خانه / دسته‌بندی نشده / تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رفع موازی کاری ها در فعالیت های فرهنگی

تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رفع موازی کاری ها در فعالیت های فرهنگی



به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف افزود: در برخی از این مسئولیت ها مداخلاتی وجود دارد که باید برای رفع آن ها با هم افزایی حرکت کرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون در حوزه دین و فعالیت های قرآنی 20 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح کشور فعالیت می کند که از این تعداد یک هزار کانون مربوط به آذربایجان شرقی بوده، همچنین معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه نیز در این حوزه فعالیت قابل توجهی انجام می دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت برخی موسسه های قرآنی در کشور یادآوری کرد: تلاش می شود نگاه هم افزایانه و رفع پاره ای از موازی کاری ها هم در فضاهای مدنی قرآنی و هم در فضای سازمانی قرآنی روی دهد.
صالحی ادامه داد: به منظور هم افزایی بیشتر در این زمینه در فضای مدنی قرآنی 2 تشکل گسترده قرآنی با همدیگر ادغام و با تشکیل اتحادیه موسسات قرآنی کمک کرد تا موسسات مردمی قرآنی از تشتتی که قبلا وجود داشت فاصله گرفتند و فعالیت های مردمی قرآنی با هماهنگی بیشتری انجام شد.
وی گفت: در خصوص نهادهای فعال در حوزه قرآنی نیز امسال در ردیف 17 لایحه بودجه پیشنهادهایی ارایه و ارجاعاتی گنجانده شد تا این مجموعه ها در مسیر هم افزایی و نزدیکی برای هماهنگی بیشتر حرکت کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برای هماهنگی و هم افزایی فعالیت های قرآنی درون این وزارتخانه نیز که سازمان اوقاف و معاونت قرآنی در این زمینه فعالیت داشتند تلاش شد تا فعالیت های آن ها در مسیر واحدی حرکت کند.
صالحی افزود: علاوه بر مجموعه های 4گانه کانون های فرهنگی هنری مساجد، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت که در حوزه دینی و قرآنی فعالیت می کنند سایر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در ارتباط با حوزه دین تعهدات خود را انجام می دهند.
وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی قانون ترجمه ای از دین است، گفت: تلاش می شود تمام حوزه های مرتبط این وزارتخانه از لحاظ دینی صیانت شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از طریق همه فعالیت های فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ دینی جامعه تلاش می شود، اضافه کرد: هویت دینی جامعه بخش مهمی از هویت اجتماعی ما بوده و اگر تضعیف شود تنها دین تضعیف نشده بلکه هویت اجتماعی و ملی ما تضعیف می شود.
صالحی ادامه داد: فرهنگ ضلعی از اضلاع زندگی اجتماعی تلقی نمی شود بلکه فرهنگ زمین و هوای ما بوده و همه اجزای زندگی فردی و اجتماعی ما با فرهنگ پیوند خورده و باید از همه فرصت ها برای اعتلای آن استفاده کرد.
وی با تاکید بر ضرورت پیوست فرهنگی برای همه پروژه ها گفت: این کار در مرحله اجرا دچار اختلالاتی شده و آئین نامه و دستورالعمل آن به شکل نهایی تدوین نشده که در صورت تحقق آن بر فرصت های حوزه فرهنگ افزوده می شود و پیامدسنجی های این حوزه دقیق تر می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: فرهنگ و هنر هر جامعه بن مایه زندگی فردی و اجتماعی آن جامعه بوده و توجه پیشتازان و طلایه داران دینی به این حوزه قوت قلب برای اصحاب فرهنگ و هنر است.
صالحی با قدردانی از تلاش های امام جمعه تبریز برای توجه به حوزه فرهنگ و هنر و پشتوانه سازی برای اصحاب این حوزه افزود: آذربایجان شرقی طلایه دار دین، فرهنگ و هنر ایران زمین بوده و در این منطقه دین، ملیت و قومیت با هم ترکیبی وجودی یافته است.
وی گفت: در این منطقه تعلقات دینی و مذهبی وافر، عمیق و گسترده بوده و قومیت و ملیت نیز در کنار آن حرکت کرده بدون آنکه تعارضی بین آن ها بوجود بیاید که این امر در سایه تلاش اصحاب فرهنگ و علمای دین است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با تاکید بر رفع موازی کاری در فعالیت های فرهنگی و قرآنی در کشور، گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارالقران سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه و سازمان فرهنگ و توسعه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله سازمان هایی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند که نیاز به ایجاد هم افزایی و هماهنگی در فعالیت های آن ها وجود دارد.
حجت الاسلام محمد علی آل هاشم افزود: هر کدام از این سازمان ها و نهادها راه خود را می روند و با وجود استفاده از بودجه و امکانات کشور با هم هماهنگی نیز ندارند.
وی اظهار کرد: جلوگیری از موازی کاری در این سازمان ها و نهادها موجب موفقیت بیشتر و صرفه جویی در بیت المال می شود.
امام جمعه تبریز یادآوری کرد: در زمان کنونی باید موضوع فرهنگ به اولویت اصلی وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها و ادارات تبدیل شود چرا که دشمنان برخوردهای سخت و سخت افزاری را با نظام جمهوری اسلامی پرهزینه ارزیابی کرده و تمام تلاش خود را معطوف هجمه به مسائل فرهنگی کشور کرده اند.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: سازمان ها و نهادها حتی وزارتخانه هایی که کار آن ها فرهنگی نیست، باید برای تمام اقدام های خود پیوست فرهنگی لحاظ کنند و در این ارتباط با هم هماهنگ باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر 3 روزه به آذربایجان شرقی علاوه بر شرکت در شورای اداری و افتتاح آغاز رویداد تبریز 2018 از چند طرح در دست اجرای استان بازدید و با اهالی فرهنگ و هنر دیدار می کند.
خبرنگار.ع: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: رستگار
8023//6183



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید