خانه / اخبار روز / اجرای طرح‌های ملی بر روی رودخانه بختیاری به مهار سیلاب و افزایش طول عمر سد دز کمک می‌کند

اجرای طرح‌های ملی بر روی رودخانه بختیاری به مهار سیلاب و افزایش طول عمر سد دز کمک می‌کند

دکتر محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص طرح‌ها روی رودخانه بختیاری اظهار کرد: روی رودخانه بختیاری به طول ۱۹۴ کیلومتر طرح‌هایی تعریف شده است که این رودخانه در حوزه جغرافیایی   لرستان و شهرستان الیگودرز قرار دارد.

وی افزود: اولین طرحی که روی این رودخانه اجرایی شد سد و نیروگاه رودبار است که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است و پیگیر فاز دوم آن هستیم که برای تامین منابع مالی آن مذاکراتی انجام و بانک‌ها نیز قول‌هایی دادند که در این طرح سرمایه‌گذاری کنند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ادامه مسیر رودخانه بختیاری که در جاهای مختلف نام‌های متفاوتی همچون آب‌زالکی را دارد  به سد و نیروگاه لیروک می‌رسیم که خوشبختانه برای آن ردیف ملی گرفتیم و در پیوست یک مطالعات آن در حال انجام است، اضافه کرد: حجم مخزن سدلیروک سه برابر سد رودبار است.

خدابخشی با بیان اینکه بعد از سد لیروک به سد و نیروگاه زالکی می‌رسیم که حجم مخزن این سد ۱۲ برابر سد رودبار لرستان است، گفت: در ادامه مسیر رودخانه می‌رسیم به سد و نیروگاه بختیاری که در حال اجراست و به گفته تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفار وزیر نیرو تاکنون برای این سد هزار میلیارد تومان هزینه شده که در حوزه جغرافیایی خرم‌آباد قرار دارد.

طول عمر مفید سد دز به پایان رسیده است

وی با اشاره به اینکه ادامه مسیر رودخانه بختیاری به سد و رودخانه دز منتهی می‌شود که طول عمر مفید آن تقریبا تمام شده و طرح‌هایی که قبل از سد دز روی رودخانه بختیاری تعریف شده و در حوزه جغرافیایی لرستان قرار دارند جزو طرح‌های ملی است و از طریق شرکت آب نیروی وزارت نیرو در حال مطالعه و اجرا هستند، عنوان کرد: اجرای این طرح‌ها نه تنها به لرستان بلکه به نفع به بیش از چند استان است به عنوان مثال تولید برق آنها در سطح ملی مهم است و برای عمران و توسعه لرستان مفید نیز مهم بوده و از طرفی علاوه بر مهار سیلابها و نهایتا به طول عمر سد دز کمک می‌کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه این سدها ساخته نشوند در آینده‌ای نزدیک ممکن است سد دز با بحران مواجه شود و اجرای این طرح‌ها ضروری به نظر می‌رسد و حائز اهمیت هستند.

واگذاری سد بختیاری به استان دیگر، بحثی انحرافی است

خدابخشی اضافه کرد: طرح بحث‌هایی همچون مدیریت سد بختیاری را به استانی دیگر واگذار شود بحث‌هایی انحرافی است و مهم این است که ساخت این سدها در مسیر رودخانه بختیاری منافعی را برای استان‌های لرستان و خوزستان به دنبال دارد بنابراین به همان شکلی که مطالعات و اجرای آنها توسط آب نیرو در حال انجام است به همان شکل نیز ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: اینکه اجرای سدهای مذکور منجر به مهار سیلاب‌ها و افزایش طول عمر سد دز قطعا منافعی برای استان خوزستان دارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با تماس‌ و مکاتباتی که با استاندار وقت خوزستان داشتیم وی مکاتباتی با معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو مکاتباتی داشته است تا ضرورت انجام این سدها را یادآوری کند و مردم اطمینان داشته باشند که مجمع نمایندگان لرستان پیگیر طرح‌های مهم استان خواهند بود و در کمیسیون تلفیق ۱۴۰۰ نیز مکاتبات خوبی انجام شده است.

خدابخشی گفت: همچنین با دکتر قالیباف مکاتباتی انجام شده برای انعکاس اهمیت این سدها به کمیسیون تلفیق و رئیس مجلس حمایت داشتند که از وی تشکر می‌کنیم و مردم خیلی نگران بحث‌های انحرافی که مطرح می‌شوند نباشند و روند اجرای پروژه‌های مذکور پرقدرت‌تر اجرا و به صورت جدی روند اجرای آنها پیگیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه خارج از رودخانه بختیاری، جاهای دیگری از استان که نیاز به تخصیص آب دارند نظیر رومشکان و کوهدشت به طور جدی پیگیر آن هستیم، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در سفر دکتر قالیباف، رئیس مجلس به استان مطرح شده مشکلات تخصیص آب در شهرستان‌های لرستان بوده که به طور جدی پیگیر آنها هستیم.

تخصیص آب لرستان بایدبراساس مزیت نسبی و مهم آن که کشاورزی است صورت گیرد

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از مزیت‌های نسبی و مهمی که برای لرستان در نظر گرفته شده موضوع کشاورزی است و چنانچه نگاه نظام برنامه‌ریزی ما به توسعه کشور نگاهی مبتنی بر آمایش سرزمین باشد پس بنابراین موضوع تخصیص آب این استان باید براساس این مزیت نسبی صورت گیرد.

خدابخشی عنوان کرد: درصد زمین‌های زراعی در لرستان ۲۳ درصد بوده و این درحالیست که میانگین کشوری ۴۶ درصد است و این با آن هدفگذاری که در اسناد آمایش سرزمین ملی و استانی تناسب و همخوانی ندارد و به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید