خانه / دسته‌بندی نشده / رشد 4 برابری شرکت های دانش بنیان در بخش صنایع دریایی

رشد 4 برابری شرکت های دانش بنیان در بخش صنایع دریایی



محمدسعید سیف روز چهارشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی و بررسی مسائل صنایع دریایی دانش بنیان که در ساری برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از بعد تسهیلات پرداختی نیز ستاد علم و فناوری توانسته به 16 پروژه تسهیلات قابل توجه پرداخت کند .
وی بیان کرد : در 10 سال آینده نیاز کشور در حوزه ساخت و ساز دریایی و کشتی حدود 5 میلیارد دلار خواهد بود که این نیاز در بخش انواع کشتی، سکو و تاسیسات دریایی است و اگر تولید به داخل هدایت شود مانع از خروج این مقدار ارز می شود‌.
وی رتبه ایران در بخش دانش نظری ، فعالیت ، پژوهش و تحقیقات اساتید دانشگاهی و صاحبنظران صنایع دریایی در دنیا ششم و همطراز با بسیاری از کشورهای پیشرفته دانست و گفت : صنایع دریایی یک زنجیره است که محصول نهایی خارج شده از کارخانه پشتوانه ای در بخش مهندسی، تحقیق و توسعه و تحقیقات دانشگاهی و بنیادی و نظری اساتید در بر دارد.
سیف با اشاره به وضعیت قابل قبول ایران در این بخش گفت: اما در بخش تبدیل صنایع به شغل ، ارزش افزوده و عملیاتی کردن نتیجه تحقیقات به دلیل نقش موثر عواملی چون قوانین کسب و کار و نقص در بخش قوانین صادرات و واردات موفق نیستیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی تاکید کرد : محصولات و صنایع ما در رقابت با محصول خارجی در بازار کسب و کار نیازمند همکاری بانک ها و قوانین حمایتی و بکارگیری اقتصاد داخلی دارد.
سیف ادامه داد: بازار های داخلی معمولا به راحتی در اختیار مشتریان خارجی قرار می گیرد و این موضوعات باعث شده صنعت رقابت پذیر و پویایی نداشته باشیم.
وی ارتباط دادن محصولات شرکت های دانش بنیان کشور با بازار کار و تجارت و مشتریان اصلی را از دیگر اقدامات ستاد برشمرد و تصریح کرد: استاندارد سازی محصولات و ارایه سوبسید بویژه در بخش محصولات دریایی از دیگر اقدامات بوده چراکه تمایل به خرید از سوی شرکت های کشتیرانی و شیلات به محصولات استاندارد هست.
دبیر ستاد توسعه فناوری دانش بنیان دریایی گفت : بیش از 40 محصول تاکنون در بخش صنایع دریایی استانداردسازی شده است.
سیف برخی مشکلات در این مسیر را تحریم ها برشمرد و اظهار کرد : امیدواریم با حمایت صندوق توسعه ،منابع به داخل هدایت و تولیدات در داخل کشور صورت گیرد.
وی با اشاره به همکاری ستاد علم و فناوری و مذاکرات و تفاهم نامه با 3 کشور کره، آلمان و روسیه گفت : پس از برجام همکاری های بین المللی بیشتر و تاخیر در ساخت صنایع کمتر شده است.
به گفته وی بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد 48 شرکت در حوزه صنایع دریایی فعالند.
صنایع دریایی با توجه به وجود 5800 کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور از جمله صنایعی محسوب می شود که از قابلیت زیادی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی برخوردار است.
علاوه بر این از حدود سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور ، بیش از یکصد شرکت آن در مازندران فعال هستند.
خبرنگار : رضا غلامی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7335/1899



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید