خانه / اخبار روز / یلدا کمین‌گاه کرونا

یلدا کمین‌گاه کرونا

طی ۱۰ ماه گذشته، شهروندان کشورهای مختلف در مواجهه با کووید۱۹، مجبور به در پیش گرفتن شیوه‌های جدیدی شده‌اند تا از مهمترین نعمت خداوندی، یعنی سلامتی خود، حفاظت کنند. بیماری واگیر و خطرناکی که از ابتدا هم معلوم بود به راحتی دست از سر بشر بر نخواهد داشت.

بنا به تاکید صاحبنظران و متخصصان در سراسر جهان، مهمترین عامل در کند کردن روند شیوع و بروز پاندمی کرونا، قطع زنجیره انتقال با کاهش سطح تماس و معاشرت‌های فردی و اجتماعی است؛ راهکار مهمی که از ابتدای شروع این جهانگیری، مد نظر بود و در پروتکل‌های اعلامی از سوی مجامع جهانی و ملی، بارها بر ضرورت توجه به آن، اشاره شده است.

امروز در ایران هم شاهد همراه شدن بخش اعظمی از جامعه با سبک زندگی دوران کرونا هستیم، شیوه‌ای که بنا به ادعای برخی از دانشمندان و متخصصان، احتمال دارد تا سال آینده هم همچنان بر جامعه حمکرانی کند.

سبک زندگی در دوران کرونا، کاهش میزان مراودات فردی و اجتماعی تا حداقل ممکن را در صدر اولویت‌ها قرار داده و تمام فعالیت‌ها، اعم از آموزشی، پرورشی، ورزشی، هنری و … حتی تفریحی را در بر گرفته است؛ سبک زندگی مَجازی، راهکاری که عرصه را برای فعالیت آن ویروسی که به چشم نمی‌آید، تنگ و مقابله با آن را آسان‌تر می‌کند.

در ایران اما، رویدادهای مختلف و روزشمارهای متعدد ملی و مذهبی، که همگی بر پایه مراودات خانوادگی و اجتماعی بنیان گذاشته شده، از موانع مهم در کنترل روند رو به رشد شیوع و بروز بیماری کووید ۱۹ بوده است؛ رویدادهایی که با برنامه‌ریزی مناسب، بسیاری از آنها منطبق با شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به خوبی و با مطلوبیت برگزار شد.

اکنون و در آستانه یکی دیگر از رویدادهای ملی، قرار داریم. گرامیداشت طولانی‌ترین شب سال، بهانه‌ای مهم برای دور هم نشستن، گفت و گو، معاشرت و … یلدای امسال قاعدتا با سال‌های گذشته تفاوت فراوانی خواهد داشت؛ یلدایی که مانند دیگر رخدادهای مهم ملی، الزاما باید به شیوه‌ای نو برگزار شود.

تشدید محدودیت‌ها در شب یلدا

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در گفت و گو با ایسنا ضمن تاکید بر لزوم پرهبز از برگزاری دور همی‌های خانوادگی ویژه شب یلدا، گفت: یکی از اصلی ترین عوامل شیوع ویروس کرونا، میهمانی و دورهمی‌ها و آمارهای یک ماه اخیر هم گویای این مدعاست.

عبدالرضا قاسمپور ادامه داد: هر زمان دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات در پاساژها، جلسات اداری شلوغ و دیگر مواردی که منجر به حضور شمار زیادی از افراد در یک مکان سربسته برای مدت زیادی می‌شود افزایش یافت، به فاصله یکی دو هفته شاهد افزایش تعداد مبتلایان، بستری و نهایتا فوتی‌ها بوده‌ایم.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه شرایط امساب شب یلدا متفاوت است، گفت: سال‌های آینده هم شب یلدا وجود دارد، لذا امسال مردم سلامتی خود و دیگران را به خطر نیندارند، چون مراسم و تجمعات شب یلدا تهدید بزرگی است و تاکید می‌شود که خانواده‌ها به صورت مجازی و الکترونیکی با هم در ارتباط باشند.

به گفته قاسمپور، اعمال جریمه بیش از ٢٠٠ هزار تومان و کاهش مدت زمان تردد از ساعت ١٨ بعد ازظهر در روز یکشنبه ٣٠ آذرماه از پیشنهادهای اعلامی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در فارس برای عبور از شب یلداست.

او خاطرنشان کرد: برکات و آثار مثبت همراهی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم فارس در یکماه گذشته کاملا محسوس است و شاهد کاهش آمار مبتلایان، بستری و فوتی‌ها هستیم.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد: اگر دورهمی‌های شب یلدا همچون سال‌های گذشته برگزار شود، قطعا شاهد چالش‌های جدید در فارس خواهیم بود و به ناچار محدودیت‌ها بازگردانده خواهد شد و با برگشت محدودیت اصناف، یعنی عامه مردم متضرر می‌شوند.

دورهمی‌ها تاثیرگذارترین عامل در شدت گرفتن کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز تاکید کرد که طبق بررسی‌های انجام شده، جلسات و دورهمی‌های خانوادگی، تاثیرگذارترین عامل در افزایش موارد ابتلا به کروناویروس طی ماه‌های اخیر بوده است.

مهرزاد لطفی با بیان اینکه محدودیت‌های اعمال شده تاثیرگذار بوده است، گفت: با اعمال محدودیت های کرونایی در استان، شاهد کاهش چشمگیر میزان موارد ابتلا و بستری بیماران در سطح بیمارستان‌های استان هستیم و رسیدن به این دستاورد، مرهون تلاش مسئولان اجرایی و مشارکت و همراهی مردم فارس است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر مشارکت بیشتر مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی برای حرکت در مسیر کاهشی موارد ابتلا به کروناویروس تاکید کرد و گفت: یکی از نقاط قوت و موثر در کاهش موارد ابتلا به کروناویروس و پیشگیری از این ویروس منحوس، مشارکت، همراهی و همدلی مردم با مجموعه سلامت است.

وی با اشاره به نزدیک بودن شب یلدا، از عموم مردم استان فارس درخواست کرد که با جدی گرفتن توصیه های بهداشتی و پرهیز از برگزاری دورهمی های شب یلدا، شیرینی این مناسبت باستانی را حفظ کنند.

لطفی گفت: مجموعه سلامت نیز جزئی از جامعه ایرانی بوده و شب یلدا مناسبتی ارزشمند برای همه ماست، اما امسال با توجه به بحرانی که در سراسر دنیا تحولات جدیدی را به وجود آورده است، در ایران نیز شب یلدا را به گونه ای دیگر برگزار می کنیم.

این مقام مسئول، جدی گرفتن این توصیه بهداشتی مبنی بر پرهیز از برگزاری دورهمی های خانوادگی در این شب را موجب حفظ سلامت خود و عزیزانمان و از سویی دیگر، حفظ خاطره شیرین این شب دانست.

لزوم اعمال محدودیت

برخی شهروندان نیز در گفت و گو با ایسنا تاکید کردند که امسال می‌توان شب یلدا را بدون دورهمی خانوادگی سپری کرد و امیدوار بود که با ریشه کنی بیماری کرونا، در سال‌های آینده، از برکت وجود همه اعضای خانواده بهره برد.

اسدسنگابی، در این خصوص گفت: در خانواده ما شماری از افراد به کرونا مبتلا شدند و اگرچه خوشبختانه کسی فوت نکرد اما شاهد مشکلات ناشی از این بیماری برای فرد بیمار و اعضای خانواده بوده‌ایم.

او با بیان اینکه قصد خانواده‌اش، از سرگذراندن شب یلدا بدون برگزاری یا شرکت در دورهمی است، به دیگر شهروندان هم توصیه کرد که با گذشتن از خیر یک شب دورهمی، سلامت خود و خانواده را به خطر نیندازند.

صفدر رضایی، یکی دیگر از شهروندان شیرازی در گفت و گو با ایسنا، گفت: اثر میهمانی و دورهمی و عروسی و عزاداری را در گذشته شاهد بوده‌ایم و تا هفته گذشته، روزها و ساعت‌های بسیار سخت و اضطراب آوری را داشتیم.

این کاسب شیرازی ادامه داد: امسال می‌توانیم شب یلدا را به اعضای خانواده خودمان محدود کنیم و از برگزاری میهمانی با حضور دیگر خانواده‌های فامیل، چشم بپوشیم به این امید که ویروس منحوس کرونا برود.

رضایی با بیان اینکه شماری از اعضای فامیل دور و نزدیک او نیز به این بیماری گرفتار شده‌اند، گفت: متاسفانه یکی از بستگانمان را از دست دادیم و بعضی از کسانیکه به این بیماری مبتلا شده بودند هم با مشکلات تنفسی و افت توان جسمی مواجه هستند.

قربانی، نیز در گفت و گو با ایسنا، از مسئولان درخواست کرد که با تشدید محدودیت‌ها، امکان برگزاری موارد معدود دورهمی شب یلدا را از بین ببرند.

او با اشاره به اینکه ۴۵ روز با کرونا دست و پنجه نرم کرده است، گفت: شخصا به دلیل حضور در یک میهمانی بسیار کوچک به این بیماری مبتلا شدم و هنوز هم نتوانسته‌ام به شرایط قبل از بیماری برگردم.

قربانی با بیان اینکه علاوه بر او، همسر، پسر و عروسش هم به این بیماری مبتلا شده بودند، گفت: مردم باید باور کنند که کرونا یک بیماری بسیار خطرناک است و اگرچه خیلی از افراد، شفا پیدا می‌کنند اما اثرات روحی و روانی و جسمی بیماری تا مدتهای مدید با آنان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، آئین شب یلدا، از گذشته دورتاکنون همزمان با آخرین شب فصل پائیز، متناسب با رسوم اقوام مختلف ایرانی، برگزار می‌شده و در این شب خانواده‌ها ضمن حضور در یک گردهمایی خانوادگی، صرف شیرینی و چای شربت، به خواندن اشعاری از حافظ یا شاهنامه و نقل حکایت‌ها و خاطرات می‌پرداختند.

امسال اما به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ و مخاطراتی که رعایت نکردن فاصله اجتماعی به دنبال دارد، همه صاحبنظران و متخصصان و کارشناسان، بر لزوم تغییر شیوه برگزاری آئین شب یلدا و تکیه بر ارتباط مجازی با اعضای خانواده به جای دور همی حضوری، تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید