خانه / دسته‌بندی نشده / خشکی بلای جان 80 هزار هکتار جنگل کهگیلویه وبویراحمد

خشکی بلای جان 80 هزار هکتار جنگل کهگیلویه وبویراحمد



گودرز باقری فرد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درختان بلوط این مناطق پنج تا 70 درصد دچار خشکیدگی شده‌اند.
وی با بیان اینکه بیماری خشکیدگی یکی از تهدیدهای جنگل های بلوط منطقه است گفت: در صورت مساعد نشدن آب و هوا و کاهش بارندگی‌ها و رطوبت، سطح این میزان خشکیدگی به 100 هزار هکتار خواهد رسید.
کهگیلویه وبویراحمد بیش از 874 هزار هکتار جنگل دارد که از این میزان 90 درصد گونه بلوط است.
وی با بیان اینکه برداشت بذر در جنگل های بلوط غیرقانونی است افزود: کاهش توان اکولوژیک و افزایش تخریب اکوسیستم جنگل و مرتع و فقر بانک بذر و خاک و فرسایش ژنتیکی زادآوری جنگل از پیامدهای جمع آوری بی رویه بذر بلوط است.
باقری فرد تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ و رطوبت را از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کننده سلامت جنگل‌هاست.
وی بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان در باشت ، شهرستان لنده و کوه خاییز در کهگیلویه است.
باقری فرد افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود.
به گفته وی کاهش بارندگی مهم‌ترین عامل خشکیدگی درختان بلوط است.
36 هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق مختلف این استان وجود دارد که 14 هزار هکتار از سال 92 تاکنون ایجاد شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و 30 درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع وسعت و 713 هزار نفر جمعیت، دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
خبرنگار: مریم صیادی** انتشار دهنده: مسعود علیزاده
/1662/2082/6110



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید