خانه / دسته‌بندی نشده / کهرم: حرمت آب را در ایران نگه نداشتیم

کهرم: حرمت آب را در ایران نگه نداشتیم



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، اسماعیل کهرم روز یکشنبه در همایش توسعه اقتصاد دریایی ایران؛راهکارها و چالش ها افزود: زمانی دریاچه ارومیه نگین فیروزه ایران بود، 37 میلیارد متر مکعب آب با عمق بین 9 تا 20 متر داشت اما اکنون چیزی از آن باقی نمانده است، با خشک شدن آن 40 هزار فلامینگو، 20 هزار پلیکان و 120 نوع پرنده از بین رفته است.
وی اظهار کرد: دریاچه ارومیه در حالی در حال خشک شدن و نابودی است که 74 هزار چاه در اطراف آن حفر شده است، این نشان می دهد که ما حرمت آب را نگه نداشتیم.
وی با اشاره به این که بیشتر تالاب ها، دریاچه ها و دشت های کشور در شرایط کم آبی به سر می برند به وضعیت دشت میناب در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: 42 سال پیش وقتی وارد میناب شدم، باغ های نخل و انبه هر بیننده ای را مجذوب می کرد اما اکنون دیگر اثری از آن شکوه باقی نمانده و دشت میناب دچار پدیده ای به نام فرونشست زمین شده است که تمام اینها نتیجه درست مصرف نکردن منابع آبی و عدم احترام به آب است.
کهرم با تاکید بر حفظ محیط زیست در عرصه های دریایی افزود: حدود 19 سال پیش یک کشتی در خلیج آلاسکا به ساحل برخورد کرد که بر اثر آن هزاران بشکه نفت وارد این خلیج شد در حالی که این خلیج محل گرد آمدن گونه هایی از انواع نهنگ ها است که برای تغذیه نوع خاصی گونه دریایی وارد آن می شدند.
وی ادامه داد: با توجه به آب و هوای سرد خلیج آلاسکا این نفت مانند پتویی به تدریج در کف خلیج ته نشین و موجب مرگ موجودات کف زی شد، اما رفتار نفت در خلیج فارس به علت آب و هوای گرم متفاوت است، ته نشین نمی شود و در ضخامت بسیار کم به طور وسیع پخش می شود و تمام سطح آب را در بر می گیرد.
این پرنده شناس گفت: جزیره شیدرو یکی از جزایر خلیج فارس است که حجم زیادی پرنده را به خود جذب می کند، چند سال پیش برای مطالعه روی پرندگان وارد این جزیره شدم که با گونه جدیدی از پرنده مواجه شدم.
وی افزود: اما بعد از مطالعه بیشتر متوجه شدم که آن پرنده گونه جدیدی نیست بلکه به علت شیرجه زدن مداوم در آب آغشته به نفت نواری قهوه ای رنگ دور گردن پرنده نقش بسته است.
وی ادامه داد: نفت تلاطم آب را کاهش می دهد از این رو وقتی پرنده منطقه آرامی را می بیند برای شکار ماهی در آب شیرجه می زند که تدوام این کار موجب نشستن نفت روی بدن حیوان و از بین رفتن تدریجی آن می شود.
کهرم گفت: جزایر خلیج فارس مرجانی هستند بنابراین باید سفید باشند اما بیشتر سواحل سیاه و تیره است چون نفت به مرور به صورت لایه لایه روی این صخره ها نشسته است.
وی به آبِ توازن کشتی ها به عنوان تهدید دیگر زیست محیطی خلیج فارس اشاره کرد و افزود: خلیج فارس یک دریای بسته است و آب موجود در آن در مدت چهار سال در جهت خلاف عقربه های ساعت می چرخد بنابراین تخلیه آب توازن کشتی ها در این محدوده بسته محیط زیست آن را تهدید می کند.
کهرم تاکید کرد:حال که می خواهیم تمدن آبی، اقیانوسی و بندری در کشور را تقویت کنیم باید حرمت آب و پاکی خلیج فارس را حفظ کنیم که برای این کار نیازمند تعلیم و آموزش هستیم.
وی گفت: آب، خاک و دریا مقدس است، اگر بخواهیم آینده خود را روی دریا و اقتصاد دریا محور بنا کنیم اول باید فکر خود را ناب و خالص کنیم و بعد به فرزندان خود بیاموزیم.
همایش توسعه اقتصاد دریایی ایران با حضور اندیشمندان و متخصصان این حوزه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
علمی 9014**
خبرنگار : کیمیا عبدالله پور* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید