خانه / دسته‌بندی نشده / بمباران طیف وسیعی از ویروس‌ها با نانوذرات

بمباران طیف وسیعی از ویروس‌ها با نانوذرات



به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، معمولا ویروس ها در اولین قدم حمله، به یک پروتئین موجود روی سطح سلول‌ها به نام HSPG می‌چسبند و با آن ترکیب می‌شوند.
برخی از داروهای ضد ویروسی به این شیوه عمل می‌کنند که این پیوند را شبیه‌سازی می‌کنند، با ویروس ترکیب می‌شوند و مانع از پیوند ویروس با پروتئین می‌شوند. مشکلی که در این روش وجود دارد این است که نه تنها پیوند دارو با ویروس ضعیف است؛ بلکه منجر به نابودی ویروس نمی‌شود.
محققان برای حل این مشکل موفق به تولید نانوذراتی شده‌اند که نه تنها با ویروس پیوند قوی برقرار می‌کنند؛ بلکه آنها را نابود می کنند. مرحله اولیه آزمایش این روش روی طیف وسیعی از ویروس‌ها از جمله هرپس سیمپلکس، پاپیلومای انسانی، دانگی و ویروس سینسیتیال تنفسی موفقیت آمیز گزارش شده است.
این مطالعه هنوز در مراحل اولیه و با نمونه‌های حیوانی قرار دارد ولی در صورت توسعه و قابلیت استفاده در انسان می‌تواند از مرگ میلیون ها نفر در سال به دلیل عفونت‌های تنفسی جلوگیری کند. محققان در حال بررسی ایمن بودن این ذرات در بدن انسان هستند.نتایج این مطالعه در نشریه Nature Materials منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید