خانه / دسته‌بندی نشده / رویکرد حمایتی سازمان پژوهش های علمی در معرفی مخترعان جوان و برجسته

رویکرد حمایتی سازمان پژوهش های علمی در معرفی مخترعان جوان و برجسته



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار یکی از برنامه های مهم در هفته پژوهش (هفته پایانی آذر) است که هر ساله با هدف به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردها و فناوری های روز محققان، نوآوران و مراکز مختلف تحقیقاتی برگزار می شود.
این نمایشگاه امسال از 22 تا 26 آذر در سالن های 8و 9، 10 و 11 و 27 محل دائمی نمایشگاه های بین المللی از ساعت 9 تا 17 هر روز برپاست.
مدیر کل دفتر مرکزی ارتباط با دانشگاه ها و صنعت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به خبرنگار ایرنا گفت: امسال 15 شرکت از مرکز رشد محصولات خود را به نمایشگاه آورده اند که از این میزان 7 محصول جدید است و رونمایی می شود.
انور شلماشی ادامه داد: همچنین شرکت هایی که گواهی نامه توانمندی گرفته اند، برگزیدگان جشنواره خوارزمی را نیز دعوت کرده ایم تا به این شکل فعالیت های خود را معرفی کنند.
شرکت های تمدن پویای مداربسته، سروهیدرولیک پویا، آستین یار، توسعه فناوری مافوق صوت، پارس آب فناوران، هوشمند نمایه افراز، شمیم شریف، بسامد افراز سیستم، مهندسی عصر صنعت اعلا، مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو، مهندسی توسعه انرژی شهر پایدار، ناموران پژوهش و توسعه، ایرانیان تجهیز سینا، فهم الکترونیک و مهندسی پارسیان طب زمان محصولات خود را در حوزه های مختلف در این غرفه به نمایش گذاشته اند. همچنین یکی از محصولات فناوری این سازمان به نام راکتور شیمیایی گرما- خورشیدی در روز اول نمایشگاه (22 آذر) توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر علوم رونمایی شد.

***نگاه به مشکل معلولان از زاویه ای بکر
مدیر شرکت آستین یار از واحدهای فناور مرکز رشد سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران که با محصولی مخصوص افراد کم توان حرکتی در این نمایشگاه شرکت کرده است می گوید: این دستگاه به نام وردست ویژه فرد کم توان را در هر حالتی که هست از روی زمین، تخت به راحتی بلند می‌ کند.
محمد فخری زاده در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا ادامه داد: همچنین این محصول نرم افزاری دارد که تنظیم‌ می شود و بر اثر آن صندلی حرکت می کند و به نوعی ورزش برای فرد به شمار می آید.
وی که پیش از این اختراعات دیگری نیز برای معلولان داشته که به ثبت نیز منجر شده اند، گفت: تاکنون برای 8 اختراع ثبت (پتنت) گرفته ام و مراحل ثبت وردست ویژه در فرایند انجام شدن هست. در مجموع از زاویه بکری به مشکلات معلولان نگاه کردیم و روزنه های بیشتری برای تسهیل شرایط آنها به روی ما باز شد.
فخری زاده در مورد سایر اختراعات خود توضیح داد و گفت: این دستگاه سه نوع کمربند با ثبت اختراع بین المللی دارد که به افراد کم توان در حرکت داخل و خارج از منزل کمک می کند؛ این اختراعات به تجاری سازی نیز رسیده اند.
وی در مورد روند تولید انبوه این دستگاه ها نیز گفت: ما با سرمایه شخصی این اختراعات را تجاری سازی کرده ایم زیرا زمینه سرمایه گذاری روی اختراعات فراهم نیست. هر چند بخشی سرمایه گذار به نام ریسک پذیر اخیرا تاسیس شده اند اما اصلا ریسک پذیر نیستند و در شرایطی سرمایه گذاری می کنند که پیش از آن قرارداد فروش محصول با نهاد یا سازمانی بسته شده باشد.
صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کارهایی را شروع کرده اند ولی هنوز زمینه برای سرمایه گذاری ریسک پذیر در این صندوق ها هم به خوبی فراهم نیست.

***تلفن نابینایان با خط بریل
مخترع تلفن نابینایان با خط بریل نیز در این غرفه در مورد اختراع خود می گوید: این دستگاه برای اولین بار در جهان دستگاه اختراع شده و به این صورت است که یک ساعت هوشمند به دست فرد نابینا بسته می شود که کیبورد بریل روی ان وجود دارد.
سیده اسرا پاک نهاد در گپ و گفت با خبرنگار علمی ایرنا افزود: این ساعت به وسیله بلوتوث به دستگاه موبایل فرد متصل می شود و به این شکل او قادر خواهد بود پیام به انگلیسی و فارسی بفرستد و تماس های خود را پاسخ دهد.
وی که مخترع کوچک ترین عصای سفید دنیا برای نابینایان نیز هست توضیح داد: این عصای سفید که حسگر مانع سنج تا 180 درجه نسبت به فرد نابینا را شناسایی می کند و به شکل ویبره به فرد نابینا اطلاع می دهد.
پاک نهاد افزود: این طرح ها در نمایشگاه ربع رشیدی طرح منتخب شدند، پژوهشگر برتر سال 95 هستم و سال 86 منتخب خوارزمی بخش دانش اموزی بوده ام از همان سال روی این دستگاه کار کردم.
وی در مورد روند تجاری سازی این دستگاه نیز گفت: تقاضای وام به صندوق نوآوری و شکوفایی داده ایم؛ ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. سرمایه گذار خصوصی هم در سنندج نبود و من به امید معرفی بیشتر طرح در این نمایشگاه شرکت کرده ام.
این مخترع در مورد میزان تقاضا برای دو اختراع گفت: سازمان بهزیستی برای این طرح ها تقاضا دارد، ضمن اینکه موارد استفاده آن برای نابینایان زیاد است.
هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار به عنوان یکی از فعالیت های اصلی هفته پژوهش (21 تا 27 آذر) با شعار پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال همراه برگزار می شود.
روزهای این هفته با عناوین روز پژوهش، فناوری، دانش آموز و مدرسه، پژوهش، فناوری و صنعت، پژوهش فناوری ایده و خلاقیت، پژوهش، فناوری اقتصاد مقاومتی، پژوهش، فناوری و سرمایه ملی، پژوهش فناوری، مهارت و کارآفرینی و پژوهش فناوری، حوزه و دانشگاه نامگذاری شده اند.

علمی**9157
خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید