خانه / دسته‌بندی نشده / بازهم تغییر الگوهای هواشناسی/ ایلامی ها منتظر باران آخر پاییز نباشند

بازهم تغییر الگوهای هواشناسی/ ایلامی ها منتظر باران آخر پاییز نباشند



مجتبی مهین پرست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به مطالعه نقشه های ماهواره ای هیچگونه الگوی بارشی در این نقشه ها مشاهده نمی شود و در روزهای آینده بارش باران در استان رخ نمی دهد.
وی افزود: بنابراین کشاورزان نباید منتظر بارش باران و نزولات جوی باشند و بایستی اراضی کشاورزی خود را به صورت دستی و از منابع آبی در اختیار خود آبیاری کنند.
میهن پرست یادآور شد: از عصر امروز ابرناکی هوای استان آغاز و از فردا به تدریج به میزان ابرها افزوده می شود، ولی با توجه به شرایط جوی احتمال بارش باران موثر اندک است.
وی گفت: فردا چهارشنبه در برخی نقاط استان احتمال بارش خفیف و پراکنده باران در استان وجود دارد که میزان و شدت این بارش ها در صورت وقوع چشمگیر نیست.
وی اظهار کرد: افزایش دمای هوا طی روزهای آینده از دیگر پدیده های جوی است که دمای هوا نسبت به هفته گذشته به تدریج بین سه تا چهار درجه سانتیگراد افزایش می یابد.
این وضعیت در شرایطی است که در ابتدای هفته جاری کارشناسان هواشناسی استان از ورود توده قوی بارشی در انتهای هفته خبر داده بودند ولی گویا دوباره این وضعیت تغییر یافته و همچنان باید منتظر این نعمت بی منت الهی در استان ایلام باشیم.
به گزارش ایرنا، استان ایلام در حالی فصل پاییز را پست سرنهاده و به روزهای پایانی این فصل رسیده که بیشتر ایام پاییز به علت کاهش باران دچار خشکسالی بود هرچند در مقایسه مدت مشابه با سال گذشته پاییز امسال از وضعیت بارشی بهتری برخودار بود.
هرچند پاییز امسال چندین دوره بارش باران رخ داد اما میزان بارش های پاییزی نسبت به میانیگن بلندمدت 50 درصد کاهش یافته است.
در ابتدای سال زراعی جاری در شهرستان ایوان با 95 میلیمتر بیشترین بارش ثبت شده که نسبت به پارسال 25 درصد افزایش و در مقایسه با بلندمدت 45 درصد کاهش یافته است.
در این بازه زمانی کمترین بارش ها در شهرستان مهران با 21 میلیمتر بوده که نسبت به بارش های پارسال 100 درصد افزایش و در نسبت به بلندمدت 70 درصد کاهش داشته است.
در پاییز امسال 87 میلیمتر بوده که در مقایسه با سال گذشته 321 درصد افزایش و در قیاس با بلندمدت 42 درصد کاهش داشته است.
استان ایلام در سال گذشته با کاهش محسوس بارش های جوی مواجه بود و بر خلاف بارش های چشمگیر سال زراعی 95 – 94، با توجه به کاهش محسوس بارش ها در سال زراعی 95 -96 از منظر هواشناسی استان ایلام در وضعیت خشکسالی بوده است.
403 میلی متر بارش نزولات جوی در سال زراعی گذشته (اول مهر سال 95 تا پایان شهریور سال 96) در استان ایلام باریده است.
این میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته 53 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 14 درصد کاهش را نشان می دهد.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید