خانه / اخبار روز / کاهش ۳۶ درصدی تصادفات در محورهای دارای سامانه ثبت تخلف گیلان

کاهش ۳۶ درصدی تصادفات در محورهای دارای سامانه ثبت تخلف گیلان

محمدرضا نازک کار امروز(چهارشنبه) در دیدار مجموعه راهداران گیلان با استاندار در استاندار گیلان، با بیان اینکه در استان گیلان ۱۶۳ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا، ۱۴۶ شرکت حمل و نقل مسافر، چهار شرکت حمل و نقل بین المللی کالا و یک شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر فعال وجود دارد، اظهار کرد: همچنین ۱۲۰ نمایندگی شرکت حمل و نقل بین المللی کالا در گیلان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۰ پایانه مسافر(شامل هفت پایانه عمومی و سه پایانه خصوصی) و سه پایانه بار در گیلان، افزود: ۹ هزار و ۵۳ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در گیلان با ۲۵۵۸ دستگاه در بخش مسافر شامل ۱۸۷ دستگاه اتوبوس، ۷۳۱ دستگاه مینی بوس و ۱۶۴۰ دستگاه سواری مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، میانگین سن ناوگان حمل و نقل کالا در استان را ۱۹.۶۳ سال و حمل و نقل مسافر را در بخش اتوبوس ۹.۱۷ سال، در بخش مینی بوس ۲۹ سال و در بخش سواری ۹.۷۹ سال دانست و عنوان کرد: حدود ۱۱ هزار و ۹۹۶ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی استان مشغول فعالیت هستند که ۸۰۵۵ راننده فعال در بخش کالا و ۳۹۴۱ راننده فعال در بخش مسافر را شامل می شود.

این مقام مسئول از جابجایی حدود ۶ میلیون و ۲۴۳ هزار تن کالا توسط ۴۳۰ هزار دستگاه/تردد و جابجایی حدود سه میلیون و ۲۱۹ هزار و ۲۲ نفر مسافر توسط ۴۹۴ هزار و ۱۳۶ دستگاه/تردد وسیله نقلیه عمومی طی هشت ماهه سال جاری از استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون مرز آستارا ۷۷ هزار و ۱۹۸ تن کالا در بخش واردات و ۳۸۳ هزار و ۳۴۲ تن کالا در بخش صادرات داشته اس. همچنین در بخش واردات شاهد کاهش سه درصدی و در بخش صادرات شاهد رشد ۱۷ درصدی هستیم.

وی  از ترانزیت ۱۵۶ هزار و ۲۹۸ تن کالا از استان طی هشت ماهه امسال خبر داد و متذکر شد: از این میزان ۱۳۲ هزار و ۴۰۵ تن از مرز آستارا و ۲۳ هزار و ۸۹۳ تن از مرز انزلی ترانزیت شده است.

مدیرکل راهداری گیلان با اشاره به اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها در گیلان، ادامه داد: طرح مذکور در بخش فیزیکی ۳۹ مدرسه و در بخش آموزشی ۸۰ مدرسه حاشیه راه های استان را با صرف اعتبارات ملی تحت پوشش قرار داده است. اقدامات فیزیکی شامل نصب تابلو و خط کشی و اقدامات آموزشی شامل برپایی کارگاه و نمایش فیلم ترافیکی می شود.

نازک کار از صدور برگه معاینه فنی برای ۱۵ هزار و ۲۹۵ خودروی سنگین طی هشت ماهه امسال خبر داد و عنوان کرد: در راستای حمایت از رانندگان حمل و نقل عمومی از تیرماه سال گذشته تاکنون ۳۲ هزار و ۴۰۰ حلقه لاستیک بین رانندگان فعال در بخش جابجایی کالا و مسافر استان توزیع شده که ۹۰ درصد ویژه خودروهای سنگین بوده است.

وی با بیان اینکه در راستای ارتقای ایمنی تردد برای کاربران جاده ها محورهای استان را به سیستم های حمل و نقل مجهز کردیم، گفت: ۵۲ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و ۲۱ سامانه نظارت تصویری در کلیه محورهای شریانی، اصلی، آزادراهی و بزرگراهی استان نصب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از بهره برداری از ۱۱ سامانه جدید ثبت تخلفات عبور و مرور تا پایان بهار ۹۹ در استان خبر داد و یادآور شد: شاهد کاهش ۳۶ درصدی تصادفات در محورهایی هستیم که سامانه ثبت تخلف نصب شده است.

وی همچنین از راه اندازی اپلیکیشن ۱۴۱ خبر داد و گفت: سامانه سپهتن با تلفن همراه کاربران جاده نیز لینک شده است و اطلاعات ترافیکی از طریق پیامک ارسال می شود.

این مقام مسئول خط کشی زرد را بزرگترین عامل ایمنی در طول راه ها دانست و اظهار کرد: نیازمند اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی فقط برای خط کشی راه های استان هستیم لذا طی هشت ماهه امسال ۱۴۴۷ کیلومتر خط کشی کردیم.

مدیرکل راهداری گیلان با اشاره به فعالیت ۴۲ سامانه ترددشمار در ۸۴ محور رفت و برگشت استان، تصریح کرد: میزان کل تردد ثبت شده توسط دستگاه های ترددشمار در محورهای استان طی هشت ماهه امسال ۲۸۹ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۵۱۵ بوده که شامل ۱۲ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۲۶۷ دستگاه ورودی به استان و ۱۳ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۶۵۸ دستگاه خروجی از استان می شود.

وی طول کل راه های بین شهری استان گیلان را ۱۱ هزار و ۱۵۲.۴۸ کیلومتر دانست و بیان کرد: ۶۸.۶ کیلومتر آزادراه، ۴۷۷.۶۴ کیلومتر بزرگراه، ۳۰۷.۹۷ کیلومتر راه اصلی، ۱۰۵۱.۵۲ کیلومتر راه فرعی و ۹۰۶۶.۹۸ کیلومتر راه روستایی داریم. از کل راه های استان ۸۹۲.۴ کیلومتر راه شریانی و ۶۱۶ کیلومتر راه ترانزیتی است.

نازک کار، تعداد پل های موجود در محورهای استان را ۱۶ هزار و ۷۵۶ دستگاه و تعداد تونل ها را ۱۶ دستگاه با طول شش کیلومتر دانست و افزود: همچنین ۱۰۶ دستگاه پل عابر پیاده در استان داریم.

وی با بیان اینکه گیلان ۵۰ گردنه برفگیر به طول ۳۶۸.۸ کیلومتر(۱۴ گردنه در محورهای اصلی و فرعی و ۳۶ گردنه در محورهای روستایی) دارد، از آمادگی ۵۳ اکیپ راهداری با ۳۲۱ دستگاه انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین راهداری و ۵۱۷ نیروی راهداری مستقر در ۲۸ راهدارخانه استان خبر داد و خاطرنشان کرد: چهار هزار تن نمک و شش هزار تن مخلوط شن و ماسه برای عملیات یخ زدایی از محورها پیش بینی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از اجرای ۳۶۸۳ کیلومتر/باند برفروبی در فصل بهار و پاییز امسال خبر داد و تصریح کرد: ریزش برداری ۵۰ هزار مترمکعبی نیز طی هشت ماهه امسال انجام شده است.

وی در ادامه از شناسایی ۹۷ نقطه حادثه خیز استان خبر داد و اضافه کرد: با اعتبار اولیه ۶۸۰۰ میلیون ریال نسبت به آشکارسازی این نقاط اقدام و در حال حاضر عملیات مهندسی در سه نقطه انجام شده است. همچنین ۲۱ نقطه در مرحله مطالعات و مناقصه قرار دارد.

نازک کار قیر را یکی از چالش های راهداری دانست و متذکر شد: از ابدای امسال با توجه به اعتبارات تخصیص یافته روکش ۷۵.۵ کیلومتر از راه های حوزه استحفاظی استان به انجام رسیده است. همچنین بالغ بر ۹۶ هزار تن آسفالت از ابتدای امسال تاکنون برای اجرای لکه گیری و روکش آسفالت محورهای استان مصرف شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تفاهم نامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و استانداری گیلان جهت اجرای طرح ساماندهی و استانداردسازی تابلوها و علائم راه های اصلی، فرعی و روستایی استان، یادآور شد: ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد اجرای طرح مذکور بوده که طی سال گذشته جهت اجرای فاز نخست طرح بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال اعتبار صرف شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید