خانه / دسته‌بندی نشده / پلنگ رودسر در درگیری با حیوان دیگری تلف شد

پلنگ رودسر در درگیری با حیوان دیگری تلف شد



علی تیموری عصر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: زمان رها سازی گردنبند ردیاب به حیوان نصب شده بود که بررسی های آن نشان می داد ارزو از شرایط خوبی برخوردار بوده است.
وی اظهار کرد: حتی از مسافتی که حیوان پیموده بود مشخص شد قلمرویی برای خود انتخاب کرده و حیواناتی مانند گراز را شکار کرده است.
وی با بیان اینکه قطعا این حیوان از نظر جسمی مانند یک پلنگ کاملا سالم نبود تاکید کرد: اما بررسی رفتار حیوان نشان می داد که در حال بهبود و رفتن به سمت روال عادی زندگی در طبیعت بوده است.
تیموری با اشاره به اینکه حیوان در مدت ٢٤ ساعت گذشته تلف شده است گفت: لاشه نشان می دهد که ارزو بر اثر درگیری با حیوان دیگری مانند جوجه تیغی تلف شده است چون تیغ های زیادی از این حیوان در بدن پلنگ فرو رفته است.
مدیر کل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شاید در ظاهر تلف شدن یک پلنگ توسط جوجه تیغی ممکن نباشد اما این امکان وجود دارد که تیغ های جوجه تیغی به جای حساس حیوان و شاید قلب برخورد کرده و حیوان را از پا در اورده باشد.
وی اطهار کرد: اکنون لاشه را برای کالبد شکافی برده اند و بعد از مشخص شدن علت قطعی مرگ را اعلام خواهیم کرد.
تیموری تاکید کرد: این اتفاقات در طبیعت امری عادی است و چون این حیوان به گردن بند ردیاب مجهز بود متوجه تلف شدن آن شدیم .
وی گفت: تمام شواهد نشان می دهد که ارزو شرایط مناسبی داشته و از نظر شکار و تعیین قلمرو نیز مشکلی نداشت و توانست بعد از رها سازی حدود ٥٠ روز در طبیعت زندگی کند هر چند دوست داشتیم بیشتر از این عمر می کرد اما نمی توان مانع بروز اتفاقات طبیعی شد چون این اتفاق بدون دخالت انسان رخ داد و می تواند برای هر گربه سانی یا هر حیوانی در طبیعت رخ دهد.
بهمن سال گذشته بود که اهالی روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر خبر دادند که یک پلنگ ماده به دلیل گرفتار شدن در تله گراز مجروح شده و به حوالی این روستا پناه آورده است. این ماده پلنگ پس از بیهوشی، زنده گیری و به تهران منتقل شد.
در ابتدای انتقال این پلنگ اعلام شد که به دلیل آسیب های نخاعی بهترین گزینه مرگ آرام این حیوان است. اما پس از طی عمل جراحی این ماده پلنگ که آرزو نام گرفته بود، آرام آرام سلامتی خود را به دست آورد.
علمی ٩٠١٤
خبرنگار : کیمیا عبدالله پور*انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید