خانه / اخبار روز / اقدامات کارآفرینانه برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم را دنبال خواهیم کرد

اقدامات کارآفرینانه برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم را دنبال خواهیم کرد

دکتر فرهاد یزدان‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان یک دانشگاه موضوعی و تخصصی، در سال‌های اخیر توفیقات چشمگیری داشته است و توانسته است روابط بین‌المللی با دانشگاه‌های خوب دنیا را پیگیری کند و در همکاران رغبت ایجاد کند تا در پروژه‌های تحقیقاتی با سرآمدان تحقیقات در خارج از کشور شرکت کنند. 

وی ادامه داد: این همکاری در وهله اول با محققان ایرانی در خارج از کشور آغاز شد و در نهایت منجر به شکل گیری همکاری‌های بین‌المللی شد. این نگاه جامعه محور بودن و ایجاد کارآفرینی در فضای آموزش عالی و رفتن به سمت دانشگاه‌های نسل سوم،‌ در دانشگاه‌ ما به شدت پیگیری شد. همچنین بسیاری از پروژه‌هایی که اعضای هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر با دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد انجام دادند، پاسخی به برخی از نیازهای جامعه بوده و اثربخشی خوبی داشته است. 

دکتر یزدان دوست با بیان اینکه ما سال گذشته که سال کرونایی بود را “سال کرونایی عادی” نامگذاری کردیم، افزود: تصور ما این است که شبیه به این پاندمی،‌ باز هم در دنیا اتفاق خواهد افتاد. پس نباید این پاندمی را به عنوان یک واقعه خیلی غیرمنتظره تلقی کرد. با این رویکرد، به فعالیت‌های ما خدشه وارد نشد و به خیلی از زیرساخت‌هایی که دانشگاه نیاز داشت،‌ پرداختیم.حسن کار هم این بود که ‌توانستیم از بسیاری از تجارب قبلی استفاده کنیم. یکی از اقدامات ویژه در این زمینه هم این بود که ما به تازگی مجوز تاسیس صندوق پژوهش دانشگاه را دریافت کردیم که برای تجاری‌سازی فعالیت‌های تحقیقاتی و حرکت به سوی کارهای کارآفرینانه یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۱۴۰۰ گفت: همه مسیرهای طی شده در سال گذشته باید ادامه پیدا کند. باید بیشتر به سمت صنعت حرکت کنیم لذا امیدواریم بسیاری از کارهایی را که آغاز کرده‌ایم، در سال ۱۴۰۰ به صورت جدی پیگیری و دنبال کنیم. در حال حاضر با بسیاری از صنایع وارد بحث‌های موضوعی شده‌ایم به عنوان مثال با تشکیلات ارزنده و ملی گروه مپنا یک موسسه مشترک شکل داده‌ایم تا در مباحث برقی سازی وسایل نقلیه فعالیت داشته باشیم و با منطقه ویژه پیام وارد مفاهمه عمیق شدیم و ناحیه نوآوری و کارآفرینی در آنجا ایجاد کردیم و امیدواریم از این طریق به همه صنایع استان البرز و تهران متصل شویم. ما در نظر داریم همچنان این فعالیت های کارآفرینانه را ادامه دهیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه هم‌اکنون در دنیا، یک فضای الکترونیکی جدیدی ایجاد شده است عنوان کرد: در این فضای الکترونیکی،‌ جذب دانشجویان خارجی افزایش چشمگیری داشته است و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ روند جذب دانشجویان خارجی چند برابر افزایش یابد. 

دکتر یزدان دوست گفت: بحث یکپارچه‌سازی فضای دانشگاه را نیز پیگیری کرده‌ایم. این یکپارچه‌سازی،‌ برای ما که دچار پراکندگی پردیس‌ها هستیم،‌ الزاما به این معنی نیست که با توجه به مشکلات کشور، یک جای عالی برای ما تدارک ببینند. قطعا این اقدام باید به صورت تدریجی انجام شود. ما اقدامات را به سمتی برده‌ایم که عملا پردیس‌های دانشگاه کمی به هم نزدیک‌تر شوند و از چندین پردیس، به چند پردیس شاخص تغییر وضعیت دادیم . این اتفاق خواهد افتاد، کما اینکه دانشکده علوم دانشگاه ما که از قدیم محل تحصیل و آموزش بوده ، در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا بسیار قدیمی است.  به این ترتیب با یک جابه‌جایی در پردیس‌ها و یک اقدام درون سازمانی سعی می‌کنیم معضل دانشکده علوم را حل کنیم. این گام‌ها منجر به این خواهد شد که دانشگاه خواجه نصیر در یک پردیس مناسب به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در این رابطه تصریح کرد: هدف از تشکیل پردیس واحد ما، قیاس آن با هیچ کدام از پردیس‌های تهران نیست. چراکه در حال حاضر، در همه دانشگاه‌های بزرگ تهران بیش از ظرفیت به پردیس ها فشار آمده و این دانشگاه‌ها فضاهای بصری خود را از دست داده‌اند. این مطلوب ما نیست. بلکه ما می‌خواهیم مانند دانشگاه‌های شهرهای بزرگ مانند مشهد و تبریز فضای بزرگی را در یک منطقه خوب برای پردیس دانشگاه در نظر بگیریم. 

وی در نهایت خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به اینکه با شرایط کرونایی تا حدی سازگاری پیدا کرده‌ایم و علی‌رغم همه شرایط بدی که کرونا به ما تحمیل کرده و همچنین بحث جدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی،‌ فعالیت‌های مثبتی را در سال ۱۴۰۰ رقم بزنیم. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید