خانه / دسته‌بندی نشده / بهبود بیماران اوتیسم و فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف

بهبود بیماران اوتیسم و فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف



دکتر مرتضی ضرابی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نمونه سلول های بنیادی برای فلج مغزی اطفال آماده است، اظهار کرد: اطفال مریض فلج مغزی پذیرش شده اند و از یک ماه آینده تزریق سلول بنیادی به کانال نخاعی آنان آغاز می شود.
او که به مناسبت روز جهانی بانک خون بند ناف سخن می گفت ادامه داد: در حال انجام آزمایش برای انتخاب بیماران اوتیسم هستیم و شروع تزریق سلول های بنیادی به آنان از اوایل سال آینده آغاز می شود.
24 آبان به عنوان روز جهانی خون بند ناف نامگذاری شده است.
ضرابی گفت: این اقدام در مرحله اول در بین اعضای بانک خون بندناف انجام خواهد شد باتوجه به میزان وقوع این بیماری که به ازای 100 تولد یک مورد است پیش بینی می شود تعداد قابل توجهی از کودکان عضو خون بند ناف مبتلا به این بیماری باشند و در مرحله اول بهبودی بر روی این افراد انجام می شود.
وی به شیوع بیماران اوتیسم در کشور اشاره کرد و گفت: در 15 سال گذشته شیوع بیماری از یک به 500 تولد به یک به 100 تولد رسیده و این آمار نشان می دهد که اوتیسم افزایش چشمگیری یافته که آمار نگران کننده ای است.
ضرابی، سن تشخیص بیماران اوتیسم را 3 تا 5 سال اعلام کرد و گفت: آمار مبتلایان اوتیسم در آمریکا یک به 60 تولد است که تعداد مبتلایان آنان از کشور ما هم بیشتر هستند .
مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: تجربه استفاده از سلول های بنیادی در بیماران فلج مغزی و اوتیسم در دنیا وجود دارد که خوشبختانه شرایط بیماران را بهبود می بخشد.

*** تعداد مراکز پیوند برای استفاده از خون بند ناف کم است
وی با اشاره به اینکه تعداد مراکز پیوند برای استفاده از خون بند ناف کم است، افزود: در برخی موارد، بیمار موفق به یافتن سلول مناسب شده اما لیست انتظار عمل مرکز پیوند به حدی طولانی است که به پیوند نمی رسد بنابراین با اعلام دست اندرکاران این حوزه در صدد راه اندازی بیش از 15 مرکز پیوند هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک های عمومی در دنیا به مراتب کمتر از بانک های خصوصی هستند، گفت: سیاست سازمان بهداشت جهانی توسعه بانک های عمومی است.
ضرابی ادامه داد: در این مجموعه مصوب شده که سالانه حداقل هزار نمونه بانک خون از محل درآمدهای بانک خصوصی در بانک عمومی اضافه شود، تا پایان امسال اطلاعات بانک عمومی تکمیل می شود و از سال بعد هرساله حداقل هزار نمونه به بانک عمومی اضافه می شود .
وی به استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه بانک عمومی اشاره کرد و گفت: امیدواریم خیرین به این موضوع که به طور مستقیم به سلامت بیماران ارتباط دارد، ورود پیدا کنند.
ضرابی به همه خانواده ها توصیه کرد اگر شرایط لازم را دارند نمونه خون بندناف را ذخیره سازی کنند چون بیشترین پیوند هایی که در دنیا انجام گرفته، پیوندهای غیر خویشاوند بوده و کمتر از پنج درصد نمونه ها برای خود کودک مبتلا استفاده شده است.
علمی 1201 **1823
خبرنگار: عبداکریم جبارپور** انتشار: طاهره نبی اللهی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید