خانه / دسته‌بندی نشده / ساخت و سازهای شهری و یک ضرورت مغفول

ساخت و سازهای شهری و یک ضرورت مغفول



مسعود مجرب روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با اشاره به نقش دستگاه های اجرایی برای نظارت بر روند منطقی احداث بناها در پایتخت به منظور کاهش تلفات جانی در حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، جای نظارت صحیح و علمی از سوی حاکمیت را خالی دانست.
وی گفت: گاه در تهران دیده می شود هنگام مکان یابی برای ساخت و ساز یک بنا، تنها منفعت مالی دست اندرکاران پروژه مورد توجه قرار گرفته و کمترین توجهی به مخاطرات موجود نشده است.
مجرب افزود: این در حالی است که پایتخت علاوه بر خطر زلزله با سایر مخاطرات از جمله فرونشست زمین، کم آبی، آلودگی های زیست محیطی نیز مواجه است، همان طور که فرونشست در منازل جنوب غربی تهران اکنون قابل مشاهده است.
وی همچنین با اشاره به مکان یابی نامناسب برای ساختمان سازی در منطقه پردیس نیز تصریح کرد: هنگام ساخت این منطقه محققان زلزله شناسی به شدت انتقاد کردند زیرا پردیس در محل اتصال دو گسل مهم احداث شده است که البته با بی توجهی مواجه شد.
این عضو انجمن علمی مخاطره شناسی ایران در ادامه اظهارکرد: به نظر می رسد محققان کار خود را به درستی انجام داده اند و می دهند؛ به طوری که دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و حتی شرکت های دانش بنیان در این زمینه فعال هستند؛ اما نتایج تحقیقات آنها مورد استفاده قرار نگرفته است.
وی که دانش آموخته مهندسی اکتشاف از دانشگاه های یزد و تهران است و در مقاطع مختلف روی موضوعات تخصصی چون سامانه اطلاعات جغرافیایی/ GIS، ریزپهنه بندی لرزه شهری و مدل سازی زلزله های بزرگ کار کرده و پایان نامه دکتری خود را در این زمینه به نگارش درآورده است، در ادامه یکی از مشکلات و مسائل بخش تحقیقات در کشور را کمبود بودجه و عدم حمایت های مالی مناسب دانست.
مجرب در مورد زلزله اخیر 5.2 ریشتری تهران یادآور شد: برای ساکنان پایتخت باور اینکه این زلزله می تواند در تهران رخ بدهد خیلی سخت بود. اما این رخداد تلنگری بود که مردم بدانند به هیچ وجه برای رویارویی با حادثه زلزله آماده نیستند.
وی ادامه داد: مردم باید بدانند دانش آنها در برابر مخاطرات صفر است و حداقل کار برای تهران این است که در مرحله نخست محل بیمارستان ها را از نظر میزان خطرپذیری پایش کنند که در صورت قرار گرفتن در محل نامناسب، آن را یا تغییر کاربری داده یا مقاوم سازی کنیم.
این عضو انجمن ملی مخاطره شناسی کشورمان با تاکید براینکه مخاطره مسئله مهم کشور است و حتی می تواند امنیت ملی را تحت تاثیر قرار دهد، گفت:لازم است تنها اندکی از پولی که قرار است پس از حادثه و بحران هزینه شود، برای پیشگیری صرف گردد.
وی در ادامه یکی از معضلات ایده پردازان برای مقابله با زلزله را وجود بروکراسی پیچیده اداری دانست و گفت: جوانان کشورمان با وجود این سد بزرگ نمی توانند طرح های خویش در زمینه مخاطرات طبیعی را اجرایی کنند.
عضو انجمن علمی مخاطره شناسی ایران در ادامه اظهارکرد: مردم به طورحتم با ایمن سازی خانه های خود در سطوح مختلف، می توانند گام بسیار بزرگی در جهت کاهش خسارات ناشی از زلزله بردارند.
علمی ** 1836 **
خبرنگار:یوسف درویشی*



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید