خانه / دسته‌بندی نشده / ایجاد هاله دور ماه در سراوان چشم اندازی زیبا خلق کرد

ایجاد هاله دور ماه در سراوان چشم اندازی زیبا خلق کرد



به گزارش ایرنا هاله دور ماه، پدیده ‌ای جوی ناشی از بازتاب نور خورشید یا ماه است که از بلورهای یخ شش ‌ضلعی در شرایط آب ‌و هوایی خاص و دمای سرد در ارتفاع بالا تشکیل می شود.
این پدیده را نباید با خرمن ماه اشتباه گرفت، پدیده ‌‎ای که در آب ‌و هوای مرطوب (مانند شمال کشور) به وفور دیده می ‌شود و در اثر آن حلقه‌های رنگی در اطراف ماه قابل مشاهده است درست شبیه به هاله‌های رنگی که به دور چراغ‌های سقف استخر یا در هوای مه‌آلود به دور چراغ ‌های خیابان یا چراغ‌ های خودرو شکل می‌ گیرد.
خرمن ماه زمانی رخ می دهد که ابر نازک سردی بخش اعظمی از آسمان را فراگیرد که اگر در این ابر سرد کریستال های یخی وجود داشته باشد نور خورشیدی که از طریق ماه منعکس می شود در برخورد با این کریستال های یخی در جو فوقانی زمین شکسته شده و چنین پدیده ای را به وجود می آورد.
ابر باید به صورت نازک باشد به گونه ای که ستارگان را بتوان به صورت هاله دید چرا که اگر ابر ضخیم و با غلظت زیاد باشد به طور طبع‌ نور ماه به ناظر زمینی نمی رسد تا بتواند حتی ماه را ببیند چه برسد به هاله ی دور آن.
این پدیده برای خورشید هم رخ می دهد ولی به علت شدید بودن نور خورشید خیلی کم محسوس می شود.
در زمان های گذشته و حتی بعضی از کهنسالان در عصر حاضر بر این اعتقاد بودند که هرگاه این اتفاق بیفتد چند روز بعد از آن (یک یا 2 روز بعد از آن) بارندگی های بسیار خوبی اتفاق می افتد ولی درستی این مساله بر عهده کارشناسان هواشناسی است.
این پدیده تنها استفاده ای که در نجوم می تواند داشته باشد تهیه عکس هایی از ماه با هاله زیبای گرداگرد آن است که می تواند تصویر زیبای ماه را زیبا تر کند.
به گزارش ایرنا شهرستان سراوان در 347 کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.
7336**3213 خبرنگار: احسان بختیاری **انتشاردهنده: اکبرنوری



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید