خانه / دسته‌بندی نشده / محققان برگزیده علوم پزشکی کشورمعرفی شدند

محققان برگزیده علوم پزشکی کشورمعرفی شدند



به گزارش روز دوشنبه خبرنگارعلمی ایرنا، برگزیدگان بیست و سومین جشنواره رازی در پنج بخش محققان، دانشگاه های علوم پزشکی، پژوهشکده های علوم پزشکی، نشریات علوم پزشکی، کمیته های تحقیقات دانشجویی و مراکز تحقیقاتی برگزیده معرفی شدند؛ قرار است از این برگزیدگان در روز 25 دی ماه در مراسمی در تهران تقدیر شود.

* محققان علوم پزشکی برگزیده
دکتر رویا کلیشادی، مصطفی قانعی و پیام طبرسی به ترتیب رتبه های اول تا سوم بخش محققان گروه علوم بالینی و سلامت و محمدعلی منصورنیا به عنوان برگزیده بخش پژوهش برتر این گروه را به خود اختصاص داده اند.
دکتر احمدرضا دهپور رتبه اول، دکتر صدف قاجاریه سپانلو و خلیل آبنوس به طور مشترک رتبه دوم و دکتر ذات اله عاصمی و مجید غیور مبرهن به صورت مشترک رتبه سوم بخش محققان گروه علوم پایه پزشکی و دکتر امیر آوان و دکتر مرتضی محمودی به صورت مشترک به عنوان برگزیدگان بخش محققان جوان و دانشجو این گروه معرفی شدند.
بخش ابداعات، اختراعات و فناوری در این دوره برگزیده ای نداشت .

* دانشگاه های علوم پزشکی برگزیده
در بخش دانشگاه های علوم پزشکی برگزیده دانشگاه های علوم پزشکی تهران، مازندران و شهرکرد به ترتیب به عنوان دانشگاه های تیپ یک، دو و سه، توانستند رتبه اول این بخش را از آن خود کنند.

* پژوهشکده علوم پزشکی برگزیده
پژوهشکده انستیتوپاستور رتبه اول این بخش را به خود اختصاص داد.

* نشریات علوم پزشکی برگزیده
نشریه فارسی زبان ‘ حیات’ ازدانشگاه علوم پزشکی تهران و نشریه انگلیسی زبان ‘تحقیقات علوم پزشکی’ ازدانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان نشریات برگزیده این دوره از جشنواره معرفی شدند.

* کمیته های تحقیقات دانشجویی برگزیده
در بخش کمیته های تحقیقات دانشجویی نیز دانشگاه های شهید بهشتی، مازندران و شهرکرد به ترتیب از بین دانشگاه های تیب یک ، دو و سه ، توانستند رتبه نخست این بخش را به خود اختصاص دهند.

* مراکز تحقیقاتی برگزیده
مراکز تحقیقاتی غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز علوم کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز بیوتکنولوژی دانشگاه مشهد، مرکز مولتیپل اسکلروزیس دانشگاه تهران و مرکز عوامل محیطی موثر بر سلامت دانشگاه کرمانشاه نیز به عنوان مراکز تحقیقاتی برگزیده معرفی شدند.
دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این جلسه درخصوص مراحل برگزاری جشنواره رازی گفت:این جشنواره در دوره های مختلف دچار تغییراتی شده است؛ در دوره هایی مدیریت پژوهش پررنگ تر و سیاست گذاری ها به نحوی بود که خروجی دانشگاه ها به سمت پژوهش سوق داده می شد، در آن دوره تعداد گروه های جشنواره رازی به 13 گروه رسید که این مساله سبب کاهش سطح افراد منتخب شده بود به همین دلیل در دوره های بعدی برخی گروه ها در هم ادغام شدند و در نهایت شرکت کنندگان در این جشنواره در سه گروه علوم پایه بالینی، علوم بالینی و سلامت و ابداعات، اختراعات و فناوری به داوری گذاشته شدند.
وی درخصوص نحوه انتخاب شرکت کنندگان اظهار کرد: انتخاب شرکت کنندگان بر این اساس است که اچ ایندکس آنها باید از یک سطحی بالاتر باشد و طی هشت سال گذشته در جشنواره رازی انتخاب نشده باشند.
آخوندزاده گفت: در این دوره از جشنواره، از برخی محققان برجسته که در جشنواره شرکت نکرده بودند، نیز از سوی جشنواره برای شرکت دعوت شد.
آخوندزاده در مورد نحوه انتخاب برگزیدگان حقوقی جشنواره رازی نیز توضیح داد: دانشگاه ها و مراکز تحقیقات بالینی و پایه در سه گروه با فعالیت بیش از سه سال، زیر سه سال و دارای ردیف بودجه مستقل برگزیده شدند. همچنین بخش پژوهشکده های برتر نیز برای نخستین بار در این دوره راه اندازی شد که انستیتوپاستور ایران به عنوان برگزیده این بخش انتخاب شد.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد جوایز این دوره از جشنواره نیز اظهار کرد: به رغم مشکلاتی که وزارت بهداشت در بخش اعتبارات پژوهشی دارد و درحالی که 9 ماه از سال جاری می گذرد تنها حدود 12 درصد اعتبارات این بخش اختصاص یافته است، توانستیم جوایز را در حد جوایز سال گذشته (30 میلیون تومان) نگه داریم که البته بسیار ناچیز است و در شان برگزیدگان نیست.

** شاخص های جشنواره مطابق با شاخص های بین المللی
دکتر اصغر عبادی فر دبیر بیست و سومین جشنواره رازی با بیان اینکه تمام شاخص های ارزشیابی این جشنواره مطابق با شاخص های بین المللی است، گفت: درهای جشنواره بر روی عموم باز است و تنها معیار برای انتخاب افراد، داشتن اچ ایندکس بالای 10 است.
وی افزود: در این دوره از جشنواره 246 نفر هم به صورت داوطلب و هم به صورت دعوت شده شرکت کردند که از این تعداد 135 نفر در گروه پایه پزشکی، 65 نفر در گروه بالینی و سلامت و 46 نفردر گروه ابداعات و اختراعات آثار خود را ارائه دادند.
عبادی فر گفت: از این تعداد 37 نفر در گروه علوم پایه پزشکی و 11 نفر در گروه علوم بالینی و سلامت دارای اچ ایندکس بالای 18 هستند.
بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی روز 25 دی ماه در تهران برگزار و از برگزیدگان این دوره تقدیر می شود.
علمی** 1834**1440
خبرنگار: ناهید شفیعی** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید