خانه / دسته‌بندی نشده / غربالگری استخوان لگن جان هزاران نفر را نجات می دهد

غربالگری استخوان لگن جان هزاران نفر را نجات می دهد



به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه تلگراف، شکستگی لگن در ناحیه اطراف مفصل ران به دسته ای از شکستگی ها اطلاق می شود که در قسمت بالایی استخوان ران به وجود می ایند. شکستگی های اطراف مفصل ران جزء گروه بزرگتر شکستگی های لگن هستند.
این شکستگی ها معمولا بر اثر زمین خوردن و یا ضربه مستقیم به بالای ران به وجود آمده و ارتباط نزدیکی با پوکی استخوان دارند. استئوپروز یا پوکی استخوان، همه استخوان های بدن را به یک اندازه درگیر و متاثر نمی کند. استخوان قسمت بالایی ران، ناحیه مچ دست و مهره ها از مناطقی هستند که فرایند پوکی استخوان در آنها بیش تر نمایان می شود و به همین علت در سنین بالا، شکستگی در این مناطق زیاد دیده می شود.
اکنون نتایج یک آزمایش بالینی که در مجله Lancet منتشر شده است، نشان می دهد که با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه می توان از بیش از یک مورد از هر چهار شکستگی ناتوان کننده استخوان لگن پیشگیری کرد.
این آزمایش بالینی که از اطلاعات معاینه 12 هزار و 485 زن توسط 100 پزشک در هفت منطقه انگلیس استفاده کرده است، نشان داد که با یک پرسشنامه ساده و سنجش تراکم استخوان برای هر زن 70 تا 85 ساله می توان از حدود 28 درصد شکستگی های استخوان در پنج سال آینده پیشگیری کرد.
این مطالعه نشان می دهد که در هر 111 زنی که غربالگری می شوند، می توان از یک شکستگی استخوان لگن پیشگیری کرد و تجزیه و تحلیل های اولیه نشان می دهد که احتمالا این رویکرد مقرون به صرفه است.
دکتر ناتالی مارتر از مرکز تحقیقات آرتروز انگلیس گفت: هر سال شمار زیادی از افراد در سراسر جهان دچار شکستگی استخوان لگن می شوند.
وی افزود: شکستگی استخوان لگن علاوه بر مرگ و میرهای قابل توجهی که به همراه دارند، می تواند در سایر سانحه دیدگان نیز توانایی فرد را برای زندگی مستقل کاهش دهد به طوری که 43 درصد افرادی که دچار شکستگی استخوان لگن می شوند دیگر قادر به راه رفتن مستقل نیستند.
پروفسور ‘لی شپستون’ از دانشگاه آنجلیا شرقی گفت: این اولین آزمایش بالینی است که نشان می دهد اتخاذ یک رویکرد جامع غربالگری برای پیشگیری از شکستگی های استخوان موثر است.
وی گفت: با توجه به این که انتظار می رود شمار شکستگی های پرهزینه و ناتوان کننده استخوان لگن در جمعیت سالمند افزایش یابد، نتایج این مطالعه بالقوه پیامدهای مهمی برای سلامت عمومی مردم د ارد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید