خانه / دسته‌بندی نشده / استاندار خوزستان: دانشگاه های خوزستان از مطالعات ملی حفاری و نفت بی نصیب مانده اند

استاندار خوزستان: دانشگاه های خوزستان از مطالعات ملی حفاری و نفت بی نصیب مانده اند



به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری در نمایشگاه بین المللی اهواز، اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه مشارکت با شرکت ملی حفاری که از صنایع بزرگ استان است، بی نصیب مانده و این در حالی است که دانشگاه های کشوری، برخی کارهای تحقیقاتی خود در زمینه ملی حفاری را به دانشگاه مادر استان سپرده اند.
وی افزود: دخالت ندادن دانشگاه شهید چمران در بحث مطالعات حوزه نفت حتی در رشته ای مانند شیمی که اساس آن در خوزستان است، بی انصافی است و انتظار می رود در این زمینه تجدید نظر صورت بگیرد.

**خدمات اجتماعی نفت افزایش یابد
استاندار خوزستان با بیان این که انتظار می رود خدمات اجتماعی نفت برای خوزستان بیشتر شود، گفت: در حال حاضر پنج میلیارد دلار برای خدمات اجتماعی از سوی وزارت نفت اختصاص یافته که عمده آن در خوزستان است و 10 هزار میلیارد ریال آن از سوی وزیر نفت برای خدمات اجتماعی در استان پیشنهاد شده است.
وی عنوان کرد: عوارض ارزش افزوده نفت به خوزستان داده نمی شود که انتظار داریم مجلس این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند تا ارزش افزوده نفت صادراتی به خوزستان داده شود.
شریعتی یادآور شد: نفت خوزستان در پالایشگاه های خارج از استان پالایش یا به مواد دیگر تبدیل می شود ولی عوارض ارزش افزوده آن به خوزستان تخصیص نمی یابد بنابراین انتظار داریم از نفت صادراتی که محصول نهایی است، مطابق قانون عوارض به خوزستان تعلق گیرد تا بتوانیم کمبودها و عقب ماندگی ها را جبران کنیم.
استاندار خوزستان همچنین با اشاره به تخصیص ناکافی عوارض آلایندگی به خوزستان، بیان کرد: در حال حاضر این عوارض به صورت کارمزد به خوزستان تخصیص می یابد در حالی که باید بر اساس کل قیمت تمام شده محاسبه وپرداخت شود.
وی ادامه داد: رقم عوارض آلایندگی به صورت کارمزد، رقم زیادی نیست و نمی توان روی آن حساب کرد بنابراین انتظار می رود با افزایش این عوارضبه تسهیل خدمات شهری در استان کمک و بر ظرفیت ارایه این خدمات افزوده شود.
شریعتی با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاری عنوان کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور برای جهش و ایجاد زیرساخت مناسب نیست بنابراین دولت باید با حمایت از سرمایه گذاری های داخلی و فاینانس های خارجی به برنامه خود در ایجاد سالانه یک میلیون شغل نزدیک شود.
وی ادامه داد: با توجه به این که ظرفیت کنونی کشور برای ایجاد اشتغال، ٧٠٠ هزار شغل در سال است، بدون حمایت و کمک از بخش خصوصی و سرمایه گذاران نمی توانیم اقتصاد را بزرگ تر کنیم و از سرمایه متخصص بهره ببریم.
استاندار خوزستان با بیان این که صنعت نفت آماده سرمایه گذاری برای توسعه اقتصاد کشور است، گفت: این صنعت در حال حاضر ظرفیت تولید ٤ میلیون بشکه در روز را دارد که از این میزان، ٢.٤ میلیون بشکه آن سهم صادرات و یک میلیون و 600 بشکه آن مصرف داخلی است و این امر توانایی صنعت نفت در کمک به اقتصاد کشور و رونق اقتصاد را نشان می دهد.
وی ادامه داد: مخازن نفتی ایران این ظرفیت را دارند که روزانه تا ٦ میلیون بشکه نفت تولید کنند که البته با سختی و سرمایه گذاری بیشتر و تکنولوژی بالاتر، تولید هشت میلیون بشکه در روز هم امکان پذیر است و این به معنای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور است.
استاندار خوزستان عنوان کرد: در بودجه سال آینده، درآمد کشور از محل عوارض، مالیات و صادرات یک هزار و 940 میلیارد ریال و برای نفت ١یک هزار و 10 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که نشان دهنده موفقیت دولت در بحث خودکفایی و کاهش وابستگی به نفت است.
وی تاکید کرد: نقش صنعت نفت در توسعه کشور و استان، بی بدیل است و موتور محرکه ای است که اگر حرکت نکند، خوزستان هم از حرکت باز می ایستد.
شریعتی یادآور شد: توسعه استان و نفت به هم گره خورده اند و صنعت نفت بدون خوزستان، جایگاهی در کشور ندارد بنابراین نمی شود صنایع و تکنولوژی های بالا در استان تاسیس شود ولی استان در سایر ظرفیت ها توسعه متوازن پیدا نکند زیرا این رشد قارچ گونه و مسموم می تواند تبعات منفی برای استان و اقتصاد کشورداشته باشد.
استاندار خوزستان با اشاره به در نظر گرفتن فاینانس 5 میلیارد دلاری برای توسعه اقتصاد کشور گفت: این فاینانس که قرار است تا سال 98 اجرایی شود، کار ارزنده ای است که باعث توسعه اقتصاد و نیز شرکت های وابسته می شود.
نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری در اهواز با حضور 120 واحد معتبر در قالب شرکت های سازنده قطعات و تجهیزات، تامین کننده تجهیزات و خدمات مرتبط با صنعت حفاری در 6 هزار متر مربع فضای مسقف و باز نمایشگاه برپا شده است.
از مجموع شرکت های حاضر در این نمایشگاه ، 72 درصد از خوزستان و 28 درصد از استان های تهران، فارس، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی هستند.
85 شرکت و مجموعه از میان سازندگان قطعات و تجهیزات صنعت حفاری و 10 شرکت تامین کننده و پنج شرکت خدماتی در این نمایشگاه حضور دارند.
برگزاری دو پنل تخصصی، رونمایی از آخرین قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت حفاری تولید داخل، هم افزایی و تبادل تجربه میان مدیران و نمایندگان شرکت های حاضر در نمایشگاه با متخصصان صنعت حفاری کشور از جمله برنامه های پیش بینی شده در این نمایشگاه است.
پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری از سوم تا ششم دی جاری همه روزه از ساعت 9:30 دقیقه تا 17 برای بازدید عموم دایر است.پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری از سوم تا ششم دی جاری همه روزه از ساعت 9:30 دقیقه تا 17 برای بازدید عموم دایر است.

6002 خبرنگار: سپیده اسکندری**انتشار: کبری آقازری



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید