خانه / دسته‌بندی نشده / خودسوزی دشت خانمیرزا در چهارمحال و بختیاری

خودسوزی دشت خانمیرزا در چهارمحال و بختیاری



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری با تائید خودسوزی این دشت گفت: این دشت بعد از تالاب پریشان استان فارس دومین دشت و محیط تالابی است که دچار آتش سوزی در درون زمین شده است.
علی محمدی مقدم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش سوزی بر اثر تداوم خشکسالی و کم بارشی در سال جاری در اراضی این تالاب که دو دهه است به دشت تبدیل شده، اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه این آتش سوزی دومین آتش سوزی در دشت خانمیرزا است، اظهار داشت: دشت و محیط تالابی خانمیرزا در شهرستان لردگان چهارمحال و بختیاری، طی چند روز گذشته و همچنین سال 91 دچار پدیده خود سوزی شده بود.
وی گفت: این آتش سوزی با خروج دود و گاز از ترک های ایجاد شده در روی زمین قابل مشاهده است.
محمدی مقدم افزود: مواد آلی انباشته شده در لایه‌های زیرین، سبب تشکیل زغال سنگ نارس شده است که با ترکیب گاز متان، قابلیت بالای اشتعال پیدا می‌کند و این پدیده نتیجه این آتش سوزی است که به صورت بخار و دود در سطح زمین مشاهده می‌شود.
به گفته وی، این پدیده شب‌ها سبب گداخته شدن و قرمز رنگی خاک منطقه در نزدیکی روستای سرتنگ دینار عالی می‌شود و حرارت و گرما خارج از حفره ها به حدی است که نمی توان دست را نزدیک آن برد.
به گزارش ایرنا، دشت خانمیرزا در دهه 60، به صورت تالاب بود و طبق عکس‌های هوایی سال 1340، مساحت آن به 2 هزار هکتار می‌رسید و هم اکنون یکی از دشت های بحرانی استان تبدیل شده است.
شهرستان لردگان در فاصله 160 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
چهارمحال و بختیاری دارای سه تالاب و 9 دشت است که این دشت ها به دلیل خشکسالی و بحران بی آبی به دشت ممنوعه تبدیل شده اند.
خبرنگار: سمیه پناهنده ** انتشاردهنده: مجید ملازاده
7360/2097/1772



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید