خانه / دسته‌بندی نشده / ساخت شیشه فوتولومینانس و فوم فوق سبک

ساخت شیشه فوتولومینانس و فوم فوق سبک



همزمان با هفته پژوهش (21 تا 27 آذر) دانشگاه های مختلف دستاوردهای پژوهشی دانشجویان مقاطع گوناگون را به معرض نمایش گذاشتند. پژوهشگران دانشکده مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در نمایشگاهی به همین مناسبت 19محصول از برترین های تولید شده خود را به معرض نمایش گذاشتند.
صابر فرمانی دانشجوی پژوهشگر مقطع ارشد رشته متالورژی گرایش شناسایی و انتخاب مواد فلزی در دانشگاه علم و صنعت، روز جمعه در مورد دستاوردهای خود و همکارانش که در نمایشگاه عرضه شدند، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: چهار محصول مهم را در نمایشگاه عرضه کردیم؛ از جمله فوم های آلومینیوم فوق سبک که به دلیل چگالی کم، جذب سرب و امواج الکترونومغناطیس و… برای کاربرد در صنایع هوافضا و صنایع دفاعی و ..استفاده می شود.
فرمانی افزود: سایر محصولات ارائه شده شامل ورق یک میل آلومینیوم- منیزیم که به دلیل خواص بالستیکی و ویژگی های پیشران خوب آن برای موشک های بالستیک استفاده می شود، شیشه فوتو لومینسانس که نور مادون قرمز را به نور مرئی تبدیل می کند و اولین بار در ایران ساخته می شود و دستگاه پرینت سه بعدی با روش بایندر جتینگ/binder jetting است که پرینت سه بعدی را انجام می دهد.
وی در مورد سطح آمادگی این محصولات برای تجاری سازی شدن نیز گفت: برای ورقه آلومینیوم دنبال سرمایه گذار هستیم، فوم های آلومینیوم باید در مقیاس صنعتی هم سنجیده شده و بعد تجاری سازی شود و برای شیشه های فوتولومینسانس نیز منتظر سرمایه گذار هستیم.
فرمانی در مورد نیازهای دانشجویان پژوهشگر یادآور شد: کمک های مالی دانشگاه سال به سال کاهش می یابد. سال های گذشته محدودیتی از نظر مالی نبود، اما امسال برای هر دانشجو محدودیت گذاشته اند.
وی که در مقطع کارشناسی نیز در همین دانشگاه تحصیل کرده است، ادامه داد: دانشجوی روزانه مقطع ارشد تا سقف 800 هزار تومان و دانشجوی کارشناسی تا سقف 400 هزار تومان می تواند از امکانات دانشگاهی استفاده کند و از این میزان بیشتر، باید هزینه های آزمایشگاه را بپردازد.
فرمانی تاکید کرد: این ارقام و محدودیت ها در حالی است که وقتی سطح پروژه تحقیقاتی در رشته متالورژی بالاتر برود هزینه زیادی برای محقق خواهد داشت و اصلا 800 هزار تومان پاسخگو نیست.
به گزارش ایرنا، برگزاری هفته پژوهش با هیجدهمین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار (22 تا 26 آذر) همراه بود و دانشگاه های معتبر صنعتی و غیرصنعتی کشور نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.
علمی**9157
خبرنگار: منصوره شوشتری**
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید