خانه / دسته‌بندی نشده / انتقال آب برای جلوگیری از خودسوزی تالاب خانمیرزا لردگان

انتقال آب برای جلوگیری از خودسوزی تالاب خانمیرزا لردگان



محمدصادق خانجانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: از میزان، 10 لیتر بر ثانیه از طریق لوله گذاری به طول 500 متر از نزدیکترین چاه عمیق کشاورزی و 40 لیتر مابقی از چشمه دائمی شهر آلونی به طول 7 کیلومتر وارد تالاب می شود.
وی تصریح کرد: خودسوزی تالاب خانمیرزا یکی از نادرترین پدیده‌های زیست محیطی که تحت شرایط حاد و خاص اقلیمی طی چند روز اخیر رخ داد که با تمهیدات مسئولان و کشاورزان محلی به صورت موقت پایان یافت.
مدیرجهاد کشاورزی لردگان گفت: دشت خانمیرزا بعد از تالاب «پریشان» در استان فارس دومین دشت و محیط تالابی است که دچار آتش سوزی شده است.
این آتش سوزی بر اثر تداوم خشکسالی 2 دهه اخیر و کم بارشی سال جاری روی داده است.
این آتش سوزی با خروج دود و گاز از ترک های ایجاد شده در سطح زمین قابل مشاهده بود.
کارشناسان معتقدند: مواد آلی انباشته شده در لایه‌های زیرین، سبب تشکیل تورب یا ذغال سنگ نارس شده که با ترکیب گاز متان، قابلیت بالای اشتعال پیدا می‌کند و این پدیده نتیجه این آتش سوزی است که به صورت بخار و دود در سطح زمین مشاهده می‌شود.
اراضی زراعی و باغی شهرستان لردگان 24 هزارهکتار برآورد می شود که 16 هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است.
تعداد چاه های آب موجود این شهرستان نیز 692 حلقه است که در اثر پدیده خشکسالی چند سال گذشته تعداد 250 حلقه چاه شهرستان خشک و بی آب شده است.
به گزارش ایرنا، دشت خانمیرزا در دهه 60 به صورت تالاب بود و طبق تصاویر هوایی سال 1340، مساحت آن به 2 هزار هکتار می‌رسید و هم اکنون به یکی از دشت های بحرانی استان تبدیل شده است.
شهرستان لردگان در 160 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیاری قرار دارد.
چهارمحال و بختیاری دارای سه تالاب و 9 دشت است که این دشت ها به دلیل خشکسالی و بحران بی آبی به دشت ممنوعه تبدیل شده است.
خبرنگار: مرتضی شاهوردی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
6199/6021



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید