خانه / دسته‌بندی نشده / معاون رییس جمهوری: برنامه ششم با ظرفیت طبیعی و زیست محیطی کشور سازگار نیست

معاون رییس جمهوری: برنامه ششم با ظرفیت طبیعی و زیست محیطی کشور سازگار نیست



به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘عیسی کلانتری’ امروز (یکشنبه) در آیین روز جهانی خاک افزود: کشور ما در بخش آب از وضعیت بحرانی عبور کرده و با افزایش بی رویه آب، مصرف خاک را فرسوده و نمک را به آن تحمیل کرده است.
وی اضافه کرد: با افزایش جمعیت دامی پوشش گیاهی را از بین می بریم که به فرسایش و نفوذناپذیری خاک می انجامد و جنگل ها به سبب ضعف خاک دچار بیماری و آفت می شوند. بنابراین با یک رفتار نادرست در زنجیره، همه محیط زیست را به هم می ریزیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت خاک کشور را بحرانی توصیف کرد و افزود: با توجه به مشخص بودن میزان آب و خاک کشور، میزان تولید قابل برنامه ریزی است و نباید مسئولان تحمیل کنند چقدر تولید داشته باشیم.
کلانتری تصریح کرد: افزایش چاه ها مساوی با ورشکستگی کشور است.

** فرهنگسازی تنها راهکار حفظ منابع آب و خاک کشور
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور معتقد است با توجه به شرایط فعلی فرهنگی، تشکیل وزارت خاک و تخصیص ردیف بودجه اعتباری مشکل را حل نمی کند و باید برای حفظ آب و خاک فرهنگسازی کنیم.
وی اضافه کرد: امروزه با طرح های پژوهشی نادرست منابع آب و خاک را از بین برده ایم و فقط مواردی همچون آلودگی هوا در کلانشهرها، پسماندهای شمال کشور، خشکیدگی تالاب ها و ریزگردها در دولت یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وی، برای حفظ منابع طبیعی و زیست محیطی تخصیص بخش اندکی از اعتبارات به فرهنگ سازی مهمتر از تخصیص بودجه به عملیات فیزیکی است.
کلانتری افزود: این نسل یکی از بدترین نسل های سرزمین ما بوده و چیزی برای نسل های بعد باقی نگذاشته است، زیرا محیط زیستی که باید نگهبان حقوق نسل های آینده باشد، بدهکار نسل فعلی شده و چیزی برای نسل آینده باقی نمانده است.
در آیین بزرگداشت روز جهانی خاک که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مدیران وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، 6 نفر از فعالان برجسته در زمینه حفظ و احیای خاک لوح سپاس دریافت کردند.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در نشست عمومی ژوئن سال 2013 پنجم دسامبر (چهاردهم آذرماه) را روز جهانی خاک نامگذاری کرد.
شصت‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز در دسامبر 2013، این تصمیم را به تصویب رساند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9186*1961*
خبرنگار: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید