خانه / دسته‌بندی نشده / زیرساخت های انجام پروژه های پژوهشی در کشور باید فراهم شود

زیرساخت های انجام پروژه های پژوهشی در کشور باید فراهم شود



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، علی خاکی صدیق روز پنجشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به خبرنگار ایرنا افزود: مشکلات بودجه در دانشگاه های کشور سبب شده که زیرساخت های مناسب برای انجام پروژه های پژوهشی در کشور موجود نباشد تا قادر به حل مسائل کشور باشند.
وی ادامه داد: اکنون آزمایشگاه های پژوهشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به روز نیستند و قادر به تجهیز آن نیستیم و از طرفی استدلال این است که دانشگاه ها باید برای خود درآمدزایی داشته باشند و تا زمانی که موانع پژوهشی در کشور از میان برداشته نشود، ماموریت تولید علم به ثروت امکانپذیر نیست.
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: پژوهش مهمترین اساسی است که می تواند در پیشبرد اقتصاد مقاومتی نقش ایفا می کند و اگر بدنبال توسعه پایدار در کشور هستیم، باید نقش اساسی پژوهش های بنیادی را فراموش نکنیم و فقط از این مسیر می توان به سمت پژوهش های های کاربردی و صنعتی حرکت کنیم تا به فناوری دست یابیم.
وی با انتقاد از محوریت آموزش در دانشگاه های کشور گفت: پژوهش در دانشگاه ها زیر سایه آموزش قرار گرفته و با وجود تلاش هایی که در سالهای اخیر انجام شده، اما در حوزه پژوهش با دانشگاه های طراز اول فاصله داریم و باید تلاش های خود را نسبت به گذشته افزایش دهیم.
خاکی صدیق دغدغه های معیشتی پژوهشگران را به عنوان یکی از موانع موجود در پژوهش برشمرد و افزود: پژوهشگر باید با خاطری آسوده به مطالعات و پژوهش ها بپردازد، این درحالیست که دغدغه های مالی سبب شده پژوهشگران به صورت تمام وقت در دانشگاه فعال نباشند و همین مشکلات و دغدغه ها در اساتید و هیات علمی هم دیده می شود.
وی افزود: برنامه ریزی و سرمایه گذاری های جدی در بخش پژوهش الزامی است و باید تلاش کرد در رتبه بندی های جهانی و مقالات اصیل و با کیفیت نقش ایران به عنوان یک کشور تولید کننده علم تثبیت شود.
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به نقش دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم به عنوان یکی از مباحث جدی برای تبدیل علم به صنعت اشاره کرد و گفت: پایه های دانش بر روی پژوهش اصیل و واقعی استوار است و باید از این مرحله به سلامت عبور کرد و نمی توان میانبر زد و اگر دانشگاه از نظر آموزش به روز نباشد و پژوهش ها در مسیر درست قرار نگیرند، رسیدن به دانشگاه کارآفرین امکانپذیر نیست.
وی به تاکید بر ضرورت تاسیس دانشگاه بین المللی در کشور افزود : ارتباط های بین المللی ساختارمند یکی از مشکلات دانشگاه ها در پژوهش است و اگر بخواهیم یک دانشگاه تاثیرگذار در حل مسائل کشور داشته باشیم که قادر به آینده پژوهی باشد به غیر از دانشگاه بین المللی امکانپذیر نیست.
مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به مناسبت هفته پژوهش(21 تا 27 اذر ماه) با حضور اساتید برجسته این دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم از فرامرز حسین بابایی، مهرزاد شمس، رضا افضل زده، کوروش نوروزی و عباس منتظری به عنوان اساتید پژوهشگر برتر قدردانی شد و همچنین علی سوهانی، محمد جواد علیزاده و پدرام آگنده دانشجویان پژوهشگر برتر دکتری شناخته شدند.
علمی**9031**
خبرنگار: عادل پازیار** انتشار: امید غیاثوند
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید