خانه / دسته‌بندی نشده / تحقیقات کیفی فراتر از ضوابط و آیین نامه ها حمایت می شوند

تحقیقات کیفی فراتر از ضوابط و آیین نامه ها حمایت می شوند



به گزارش ایرنا، دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن حدود 375 واحد دانشگاهی و بیش از یک میلیون و 600هزار دانشجو که حدود 80 هزار نفر آنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند، نقش مهمی در تحقق اهداف پژوهشی در کشور برعهده دارد ضمن اینکه نسبت به تامین نیازهای پژوهشی و آزمایشگاهی این دانشجویان نیز وظایفی دارد.
سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد یا ‘ساها’ شبکه آزمایشگاهی است که هفت هزار و 600 آزمایشگاه و سه هزار و 400 کارگاه، عضو آن هستند. با وجود امکانات لازم در آزمایشگاه های واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و ساها برخی دانشجویان دانشگاه آزاد از گران بودن هزینه های استفاده از آزمایشگاه ها به ویژه با توجه به هزینه شهریه های دوره های دکتری و ارشد شکایت دارند و معتقدند دانشگاه بین دانشجویان پژوهشگر و دیگر دانشجویان تفاوتی قائل نیست و همین امر سد راه پژوهش می شود.
علیرضا ایرانبخش روز جمعه در مورد میزان دسترسی و استفاده از تجهیزات ساها به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این وسایل و تجهیزات به همه دانشجوها و پژوهشگران کشور متعلق است؛ تعهد اولیه ما به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید و اعضای هیات علمی است.
وی افزود: براساس امکانات سامانه ساها دانشجویان همه واحدها می توانند از تجهیزات دیگر واحدها استفاده کنند؛ با این که در گذشته محدودیت بود و این امکان وجود نداشت اما در قالب طرح ساها و سازوکار اجرایی دقیق هر استاد و دانشجویی از هر وسیله ای که بخواهد می تواند استفاده کند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه واحد علوم و تحقیقات در مورد هزینه های آزمایشگاه ها توضیح داد: اگر پژوهشگری دانشجوی تحصیلات تکمیلی باشد، در قالب بخشنامه های دانشگاه آزاد می تواند از این خدمات استفاده کند؛ به این شکل که برای دانشجویان کارشناسی ارشد سه میلیون تومان و برای دانشجویان دکتری 6 میلیون تومان سقف حمایتی واحدهای دانشگاهی به شکل خدمات است. اگر هزینه ای بیشتر داشته باشد تا 50 درصد به دانشجویان دانشگاه آزاد و به اساتید 30 درصد تخفیف داده می شود؛ ضمن اینکه این هزینه فقط برای تعمیر و نگهداری دستگاه و تجهیزات است.
وی با بیان اینکه خدمات یادشده برای تکمیل برخی پروژه های تحقیقاتی از جمله آزمایش های نانو کافی نیست، افزود: این بحث مطرح است که اگر می خواهیم کار کیفی و درجه یک و مطابق با مرزهای دانش انجام دهیم، دانشجو باید از دستگاه های فناوری بالا/high tech استفاده کند، این موضوع اصل نیست ولی اگر موارد پژوهشی بوده که کیفیت آن تاییدشده است، بیشتر حمایت می شوند.
ایرانبخش در مورد کسب استانداردهای اچ اس ای/ HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) نیز یادآور شد: رویکرد اولیه دانشگاه آزاد در سال های اول بیشتر ارائه خدمات آموزشی در بعد پژوهشی بوده و اکنون استانداردسازی است؛ ما کسب استانداردها و توسعه ایمنی را در آزمایشگاه ها آغاز کرده ایم و برای اولین بار در کشور سه بخشنامه خیلی خوب برای افزایش ایمنی در کارگاه ها و آزمایشگاه ها تدوین و ارسال کرده ایم.
وی در مورد استاندارد اچ اس ای توضیح داد: استاندارد اچ اس ای را نداریم ولی 25 استاندارد دیگر را به دست آورده ایم.
ایرانبخش در مورد شبکه آزمایشگاهی لبزنت که معاونت علمی و فناوری توسعه داده است و امکان استفاده آن برای دانشجویان دانشگاه آزاد فراهم است، گفت: همکاری خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم و تفاهم نامه ای هم در زمان معاونت قبلی امضا شده است، تعداد قابل توجهی از دانشگاه های آزاد اسلامی عضو قطعی یا آزمایشی این شبکه هستند و تخفیف هایی را نیز از لبزنت برای اساتید و دانشجویان ارشد و دکتری گرفته ایم، حتی بن هایی دریافت شده است.
مدیرکل توسعه و پشتیبانی شبکه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد تاکید کرد: به طور کلی اگر دانشگاه متوجه شود پژوهشگری کار کیفی خوب انجام می دهد، از تمام امکانات و بضاعت خود برای حمایت از او استفاده می کند؛ بنابراین پژوهشگران می توانند با این دفتر تماس در تماس باشند و نیازهای حمایتی خود را مطرح کنند.
علمی**9157**1834
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید