خانه / دسته‌بندی نشده / شناسایی زهکش های آلوده کشاورزی در دزفول

شناسایی زهکش های آلوده کشاورزی در دزفول



برخی کشاورزان شمال خوزستان از آب زهکش برای آبیاری مزارع استفاده می کنند.
به گزارش ایرنا فرهاد قلی نژاد روز سه شنبه در کارگروه مدیریت محیط زیست روستا در سالن اجتماعات فرمانداری دزفول افزود:در خصوص آلودگی رودخانه های پرآب منطقه شمال خوزستان مانند رودخانه سخیری،عجیروب،بالارود ،شاوور پایش هایی از سال گذشته آغاز شده و این پایش ها هر سه ماه یکبار انجام و آلاینده های آنها بررسی می شود که تاکنون چند منبع آلاینده شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه طبق بررسی به عمل آمده آلودگی زهکش شهر سیاه منصور دزفول در آلودگی رودخانه لوره نقش دارد افزود:در این خصوص تاکنون سه کارخانه آلوده کننده پلمب شد و تصفیه خانه هایی در این خصوص بزودی راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در رابطه با رودخانه عجیروب نگران حریم آن هستیم که از سوی برخی شرکت ها زیر کشت رفته است گفت:این موضوع از سوی مراجع قضایی در دست بررسی است.
قلی نژاد افزود:با توجه به اینکه این رودخانه ها محل زندگی گونه های در خطر انقراضی مانند لاک پشت فراتی ،سمندر امپراتور هستند و از اهمیت ویژه ای برخوردارند این موضوع با حساسیت ویژه ای بررسی می شود و در صورت مشاهده هرگونه آلودگی و ورود آلودگی به رودخانه از آن جلوگیری می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول اضافه کرد:پایش ها برای شناسایی منابع آلاینده در دزفول آغاز شده و با توجه به اختیارات قانونی که در این خصوص داریم این موضوع مدیریت و واحدهای غیرمجاز پلمب خواهند شد .
وی گفت:در حال حاضر شهرهای تابعه دزفول از جمله میانرود ،صفی آباد،شمس آباد و دیگر شهرها تصفیه خانه فاضلاب ندارند و فاضلاب آنها وارد زهکش های کشاورزی می شود که آب آنها به مصرف محصولات کشاورزی می رسد.
قلی نژاد گفت:بر اساس هماهنگی انجام شده تهیه گزارش جامعی از وضعیت زهکش های آلوده دزفول در حال انجام است و بزودی نتیجه این پایش به مسئولان کشوری و وزارتخانه ها مربوطه ارائه می شود.
وی افزود:بر اساس گزارشی که در دست تدوین است اگر قرار باشد تصفیه خانه ای در منطقه احداث شود باید شهرستان دزفول و دشت شمال خوزستان شامل شوش ، اندیمشک ، گتوند و دزفول در اولویت باشند زیرا شمال خوزستان دشت تولید غذای کشور می باشد .
وی در خصوص حفر چاه نیز گفت:در حال حاضر حفر و بهره برداری از منابع آب از جمله چاه بر عهده امور آب است و محیط زیست و منابع طبیعی هیچ دخالتی در صدور مجوز ندارند لذا در تلاش هستیم تا محیط زیست نیز یکی از اداره های مربوطه در خصوص استعلام حفر چاه قرار گیرد تا منابع آبی بیشتر مدیریت شوند زیرا در حال حاضر کاهش سطح آب یک هشدار جدی است .
وی افزود:پیش از این مجوز حفر چاه خشکسالی داده شده بود که اجازه بهره برداری داده نمی شد ولی الان به علت کم آبی اجازه بهره برداری از چاه های خشکسالی صادر شده در صورتی که این امر توجیه علمی ندارد و این مجوزها باعث از بین رفتن منابع آب های زیرزمینی می شوند و چاه های حفر شده در منطقه شمال خوزستان بیش از ظرفیت آب های زیرزمینی این منطقه اند.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید