خانه / دسته‌بندی نشده / ستاری:دیدگاه های فعلی در بخش پژوهش نیازمند اصلاح اساسی است

ستاری:دیدگاه های فعلی در بخش پژوهش نیازمند اصلاح اساسی است



به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دکترسورنا ستاری عصر چهارشنبه در آئین اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور در حوزه تولید محتوای دیجیتال، در سخنانی با تاکید براینکه کشور بایستی شیرینی پژوهش را در اقتصاد خود حس کند، افزود: اگر این شیرینی و بازخور احساس نشود همین بساط را خواهیم داشت، به طوریکه عده ای بودجه پژوهشی را ناچیز می دانند و معتقدند زیر یک درصد است و طبق قانون باید به سه یا چهاردرصد تولید ناخالص ملی برسد، این درصورتی است که همین بودجه نیز بصورت عملی بصورت صحیح هزینه نمی شود.
وی با بیان اینکه، سالیانه بیش از 40 هزار میلیارد تومان صرف حوزه آموزش کشور در بخش های مختلف می شود، اظهارکرد: ما در بخش آموزش و یا پژوهش البته به نسبت خروجی بسیار پایینی که برخوردار است خوب پول خرج می کنیم و انتظار آن است که این هزینه ها در اقتصاد و فرهنگ تاثیر خود را بگذارد و از خروجی با ارزشی برخوردار باشد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: تا مادامیکه بخش خصوصی بصورت جدی در بخش پژوهش کشور ورود و هزینه نکند، نباید انتظار اتفاق و تحول خاصی را در حوزه علم و فناوری داشت.
ستاری در ادامه با اشاره به وضعیت رشد علمی در کشورمان با بیان اینکه، در ابتدای انقلاب چیزی در حدود 170 هزار دانشجو که همزمان 100 هزار نیز دانشجو درخارج از کشور داشتیم که از این تعداد حدود 57 هزار نفر در آمریکا تحصیل می کردند و سال 1979 که انقلاب اسلامی رخ داد ایران دارای بزرگترین کلنی و بافت دانشجو خارجی در آمریکا مطرح بود، افزود: این درحالی است که بعد از گذشت حدود 40 سال ما در حال حاضر داری 4 میلیون و 700 هزار دانشجو هستیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: از این تعداد دانشجو حدود 48 هزار دانشجوی خارج از ایران داریم که 12 هزار در آمریکا تحصیل می کنند و رتبه تعداد دانشجوی ما در آمریکا همواره بین 12 تا 16 بوده است.
وی در عین حال اظهارکرد: اما سوال اصلی اینجاست که چرا بعد از اینکه تعداد دانشجویان ما نسبت به حدود 40 سال گذشته حداقل 26 برابر افزایش یافته است اما حجم افزایش در GDP یا همان تولید ناخالص داخلی تاثیر خود را نگذاشته است و یا اینکه چرا دانشگاه ها دیگر بر اقتصاد و فرهنگ ما تاثیرنمی گذارند؟
ستاری با بیان اینکه،ایران بعد از چین، روسیه، هند و با دو سه هزار اختلاف از آمریکا رتبه چهارم تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی را به خود اختصاص داده است در عین حال افزود: کجای مدل ما ایراد داشته است که هنوز هم اقتصاد کشورمان وابسته به خام فروشی از جمله فروش نفت و گاز و معادن استوار است.
وی با تاکید براینکه، سیستم اقتصاد دنیا دیگر از خام فروشی رخت بسته است گفت: زمانی اینکار شدنی بود اما امروز صنعتی که پایه آن بر اساس خام فروشی باشد دیگر ارزش افزوده ای ندارد و نیازمند تغییرات جدی است.
ستاری با اشاره به وجود سرمایه نیروی انسانی تحصیکرده جوان و فوق العاده که به اعتقاد وی در هیچ یک از کشورهای اروپایی نیز یافت نمی شود، گفت: با این سرمایه عظیم دیگر نباید پایه اقتصاد کشورمان نفت یا خام فروشی معادن ومنابع زیرزمینی کشور باشد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد:ما بایستی کاری کنیم که سیستم آموزشی به اقتصاد متصل شود و برای این کار مدل تعریف کنیم. ما مشکلات حوزه اقتصاد داریم به خصوص صنعت چراکه ما تاکنون به جای صنعت، تنها کارخانه داشته ایم، بدون اینکه سهمی در تولید و طراحی داشته باشیم، این صنعت باید بومی سازی می شد و در این حد هم نیاز به دانشگاه نداشته است چراکه این نوع صنعت با چهارتا تکنسین نیز راه می افتد.
ستاری گفت: امروز دیگر شرکت های بزرگی همچون اگزان، شل و توتال یا فورد حرف اول دنیا را نمی زنند بلکه اقتصاد در دست شرکت هایی مانند مایکروسافت، آمازون و فیس بوک است.
وی با تاکید بر حمایت از مدل های موفق کسب و کار از سوی دانشگاه ها گفت: هنگامی که اکوسیستم کارآفرینی بر پایه اقتصاد دانش بنیان شکل گیرد، این سرمایه گذاری ها باعث رونق مالی دانشگاه ها نیز خواهند شد.
ستاری ضمن تاکید بر ایجاد زیست بوم برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه‌ها، گفت: حدود سه هفته پیش آخرین آمار شرکت های شکل گرفته در اطراف دانشگاه صنعتی شریف 278 شرکت بود که هفته پیش این تعداد به 305 شرکت افزایش یافته است و قیمت زمین نیز 25 درصد افزایش یافته است، این بطور حتم ناشی از حجم شرکت هایی است که در این منطقه مستقر شده اند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ارزش اقتصاد دانش بنیان که زمانی از یک محیط محدودی شروع شد امروز به حدود 40 هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف رسیده است و بحث سرمایه گذاری خطر پذیر نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی به سرعت در بورس در حال پذیرش است که البته یکسری مشکلات در خصوص زیرساخت ها وجود دارد که آنهم به مرور زمان رفع خواهد شد.
ما باید با همکاری به روزی برسیم که درصد قابل توجهی از درآمد دانشگاهها از سیستم شرکت ها و استارت آپ ها باشد و خود دانشگاه ها شیرینی این درآمدزایی را حس کنند چراکه در غیر اینصورت دانشگاه ها از آن حمایت نخواهندکرد.
سرپرست دانشگاه پیام نور نیز در ابتدای این آئین در سخنانی با اشاره به گستردگی این دانشگاه در کشور گفت: دانشگاه پیام نور دارای 4 هزار عضو هیات علمی در 500 مرکز تابعه در زمینه های مختلف در سراسر کشور است و این یک پتانسیل بسیار خوب برای سیستم آموزش عالی کشور به منظور استفاده و برنامه ریزی صحیح برای رفع مشکلات جامعه است.
دکتر محمدرضا زمانی با اشاره به اینکه، دانشگاه پیام نور تاکنون بحث آموزش را در برنامه ریزی خود داشته است اما با توجه به روند کاهشی پذیرش دانشجو که در طول این سالها اتفاق افتاده است و وجود پتانسیل عظیم انسانی خوب و همچنین تجهیزات در برخی رشته ها و مراکز، در حال برنامه ریزی برای برنامه ریزی در بخش های پژوهش و فناوری هستیم که در کنار استارت آپ ها و مراکز رشد و علم وفناوری قرار گیریم.
وی با تاکید براینکه، دانشگاه پیام نور برنامه هایی برای بین المللی شدن دانشگاه در دست اقدام دارد گفت: این می تواند شامل مباحث علم، فناوری و پژوهش که برای ثمر دهی به طور حتم نیازمند یک نیازمد تعریف اکوسیستم است باشد.
سرپرست دانشگاه پیام نور در ادامه با بیان اینکه، این دانشگاه از پتانسیل عظیم در سراسر کشور برخوردار است گفت: دانشگاه پیام نور علاوه بر بحث های آموزشی در بحث آموزش های مهارتی مورد نیاز نیز می تواند برای سیستم آموزشی کشور راهگشا باشد.
آئین اختتامیه نخستین و بزرگ‌ترین رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور در حوزه تولید محتوای دیجیتال شامگاه امروز چهارشنبه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
این استارتاپ با اهدافی چون شناسایی و جذب کارآفرینان بالقوه و نوپا در مراکز دانشگاهی، شکل‌گیری و توسعه‌ی زیست‌بوم کارآفرینی، حمایت مادی، آموزشی و معنوی از صاحبان ایده و محصول و همچنین هدایت و ایده‌ها در مسیر تجاری‌سازی ششم تا هشتم شهریورماه سال جاری در دانشگاه پیام نور برگزار شد.
بر اساس گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور، 543 طرح اولیه به دبیرخانه این رویداد ارسال و از این تعداد، 34 طرح به مرحله بعد راه یافتند و پس از بررسی نهائی طرح‌ها توسط داوران، 11 طرح برگزیده و با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مرکز شتابدهی دانشگاه پیام نور استقرار یافتند.
علمی ** 1836 **
خبرنگار:یوسف درویشی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید