خانه / دسته‌بندی نشده / سفر هیات عراقی و دبیر کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌های رامسر به خوزستان

سفر هیات عراقی و دبیر کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌های رامسر به خوزستان



شهریار عسکری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیات عراقی به همراه دبیر کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌های رامسر صبح روز چهارشنبه از طریق مرز شلمچه وارد خاک ایران شدند.
وی افزود: پیش از این هیاتی متشکل از متخصصان حوزه آب کشور و استان خوزستان از تالاب های بین النهرین و بخش مرکزی عراق دیدن کردند.
عسکری اقدام مشترک برای احیای تالاب را از اولویت های این سفر عنوان کرد و یادآور شد: کاهش کانون های گرد و خاک در خوزستان از دیگر اهداف مورد نظر است.
به گزارش ایرنا مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص سفر هیات عراقی و دبیر کنوانسیون بین المللی تالاب های رامسر نیز گفت: به دنبال توافق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزارت خارجه عراق هر دو کشور جهت احیای و بهبود تالاب های بین المللی برنامه مشترکی را آغاز کردند تا وضعیت تالاب هورالعظیم را به روزگار مطلوب گذشته باز گردانند.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: از آنجا که نقش تالاب ها در کاهش آلودگی هوا برای ما بسیار مهم است، احیای تالاب ها در دستور کار قرار گرفته است .
وی ادامه داد: نماینده سازمان ملل در کنوانسیون رامسر هم در این بازدید حضور دارد وقرار است دیدگاه ها و راهکارهای دو کشور جهت بهبود وضعیت تالاب های بین النهرین خصوصاً تالاب هورالعظیم در نشست‌های مشورتی با مسئولین مورد تبادل نظر قرار گیرد.
لاهیجان زاده گفت:در طول اقامت این هیئت عراقی، بازدید از تالاب های شادگان و هورالعظیم انجام خواهد گرفت و به دنبال آن مطالب و نظرات کارشناسی در این زمینه بیان خواهد شد و امیدواریم در نشست نهایی مصوباتی از این بازدید ها داشته باشیم تا زمینه احیای تالاب های دو کشور فراهم گردد.
این هیئت در طول اقامت خود قرار است از تالاب‌های هورالعظیم بازدید نمایند و در نشست با مسئولان استان خوزستان و کشور راهکارهای همکاری و توسعه و احیای تالاب های بین النهرین خصوصاً هورالعظیم را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.
تالاب های بین النهرین شامل هورالعظیم، هور مرکزی و هورالحمار هستند که هورالعظیم بین ایران و راق مشترک است. دولت سابق عراق بخش زیادی از این تالاب ها را خشک کرد به طوری که در سال 2002 برنامه محیط زیست سازمان ملل خشک شدن تالاب های بین النهرین را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن نامید و به کشورهای ایران و عراق نسبت به تبعات آن هشدار داد.
بخش ایرانی هورالعظیم نیز دستخوش تخریب های زیادی شده است. کاهش شدید حقابه با ساخت سد کرخه، جاده سازی به ویژه در زمان جنگ تحمیلی ف و استخراج نفت بیشترین ضربه را به این تالاب وارد کرده است. با وقوع سیلاب در رودخانه کرخه (منبع تغذیه کننده بخش ایرانی هورالعظیم) از پارسال آبگیری این تالاب شروع شده و محیط زیست اعلام کرده اکنون حدود 77 درصد تالاب آبگیری شده است.
هورالعظیم یکی از کانون های اصلی ریزگرد معرفی شده است.
6068
خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: محمدعلی فریدپناه



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید