خانه / دسته‌بندی نشده / طراحی و اجرای نرم افزاری شبکه مخابراتی نسل چهارم در اصفهان

طراحی و اجرای نرم افزاری شبکه مخابراتی نسل چهارم در اصفهان



به گزارش ایرنا، شبکه سلولی یا سلولار (Cellular network) شبکه مخابرات رادیویی است که ناحیه تحت پوشش آن به بخش‌های متعددی که سلول‌ها نامیده می‌شود تقسیم شده‌است. این شبکه امکان اینکه تعداد زیادی سامانه بی‌سیم قابل حمل (مانند تلفن همراه) در هر نقطه از شبکه با یکدیگر از طریق ایستگاه‌های پایه ارتباط برقرار کننند را بوجود می‌آورد.
نسل چهارم شبکه های مخابراتی، مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) هستند و سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را برای کاربران فراهم می کنند.
معاون مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان درباره این طرح گفت: در این دانشگاه طرحی با نام IUT-LTE انجام شده که تمام اجزای یک شبکه مخابراتی سلولار نسل چهارم شامل شبکه دسترسی و شبکه هسته به صورت نرم افزاری در آن پیاده سازی شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر محمد حسین منشئی افزود: از نتایج این طرح می توان به بهره برداری از آن در محیط های آموزشی بمنظور برپایی آزمایشگاه های مخابرات سلولی با هدف آموزش نیروهای متخصص و نیز در شرکت های خصوصی که خواستار ایجاد یک شبکه مخابراتی درون سازمانی با استاندارد نسل چهارم هستند، اشاره کرد.
وی ادامه داد: کمک به خودکفایی شرکت های مخابراتی برای بومی سازی تمام یا قسمت هایی از شبکه های مخابرات سلولی و نیز امکان ورود به فناوری های مربوط به نسل پنجم شبکه های مخابراتی و برخورداری از رایانش ابری از دیگر نتایج طرح شبکه مخابراتی سلولار نسل چهارم اجرا شده در دانشگاه صنعتی اصفهان است.
عضو هیأت علمی دانشکده برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در کنار جنبه آموزشی این دستاورد، نحوه اجرای طرح مذکور که مبتنی بر استفاده از نرم افزار به جای سخت افزار است، قابل توجه و اهمیت است زیرا پیاده سازی نرم افزاری قسمت های مختلف شبکه باعث می شود که بتوان شبکه را به سمت افق های نسل برتر و پنجم سوق داد.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فناوری رادیو نرم افزاری (software defined radio) بعنوان مبنای اجرای این طرح، افزود: آنچه که به طور مرسوم توسط سخت افزارهای خاص انجام می شود و فناوری آن در انحصار شرکت های بزرگ مخابراتی است در این شبکه انجام شده است.
این طرح در قالب همکاری مشترک دکتر محمدجواد امیدی و دکتر محمدحسین منشئی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و دکتر محمدرضا حیدرپور، محقق پسادکتری این دانشگاه به انجام رسید.
دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود 12 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی – انتشار دهنده : عمادی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید