خانه / دسته‌بندی نشده / آتش سوزی تالاب میقان اراک کیفیت هوا را ناسالم کرد

آتش سوزی تالاب میقان اراک کیفیت هوا را ناسالم کرد



رضا میرزایی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اطلاعات مرکز پایش و ثبت آلاینده های هوای استان مرکزی، غلظت ذرات معلق کمتر از 2 و نیم میکرون در هوای اراک در ساعت 12 ظهر امروز (جمعه ) به 38 رسیده اما میزان منوکسید کرین نسبت به روزهای دیگر سه برابر و میزان گوگرد 2 برابر افزایش یافته است.
وی بیان کرد: شاخص استاندارد سنجش آلاینده های هوا 35 میکروگرم بر متر مکعب است و این آتش سوزی تاثیر زیادی بر کیفیت هوا گذاشته و با وجود تلاش شبانه روزی آتش نشانی، محیط زیست و سایر نیروهای خدمات رسان هنوز مهار نشده است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: حدود 30 درصد از نیزارهای تالاب میقان اراک طعمه حریق شده و خوشبختانه این نیزارها در حاشیه تالاب قرار دارد و محل تجمع پرندگان مهاجر نیست.
میرزایی گفت: تلاش برای مهار آتش و جلوگیری از افزایش آن با جدیت تمام ادامه دارد.
کلانشهر اراک با 520 هزار نفر جمعیت مرکز استان مرکزی است که به لحاظ اقلیمی از سه سمت با کوه محصور شده و از یک سمت نیز با تالاب کویری میقان همجوار است.
وجود کانون ها و چشمه های غبار نمکی در تالاب کویری میقان اراک یکی از عوامل بالقوه برای آلایندگی این کلانشهر است و با کمترین وزش باد ریزگردها با منشاء محلی قابلیت انتقال در هوای اراک را دارند.
تالاب میقان مهمترین کانون بحرانی فرسایش بادی دارای مطالعات فنی در استان مرکزی است که مساحت این کانون 12 هزار هکتار است و میزان فرسایش بادی آن در هر هکتار 100 تن در سال است.
شرایط اقلیمی اراک به گونه ای است که این منطقه در بسیاری از موارد در فصول سرد سال با پدیده وارونگی دما مواجه می شود.
کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون 53 روز با کیفیت ناسالم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری *** انتشار دهنده:مژگان حیدری



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید