خانه / دسته‌بندی نشده / بازدید پرنده شناسان فنلاندی و نروژی از تالاب های آذربایجان غربی

بازدید پرنده شناسان فنلاندی و نروژی از تالاب های آذربایجان غربی



علی حسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه این محققان پس از اقامت چند روزه در منطقه برای ادامه تحقیقات خود به ترکمنستان می روند، افزود: این گروه ها شامل 6 نفر از محققان سازمان ملل هستند.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست مهاباد نیز در حاشیه بازدید آنان از تلاب کانی برازان مهاباد به خبرنگار ایرنا گفت: تعیین مسیر مهاجرت ‘اردک پیشانی سفید کوچک’، نحوه لانه گذاری پرندگان و محل زندگی آنها از محورهای پژوهش این گروه بوده است.
فاروق سخنور ادامه داد: این محققان عضو کارگروه جهانی حفاظت از این پرنده از زیرمجموعه های سازمان ملل هستند اما در تحقیقات چند روزه خود پرنده اردک سرسفید کوچک را در تالاب ها و سد مهاباد نیافتند.
وی افزود: پرنده کمیاب و مهاجر اردک ‘سرسفید بزرگ’ در منطقه رصد شد ولی پرنده مد نظر آنان در منطقه وجود نداشت.
سخنور اظهار کرد: این متخصصان پرنده شناسی از ‘گروس’ و دریاچه ‘سد مهاباد’ نیز برای بررسی آخرین وضعیت ‘غاز پیشانی سفید کوچک’ در سطح جهانی بازدید و مطالعات مورد نیاز خود را انجام دادند.
به گزارش ایرنا تعداد اردک ‘سرسفید کوچک’ در سطح جهانی، کاهش چشمگیری داشته و در زمره پرندگان در خطر انقراض قرار گرفته است؛ بر این اساس اجرای برنامه ویژه حفاظتی در زیستگاه هایی که دیده می شود ضروری است.
غاز پیشانی سفید در ایران، در فصل زمستان، با مهاجرت به‌طور منظم در منطقه آذربایجان دیده شده و از پراکندگی فراوانی برخوردار بوده است، اما و به رغم شکارهای بی رویه و نابودی مناطق زیستی، تعداد آنها رو به کاهش نهاده و در سالیان اخیر تعداد انگشت شماری از غاز پیشانی سفید کوچک به صورت اتفاقی و مهاجر عبوری به چشم می خورند.
غاز پیشانی سفید کوچک 53 تا 65 سانتی‌متر است؛ از لحاظ شکل ظاهری شبیه غاز پیشانی سفید ؛ ولی کوچکتر از آن است و با سفیدی بیشتر پیشانی که تا قسمتی از تارک پیش رفته و منقار خیلی کوچک‌تر و صورتی رنگ‌تر از آن تشخیص داده می شود . ضمنا نوک بال‌هایش در حالت بسته از حد دم تجاوز می کند ، معمولا پررنگ‌تر از غاز پیشانی سفید به‌نظر می آید ، از نزدیک حلقه چشمی زرد رنگ و متورم بهترین نشانه تشخیص آن است ، پرنده نابالغ فاقد پیشانی سفید و راه‌راه عرضی تیره‌رنگ روی شکم است ولی حلق زرد رنگ چشم را دارد .
رفتار و پرواز این پرنده شبیه غاز پیشانی سفید است ولی سریع‌تر بال می زند و هنگام تغذیه فعالیت بیشتری نشان می دهد .
3093 /3072
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید