در مناطق قطبی کره ماه که زیست انسان در آن را امکان پذیر می کند برنامه ریزی شده است.
هنوز تاریخ اعزام این ماموریت ویژه فضایی اعلام نشده است.
همکاری هند و ژاپن در این پروژه، نشان دهنده اهمیت فزاینده آسیا در فضا و همچنین حساسیت قدرت های این قاره به تسلط روزافزون چین بر ژئوپلتیک این قاره است.
کارشناسان ژاپنی این پروژه مشترک با هند را یک بازی برد – برد قلمداد می کنند و معتقدند مانند موارد گذشته که دو کشور ماموریت های کوچک مشترکی در مورد کره ماه انجام داده اند، این بار هم موفقیت زیادی به دست خواهند آورد.
دانشمندان ژاپنی به پیچیدگی های فناوری فضایی هند اعتماد دارند و می گویند هند تنها کشوری است که در اولین بار توانست با موفقیت در مریخ پیاده شود.
ژاپن در سال های اخیر تلاش کرده است برای مقابله با قدرت رو به رشد چین در قاره آسیا، متحدان قدرتمندی در تمام عرصه از میان کشورهای این قاره برای خود پیدا کند. هند نیز که به عنوان بزرگترین رقیب چین، همواره با این کشور تنش داشته است همین هدف را دنبال می کند.
ایسرو در سال جاری با ثبت رکود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک ‘سریهاریکوتا’ در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا،تاریخ ساز شد.
سازمان تحقیقات هوا و فضا هند (ایسرو)در طرحی بلند پروازانه در صدد انتقال گاز هلیوم از کره ماه برای تامین انرژی این کشور است.
وی افزود: با این اقدام وابستگی هند به واردات سوخت تا میزان زیادی کاهش می یابد.
تا حدود پنجاه سال پیش قاره آسیا در عرصه رقابت فضایی در جهان تقریبا غایب بود اما به لطف سرمایه گذاری ها و تلاش های چشمگیر چین و توانایی های علمی هند، قاره کهن پا به عرصه فناوری های فضایی گذاشت و به طور حتم از این پس نیز حضوری فعال در رقابت های فضایی در جهان خواهد داشت.
تلاش های این دو کشور در عرصه هوا فضا به قدری با پیشرفت های قابل توجه همراه بوده که به نظر می رسد هند و چین به عنوان قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان در یک هدف ویژه فرا زمینی اشتراک نظر داشته باشند و آن حضور همه جانبه در فضا باشد.
اگرچه عمر فعالیت‌های فضایی این دو کشور به بیش از چند دهه نمی رسد اما با پیشرفت های خیره کننده ای که آنان در عرصه فضا داشته اند گوی سبقت را به طرز خلاقانه ای از سایر رقبا ربوده و برای اینکه دور تازه مریخ گشایی های بشر را به نام خود ثبت کنند، رقابت شانه به شانه ای را از مدت ها قبل آغاز کرده اند.
شاید به همین خاطر است که تلاش های چین و هند در عرصه فضایی از نگاه کارشناسان هوافضا به تقابل و دوئل فضایی تشبیه شده و هر یک از دو کشور بخصوص برای افزودن بر افتخارات ملی و تقویت بنیه خود در این عرصه تلاش های مضاعفی را آغاز کرده اند.
چند روز پیش، تلویزیون مرکزی چین گزارش کرد که چین اولین کشور دنیاست که تلاش می کند در نقطه تاریک ماه فرود بیاید و یکی از رویاهای دیرینه فعالیت های هوا فضای خود را عینیت بخشد.
چین در سال 2017 میلادی اعلام کرد برای سال جدید میلادی تدارکات زیادی در زمینه های علمی دیده است و در کنگره حزب در ماه نوامبر سال قبل ‘شی جین پینگ’ رییس جمهوری خلق چین از تلاش برای دستاوردهای ابداعی علمی خبر داد.
آساق**1424*شبس*1613*وحیده دینداری*انتشار دهنده: عبدالله غفاری



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید