خانه / اخبار روز / از سختی‌های ساخت تا شوخی‌های‌ نشست

از سختی‌های ساخت تا شوخی‌های‌ نشست

به گزارش ایسنا، بهرام ارک، کارگردان “پوست” درباره این فیلم گفت: دوست داشتیم ادای دینی انجام دهیم و فرهنگمان برایمان عزیز است و البته نگاه مدرن را نیز مد نظر داشتیم. ما خرده‌داستان‌ها را کنار هم می‌چینیم و در نهایت چنین فیلمی ساخته می‌شود. ما دلمان می‌خواهد فیلم‌مان به لحن برسد و نه‌فقط قاب زیبا داشته باشیم. با این حال در چند جا سعی کردیم به نوعی استعاره در تصویر برسیم.

بهرام ارک درباره ساخت این اثر به زبان ترکی نیز گفت: ما یک ملت کثیرالفرهنگ هستیم ولی سخت است که بخواهیم درباره نکات مثبت فیلم به زبان ترکی صحبت کنیم. برگشت سرمایه‌اش می‌تواند نشان دهد چقدر موفق بوده است‌.

بهرام ارک در ادامه درباره ساخت این اثر همراه با برادرش بهمن‌ ارک به طنز گفت: کارهای ذهنی را من و کارهای یدی را بهمن انجام می‌دهد. گاهی دوبار پلان‌ها را می گیریم و تصمیم را به عهده تدوینگر می‌گذاریم.

بامداد افشار که ساخت موسیقی را به عهده داشت درباره ساخت موسیقی‌های این اثر توضیح داد: موسیقی فولکلوریک‌ و متن از هم جدا بود و به موسیقی‌هایی باید می رسیدیم که مناسب فضای فیلم باشد. خواننده مورد نظر را در اینستاگرام پیدا کردیم و شعرها را به زبان ترکی برایمان خواند.

بهرام ارک ادامه داد: برای انتخاب بازیگران سراغ هادی حجازی فر هم رفتیم تا بتوانیم کسانی را داشته باشیم که ترکی را بدون لهجه بگویند. میثم مولویان هم جزو کاندیدهای ما بودند اما در نهایت جواد قامتی را انتخاب کردیم. در واقع دختر فیلم را بهمن انتخاب کرد و پسر را من.

جواد قامتی بازیگر این اثر نیز با اشاره به سابقه فعالیت خود گفت: من در تبریز شاید نزدیک به ۴۰ نمایش اجرا کرده ام و این اولین کار سینمایی من نیست و اما چون مجوز نگرفتند، دیده نشد.

وی در در ادامه صحبت‌های خود خاطراتی نیز از بازیگری در این فیلم تعریف کرد و به طنز چندین بار گفت کار کردن با این افراد بسیار سخت بود به حدی که اگر من جایزه اسکار را هم بگیرم شاید دیگر با آنها کار نکنم.

عاشیق‌ ولی عبدی نیز که در این نشست حضور داشت و نقش راوی فیلم “پوست” بود، با زبان ترکی گفت: این خیلی خوب بود برای آن زحمت کشیده بودند. در واقع اشتغال زایی ایجاد کرده است. شادی ما با شادی ملت است و امیدوارم ملت شاد باشند. وقتی یک دختر و پسر به هم می رسند ما عاشیق‌ ها خیلی شاد می‌شویم.

فاطمه مسعودی فر بازیگر این فیلم بیان کرد: اگر از من می‌پرسیدید دوست داشتی در این جشنواره چه فیلمی را بازی کنی من سه بار خواهم گفت “پوست”. تجربه های این فیلم با هیچ اثری قابل مقایسه نیست.

بهمن ارک کارگردان این اثر اظهار کرد: این داستان افسانه محلی نیست بلکه از آنها الهام گرفته تا خود را به خطه آذربایجان نزدیک کند. ما باید المان های خود را کشف کنیم و نه فقط ژانرها را بخواهیم تجربه کنیم.

بهرام ارک اضافه کرد: ما با دانش استادانی که در این حوزه (سحر و جادو) وجود دارد و با توجه به مطالعات فیلم را ساختیم. اگر به سخنان عاشیق‌ هم گوش می‌کردید متوجه می‌شدید که حرف ما چیست.

بهمن ارک اضافه کرد: بگذارید این فیلم اکران شود و نمایش پیدا کند تا ببینیم شرایط بازگشت سرمایه به چه شکل است. کل بودجه ما به اندازه دو تا بازیگر سینمای ماست.

وی افزود: یک بار فیلمنامه ما به کلی رد شد. یک جلسه گذاشتیم و توضیح دادیم که برداشت شما چیست. فیلمنامه بعدی ما هم بسته به این موضوعات است.

او درباره ارتباطش با واقعه عاشورا و آوردن این آیین گفت: ما نگاه آیینی داشتیم و نه لزوما مذهبی. بنابر این از این دیدگاه دور شدیم و تلاشمان این بود که خیر و شر را به تصویر بکشیم‌.

محمدرضا مصباح تهیه کننده اثر در این نشست نیز بیان کرد: ما بعد از تلاش هایی توانستیم برادران ارک را پیدا کنیم و از او خواستیم چیزی را بنویسید و با هم فیلمی بسازیم. ما فیلمساز را انتخاب کردیم تا متن و طرح را.

وی تاکید کرد: این فیلم سختی بود و سه ماه فیلمبرداری زمان برد.این فیلم در شهرستان تولید شد اما استاندارهای جهانی دارد. کار کردن با این افراد با استعداد ریسک نیست و با مقداری شجاعت میتوان چنین اتفاقاتی را رقم زد. این فیلم با پول کمی تولید شد و هیچ کمکی نگرفتیم و البته الان خیلی ها می خواهند باشند اما ما نمی پذیریم.

سحر عصر آزاد منتقد حاضر در این نشست به استقلال نگاه در “پوست” اشاره کرد و گفت: این دو کارگردان ریشه ایرانی در فیلم ترسناک ایجاد کردند و نوآوری جالبی در فیلم داشتند.

این نشست با حضور بهمن ارک و بهرام ارک، کارگردان و نویسنده، محمدرضا مصباح تهیه‌کننده، جواد قامتی، عاشیق ولی عبدی، فاطمه مسعودی‌فر (بازیگران)، بامداد افشار (موسیقی)، علیرضا علویان (صداگذار)، پوریا پیشیوایی(مدیر فیلمبرداری پارت۱) ،علی آبپاک (مدیر فیلمبرداری پارت۲)، رسول علیزاده(طراح صحنه پارت۲)، پوریا اخوان (طراح صحنه پارت ۱) و سحر عصر آزاد (منتقد) برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید