خانه / دسته‌بندی نشده / پوشش50 درصدی طرح ‘ایراپن’ برای افراد بالای 30 سال در زنجان

پوشش50 درصدی طرح ‘ایراپن’ برای افراد بالای 30 سال در زنجان



محمدرضا صائینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زنجان جزو استان های پیشرو در زمینه اجرای طرح تحول سلامت و طرح ‘ایراپن’ کشور به شمار می آید.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اجرای موفق طرح ‘ ایراپن’ در استان گفت: این طرح ویژه سالمندان و میانسالان است و از اواخر سال 95 شروع شده است.
طرح ‘ایراپن’ از دستاوردهای اجرای تحول نظام سلامت در کشور است و زنجان در اجرای تمام برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت عملکرد مناسب و چشمگیری داشته است.
‘ایراپن’ طرح ملی غربالگری افراد در معرض خطر سکته و سرطان است و از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت جهت کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر به شمار می رود.
طبق بخشنامه وزارت بهداشت همه افراد بالای ۳۰ سال از نظر میزان خطر سکته قلبی و مغزی غربالگری می شوند.
صائینی خاطرنشان کرد: در این طرح بانوان بالای 30 سال سن آزمایش های مربوط به سرطان های دهانه رحم و پستان و همه جامعه هدف بالای 50 سال سن آزمایش های مربوط به سرطان روده بزرگ را به طور رایگان انجام می دهند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اهمیت آموزش و فرهنگ استفاده از وعده های غذایی سالم، گفت: آموزش استفاده از تغذیه سالم و آموزش پیشگیری از خطرات احتمالی افراد در معرض خطر سکته از اولویت های این دانشگاه محسوب می شود.
وی با هشدار به مردم درباره گسترش سرطان روده بزرگ و معده، تاکید کرد: این بیماری ها در زنجان بیشتر از سایر استان ها فراگیر شده و باید آگاه سازی لازم دراین باره انجام شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: تاکنون ۴۰ درصد واجدان شرایط برای بررسی سرطان روده در قالب تست پیت مراجعه نموده اند و برای بررسی سرطان پستان و دهانه رحم نزدیک ۵۰ درصد مراجعه کرده‌اند.
تست پیت در مراکز بهداشتی استان زنجان انجام می‌پذیرد و در سایر آزمایشگاه‌های استان انجام نمی‌شود.
استان زنجان از استان‌هایی است که پایین‌ترین رتبه از حیث انواع سرطان را در کشور دارا می باشد.
سالیانه 92 هزار مورد جدید مبتلا به سرطان در کشور، شناسایی می شود و با احتساب سرطان پوست، تعداد این بیماران در سال حدود 100 هزار تن است، البته بیش از ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل درمان است
در دولت تدبیر و امید ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در ۶۶۵ مرکز بهداشت استان زنجان انجام می پذیرد، همچنین در این مراکز تست پیت نیز انجام می‌گیرد.
3216/8068
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید