خانه / دسته‌بندی نشده / رازی توان تولید واکسن های استراتژیک به میزان کافی دارد/ تولید واکسن طیور به صورت قرص جوشان

رازی توان تولید واکسن های استراتژیک به میزان کافی دارد/ تولید واکسن طیور به صورت قرص جوشان



به گزارش ایرنا، سید مسعود هاشم زاده عصر روز چهارشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت سالگرد نود و سومین سال تاسیس این موسسه برگزار شد، افزود: اصل رقابت یکی از واقعیت ها در عرصه تجارت و نظام باز است و تمام کشورها برای کنترل و تولید داخلی کشور خودشان برای واردات تعرفه و گمرک تعریف کرده اند.
وی با بیان اینکه پدیده رقابت بسیار خوب است، اظهار داشت: ولی در واکسن سازی یک استثناء وجود دارد زیرا به عنوان یک ماده بیولوژیک خیلی تجارت پذیر نیست بیشتر باید برنامه محور باشد.
وی گفت: در صنعت واکسن سازی عاملی که بایستی کنترل شود باید شناسایی و یک ماده بیولوژیک برای آن به نام واکسن طراحی شود که از خیلی فیلترهای ملی و بین المللی عبور می کند تا با کیفیت ثابت در دست مسئولین امر قرار گیرد که از آن برای ریشه کنی و کنترل بیماری اقدام کنند.
هاشم زاده با بیان اینکه هر کشوری نمی تواند از هر واکسنی که خواست استفاده کند، افزود: در حوزه دامپزشکی و پزشکی موضوع واکسن مساله تجارت نیست بلکه مساله کنترل، پیشگیری و ریشه کنی بیماری است.
وی بیان داشت: در بعضی از واکسن های دامپزشکی این موضوع به خصوص در حوزه دام به خوبی جانیافتاده که مساله تجارت و رقابت یک خطر و ریسک است زیرا در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری مسئولین کشور که مسئولیت کنترل بیماری ها را دارند باید شاخص های خود در واکسن را تبیین کرده و یک واکسن ساز که توان و استانداردهای لازم را دارد آن را تولید و در اختیار ساختار اجرایی قرار دهد تا بتواند بیماری را کنترل کند.

***بازارگرمی واکسن طیور خطری برای طیور است
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه در حوزه طیور انواع واکسن در بازار موجود است، گفت: شرکت های پخش، آن را در قالب یک کالای تجاری می بینند و شرکت های تبلیغاتی بازارگرمی زیادی برای مصرف بی رویه واکسن می کنند که یک خطر برای طیور است.
وی با بیان اینکه واکسن ها با تبلیغات نباید در سطح کشور مطرح شود، ادامه داد: در حالیکه باید برنامه های مناسب برای کنترل و ریشه کنی این بیماری ها در قالب تفاهم هایی با شرکت ها و موسسات مربوطه دیده شود همانطور که توانستیم در 93 سال پیش با راه اندازی موسسه رازی طاعون گاوی را ریشه کن کنیم و دیگر شاهد آن نباشیم.
هاشم زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه یکی از سیاست های دولت در شرکت های دانش بنیان توسعه صنعت واکسن سازی است، تصریح کرد: موسسه رازی به عنوان یک موسسه مادر در این صنعت است به همین لحاظ برای گسترش صنعت واکسن از ابتدای سال جاری یک سری فعالیت هایی برای ایجاد سه مجتمع واکسن سازی با کمک بخش غیردولتی کردیم.
وی گفت: برای راه اندازی این مجتمع ها تفاهم نامه هایی با بخش خصوصی نوشته شده و پیش نویس قراردادها تهیه شده و اگر تا پایان سال قراردادها را داشته باشیم تا سال آینده این سه مجتمع کلنگ زنی شده و در یک بازه زمانی تعریف شده راه اندازی خواهند شد.
این مسئول با بیان اینکه از اهداف اصلی راه اندازی این مجتمع ها انتقال تکنولوژی را خواهیم داشت، افزود: ساختارهایR&D و کنترل کیفیت در خدمت بخش غیردولتی قرار می گیرد و این بخش ها واکسن های مورد نیاز را تامین و تهیه و موسسه بر آن نظارت خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه در بخش غیردولتی باید واکسن سازی رشد یابد، ادامه داد: ولی از طرفی روی واکسن های استراتژیک همچون دیفیتری، کزاز و سیاه سرفه انسانی و شاربن و تب برفکی دامی که دولت روی آن برنامه بلند مدت دارد باید توان تولید را به اندازه کافی داشته باشیم تا اطمینان برای برنامه های کنترلی داشته باشیم تا اگر اختلالی در بخش غیردولتی به وجود آمد رازی آن را در اختیار دولت قرار دهد تا کنترل ها انجام شود.

***رازی برای ایجاد بسترهای لازم در حوزه سلامت نیاز به رشد و توسعه دارد
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی بیان داشت: در دورانی هستیم که اگر حرکت های محکم و رو به جلو نداشته باشیم ممکن است که کشور ما آسیب های جدی در مواد بیولوژیک و واکسن بخورد پس موسسه بایستی جایگاه خود را پیدا کند.
وی گفت: نقص قوانین وجود دارد و جایگاه موسسه در سطح کلان باید مشخص شود و این صنعت برای رشد نیاز به حمایت های کلان دارد تا بتواند جذب نخبگان و جوانان را داشته باشد ضمن اینکه بتواند حمایت از آنان بکند مدیریت علمی نیز داشته باشد تا بتوانیم سد امنیتی را در حوزه بیولوژیک و واکسن ایجاد کنیم.
هاشم زاده افزود: ممکن است مشکلات عدیده ای را حوزه سلامت شاهد باشیم و این یک هشدار جدی است و باید به موسسه رازی بیشتر و بهتر از گذشته فکر کنند.
***موسسه رازی موفق به تولید واکسن آنفولانزای انسانی شده بود
وی بیان داشت: موسسه رازی 7-8 سال پیش موفق به تولید واکسن انفولانزای انسانی شد ولی به خاطر بعضی از جهت گیری های نادرست اکنون مجبور شده ایم آن را وارد کنیم ولی اگر اجازه دهند و حمایت کنند اکنون می توانیم این واکسن را تولید کنیم تا جمعیت خود را ایمن کنیم.
وی در خصوص برنامه اجباری سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تزریقی شدن واکسن فلج اطفال، افزود: اگر سیاست ها و جهت گیری های کشوری درست باشد و برخورد مناسبی با موسسه باشد تا 2-3 آینده می توانیم واکسن فلج اطفال تزریقی را تولید و وارد بازار کنیم ولی اگر سوءگیری و جهت گیری نادرست در خصوص موسسه باشد تا 10 سال آینده هم موفق به اینکار نخواهیم شد.
وی اظهار داشت: در خصوص تولید این واکسن در فازهای مطالعاتی اولیه موفق بوده ایم و نباید این فرصت ها را کشور از دست بدهد و نباید دست و پای موسسه را ببندند و باید اجازه فعالیت بیشتر را به مرکز بدهند.
***تولید نخستین واکسن طیور به صورت قرص جوشان
هاشم زاده در پایان به یکی از موفقیت های این موسسه اشاره کرد و گفت: طرح تهیه و تولید واکسن طیور به صورت قرص جوشان در رازی به موفقیت رسیده و در آینده ای نه چندان دور اولین فراورده رازی به صورت قرص جوشان وارد بازار خواهد شد.
موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی از 93 سال پیش در منطقه حصارک کرج راه اندازی شده است.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید