خانه / دسته‌بندی نشده / برتری تیم علمی نیلوفرآبی بندرانزلی در اولین رویداد تتکای کشور

برتری تیم علمی نیلوفرآبی بندرانزلی در اولین رویداد تتکای کشور



مدیر رویدادهای مرکز تتکا در گیلان غروب جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : این رویداد برای اولین بار در کشور به میزبانی گیلان به صورت شناخت و شتاب و با هدف شناسایی ایده ها و طرح ها و همچنین تیم های کار آفرین به مدت 54 ساعت برگزار شد.
هنگامه عالیخانی افزود: در مرحله اول این رویداد 14 تیم مشخص شد که در نهایت تیم نیلوفر آبی از بندرانزلی با ارائه طرح تولید خمیر کاغذ از گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی رتبه اول ، تیم زوفا با ارائه طرح خشک کن مواد غذایی و گیاهان رتبه دوم و تیم گیل دوز با ارائه طرح تزئین لباسهای موجود به وسیله بافت ها و دوخت های سنتی رتبه سوم را در این رویداد کسب کردند.
علیخانی یادآور شد: در رویداد تتکا تلاش شد تیم های مختلف دارای تجربه و مهارت در حوزه روستایی که کسب و کار خود را راه اندازی کرده و نیاز به سرمایه گزار دارند شناسایی و ایده های قابل استفاده در روستاهای گیلان پیاده شود .
وی با بیان اینکه اولین رویداد اجراشده تتکا به صورت کلی و در 13 محور برگزار شده است تاکید کرد: در این رویداد، علاوه بر ارائه ایده و طرح از سوی روستائیان در حوزه های گردشگری و محصولات کشاورزی و صنایع دستی، دهیارانی هم که فرصت طرح ایده و طرح های مد نظرشان تاکنون فراهم نشده بود از این فرصت نهایت استفاده را کردند.
مدیر گروه نیلوفر آبی که تیمش به عنوان تیم برتر نخستین رویداد تتکا انتخاب شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تیم ما در این رویداد تولید خمیر کاغذ از گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی را ارائه کرد که مورد توجه و تایید داوران این رویداد قرار گرفت.
امیر حسین ابراهیمی که به عنوان مخترع تولید خمیر کاغذ از گیاه آزولا مدال طلا و دیپلم افتخار چهل و پنجمین دوره فستیوال جهانی اختراعات در کشور سوئیس را از آن خود کرده بود افزود: در مرحله دوم تحقیقات موفق شدیم تولید خمیر را به سنبل آبی هم تعمیم دهیم .
وی با اشاره به اهمیت راهبردی تولید خمیر کاغذ در داخل کشور به دلیل قیمت بالای خمیر وارداتی تاکید کرد: در حال حاضر هم کیفیت خمیر کاغد تولیدی پایین آمده و هم واردات خمیر بسیار هزینه بر است و با تولید این خمیر کاغذ از گیاهان مهاجم می توان علاوه بر مقابله زیست محیطی با این گیاهان، مشکل تولید و تامین خمیر کاغذ را نیز حل کرد.
ابراهیمی به کیفیت بالای خمیر تولیدی از گیاهان مهاجم برای حضور در بازار رقابت اشاره و تاکید کرد: کاغذ تولید شده از این خمیر قابلیت رقابت با کاغذ های بسته بندی و کاغذهای مقوای موجود در بازار را دارد و حتی در برابر کاغذ کرافت تولیدی کارخانه چوکا نیز می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد .
وی همچنین یاد آور شد: در مرحله بعدی تولید خمیر هم می توانیم با استفاده از فناوری های روز ،خمیر سفید مشابه خمیر بکر تولیدی از چوب را برای کاغذ سفید تولید کنیم .
ابراهیمی با اظهار تشکر از حمایت همه جانبه مسئولان ،خصوصا استاندار گیلان گفت: پس از موفقیت در چهل و پنجمین دوره فستیوال جهانی اختراعات در کشور سوئیس و ارائه طرحم به استاندار گیلان در جلسه کارگروه احیای تالاب در بندرانزلی، این طرح در دفتر فنی استانداری تایید و اداره کل محیط زیست گیلان مکلف شد این طرح را در مدت زمان 10 روز با جمع بندی عوامل و سرمایه گذاران و حتی کسانی که طرح های مشابهی را در استان سرمایه گذاری و انجام داده اما با شکست مواجه شده اند معرفی کند.
این مخترع جوان اهل بندرانزلی خاطر نشان کرد: درصورتی که همه شرایط تا پایان سال برای راه اندازی و عملی شدن این طرح و رسیدن آن به خط تولید میسر شود، تا پایان سال 97 اولین محصول کاغذ تولیدی از خمیر آزولا و سنبل آبی به بازار عرضه می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، نخستین رویداد تتکا در سالن همایش های محل دائمی نمایشگاه های بین المللی گیلان به مدت 54 ساعت برگزار شد و از بین 14 طرح و ایده ارائه شده سه طرح در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند.
خبرنگار :رضا اکبری**انتشار دهنده: بابایی
7471 /6030



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید