خانه / دسته‌بندی نشده / فاز دوم پهنه بندی توسعه مکران به زودی اغاز می شود

فاز دوم پهنه بندی توسعه مکران به زودی اغاز می شود



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، پروین فرشچی روز سه شنبه در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه افزود: در فاز اول این طرح پهنه بندی سواحل مکران مشخص شده و در فاز دوم نوع و اندازه صنعتی که می تواند در منطقه مستقر شود، مشخص خواهد شد.
وی اظهار کرد: پهنه بندی به ترسیم نقشه راه توسعه کمک می کند و اینکه چه صنعتی و در کجا مستقر شود تا آسیبی به محیط زیست منطقه وارد نشود.
وی گفت: در راستای محیط زیست به اسناد بالادستی موجود اعم از سیاست های کلان و برنامه ششم توسعه رجوع می کنیم ، شاید به صراحت به مقوله محیط زیست دریایی اشاره نشده باشد اما تمام مسایل محیط زیست دریایی را شامل می شود.
فرشچی افزود: بین سال های ١٣٩٤ تا ١٣٩٦ حدود ٣٣ جلسه میان نهادهای مختلف دریایی برگزار شد که نتیجه آن تهیه و تدوین سه سند مربوط به دریا و سواحل بود.
وی ادامه داد: توسعه صنایع دریایی ، فناوری های دریایی و گردشگری دریایی سه سند تهیه شده است که به عنوان مرجع، برنامه های خود را تبیین می کنیم.
وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه آمده که باید ٦٥ درصد توسعه در مناطق ساحلی اجرا شود که این مساله اهمیت دریاها و سواحل را مشخص و مسولیت ما را سنگین تر می کند.
فرشچی به اجرای طرح جامع حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: این طرح را با همکاری جایکا آغاز کردیم و قصد داریم نتیجه آن را به استان ها حتی کشورهای مجاور تعمیم دهیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست افرود: تعامل خوبی با ١٨ نهاد دریایی از جمله سازمان دریانوردی و صنایع دریایی داریم که بخش عمده ای از آن در خصوص امداد و نجات، بازسازی زیستگاه ها و حفاظت از گونه ها است.
وی گفت: چندی پیش تفاهم نامه ای میان سازمان محیط زیست و سازمان صنایع دریایی با هدف تجهیزات مورد نیاز منعقد شد که رییس سارمان محیط زیست دستور پیگیری مفاد آن را داده است.
فرشچی تاکید کرد: ایران در شمال و جنوب دارای دریا است و عضو دو کنوانسیون تهران و کویت هستیم از این رو با توجه به اهمیت موضوع ، باید نقش خود را بهتر از سال های قبل انجام دهیم.

** ١٧٤ کشتی غرق شده در اروند رود
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ١٧٤ کشتی غرق شده در اروند رود وجود دارد که مانع تردد کشتی ها می شود بر این اساس خارج کردن انها و انتقال به خشکی مطرح است.
وی تاکید کرد: اما ازآنجا که صنعت اوراق کشتی یک صنعت الوده است از این رو تصمیم گرفتیم فقط یک مرکز اوراق انهم دررصورت لزوم و توافق در کشور ایجاد شودکه برای تصمیم گیری کمیته ای تشکیل شد.
وی افرود:این کمیته موظف است مکان و اینکه چه فناوری در این مرکز ایجاد شود تصمیم گیری خواهد کرد.
وی ادامه داد: با ایجاد این مرکز در خزر و خلیج فارس به علت بسته بودن آن مخالف هستیم که مورد مرافقت قرار گرفت و قرار شد در مکانی در شمال شرقی دریای عمان برای این کار در نظر گرفته شود.
کارگاه 2 روزه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی’ با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منطقه ای محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) از امروز سه شنبه پنجم دی ماه با حضور جمعی از صاحب نظران این حوزه آغازشد.
علمی ٩٠١٤**1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید