خانه / دسته‌بندی نشده / مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه



اخبار داخلی
**********
* وین – ایرنا – وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با یک اندیشکده آلمانی درباره نقش اروپا در خاورمیانه گفت که اتحادیه اروپا نباید توانایی خود را دستکم بگیرد.
* تهران- ایرنا- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی را توطئه ای جدید برای پایمال کردن حقوق مردم فلسطین و توهین به مقدسات اسلامی توصیف کرد و خواستار ایستادگی ملت ها و همکاری دولت های مسلمان برابر این اقدام خطرناک شد.
* تهران- ایرنا- سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با صدور بیانیه پایانی ضمن محکوم کردن اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا بر نیازمندی جهان اسلام به انتفاضه فلسطینی جدید در قبال تعرض به قدس شریف تاکید کرد.
* تهران- ایرنا- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای با محکومیت شدید اقدام سخیف رئیس جمهوری آمریکا در اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی، آحاد ملت ایران را به شرکت پر شور در تظاهرات سراسری ضد امریکایی ـ صهیونیستی پس از نماز جمعه فردا دعوت کرد.
* اصفهان- ایرنا- سه حادثه جداگانه و پی درپی استنشاق گاز منوکسیدکربن در رهنان اصفهان، شهرضا و شاهین شهر و یک حادثه رانندگی در دیزیچه روز پنجشنبه 17 نفر را راهی بیمارستان کرد.
* ساری- ایرنا- بخشدار لاریجان از توابع شهرستان آمل گفت که برف مناطقی از این بخش در مسیر جاده هراز حد فاصل آب اسک تا بعد از آستانه مبارکه امامزاده هاشم (ع) به سمت استان تهران را سفیدپوش کرده است.
* شهرکرد- ایرنا- فرماندار شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش برف و کولاک در گردنه چری و شاه منصوری و مسدود شدن این مسیر به مسافران توصیه کرد: از تردد غیرضرور در این محورها خودداری کنند.
* نوشهر- ایرنا- معاون حقوقی امور دولت و مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد اشتغال در حوزه آی سی تی به عنوان یک زیرساخت مهم، جزو اولویت های دولت دوازدهم است.
* نوشهر- ایرنا- مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران گفت که طرح یکپارچه سازی نشانی های پستی و مکانی کشور موسوم به ‘جی نف GNAF ‘ حداکثر ظرف سه سال آینده به طور کامل اجرا می شود.
* تهران- ایرنا- اختتامیه سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تجلیل از چهار شخصیت تقریب گرا برگزار شد.
* رشت- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت: در حال حاضر تردد در مناطق کوهستانی استان فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است.
* تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره اظهارات رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس گفت: انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس سرآغاز انتفاضه جدید خواهد شد.
* قشم- ایرنا- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رفتار رئیس جمهوری آمریکا درباره تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی نمونه روشنی از بغض، کینه و دشمنی غرب علیه جهان اسلام و توهین و تحقیر مسلمانان است.
* همدان- ایرنا- رئیس اداره راه و ترابری و حمل و نقل جاده ای اسدآباد با اشاره به ریزش سنگین برف و کولاک در گردنه اسدآباد، گفت: این مسیر تا اطلاع ثانوی به طور موقت مسدود شده و در حال بازگشایی است.
* تهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این تصمیمی که رییس جمهور آمریکا در مورد انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس گرفته است را می‌توان به احمقانه ‌ترین و غیرمدبرانه ترین تصمیمی که توسط ترامپ بی‌فکر و تدبیر آمریکا گرفته شده است تشبیه کرد.
* ساوه- ایرنا- فرمانده انتظامی شهرستان ساوه گفت: حادثه رانندگی در محور قدیم ساوه – همدان در شامگاه پنجشنبه چهار کشته و چهار زخمی به جا گذاشت.

اخبار خارجی
**********
* تهران – ایرنا – فلسطین از اقدام آمریکا در اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.
* تهران – ایرنا – رهبر جنبش مردمی انصار الله یمن اقدام آمریکا درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم و خصمانه عنوان کرد و با دعوت از مردم کشورش برای شرکت در تظاهرات روز جمعه، گفت: این اقدام ترامپ با هماهنگی برخی نظام های عربی انجام شده است.
* اسلام آباد- ایرنا- صادق خان شهردار لندن با یادآوری اینکه به ترامپ باید فهماند که اشتباه کرده است بر لزوم اتحاد همگانی مسلمانان در برابر توهین های وی تاکید کرد و گفت: رئیس جمهوری آمریکا چیزی از دیپلماسی نمی داند.
* تهران- ایرنا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: این تصمیم منطقه را ملتهب می کند.
* تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که رکس تیلرسلون روز جمعه با نخست وزیر لبنان در پاریس دیدار می کند.
* پکن- ایرنا- رئیس و نمایندگان مجلس کره جنوبی در اقدامی انسان دوستانه مبلغ 30 میلیون وون (حدود 27 هزار و 500 دلار آمریکا) به زلزله زدگان غرب ایران اهدا کردند.
* پکن- ایرنا- کره جنوبی امروز جمعه اعلام کرد بمب افکن های ‘بی 1 بی اتمی’ آمریکا بار دیگر بر فراز منطقه دریای زرد و در نزدیکی مرزهای چین و کره شمالی پرواز کرده و تمرینات پرتاب بمب انجام داده اند.
* تهران- ایرنا- کنگره آمریکا یک روز پیش از پایان ضرب الاجل تصویب بودجه، برای جلوگیری از تعطیلی دولت این کشور بودجه دو هفته ای تصویب کرد.
* کوالالامپور- ایرنا- وزارت امور خارجه سنگاپور اعلام کرد: وضعیت قدس یک مسئله پیچیده است و هر اقدام نسنجیده در مورد این شهر سبب افزایش مشکلات فلسطینیان می شود.
* تهران- ایرنا- در پی سریال استعفاهای اعضای کنگره آمریکا به دلیل رسوایی های اخلاقی، سناتور سندرز در توئیتی ترامپ را به کناره گیری از ریاست جمهوری دعوت کرد.
* تهران- ایرنا- اسقف اعظم روم ارتدوکس در فلسطین از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خواست اقدام ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کند.
* پکن- ایرنا- ‘شی جین پینگ’ رئیس جمهوری خلق چین از کشورهای دنیا به خصوص کشورهای توسعه یافته خواست روند رشد حقوق بشر در کشورهای در حال توسعه را مورد احترام قرار دهند.
* تهران- ایرنا- «ترنت فرنکس» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل افشای سوء رفتار جنسی اعلام استعفا کرد؛ این سومین استعفای اعضای کنگره در سه روز گذشته است.
* تهران- ایرنا- به دنبال گزارش خبرگزاری رویترز از شکنجه زندانیان در زندان های آمریکا، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه خواستار رسیدگی به این موضوع شد.
* الجزیره- ایرنا- وزارت خارجه موریتانی با صدور بیانیه ای ، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تصمیم برای انتقال سفارت این کشور به قدس را به شدت محکوم کرد.
* لندن- ایرنا- «ارنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به‌شدت ابراز نگرانی کرد.
* تهران- ایرنا- عضو ارشد کمیته مرکزی جنبش فتح گفت که فلسطینی ها مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا را نمی پذیرند و با او دیدار نخواهند کرد.
* مادرید- ایرنا- «موسی‌ عامر عوده» سفیر فلسطین در اسپانیا تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را مغایر با تمامی قطعنامه های سازمان ملل و توافق های صورت گرفته عنوان کرد و گفت که قدس پایتخت ابدی فلسطین است.
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری پیشین آمریکا در انتقاد از تصمیم ترامپ پیرامون قدس، این اقدام را سبب تشدید تنش در جهان اسلام دانست.
* تهران- ایرنا- رویترزدر گزارشی نوشت: وزارت خارجه آمریکا با تشکیل کارگروهی برای رصد واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ پیرامون قدس، در نامه ای از مقام های رژیم صهیونیستی خواسته که واکنش های رسمی به این تصمیم را تلطیف کرده و خویشتن دار باشند.
* بغداد- ایرنا- یک رسانه معتبر عراقی از اقدام روزنامه سعودی ‘الشرق الاوسط’ که تنها چند ساعت پس از اعلام تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس می نویسد: خطر ایران برای اعراب بیشتر از اسرائیل است! ابراز شگفتی کرد.
* مسکو- ایرنا- آرمن پتروسیان عرب شناس ارمنی گفت: تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به وجهه آمریکا در سطح جهانی ضربه زد و پیامدهای سختی برای ایالات متحده به همراه خواهد داشت.
* آتن- ایرنا- سفر و دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با مقام های یونانی سبب آشکار شدن بیشتراختلافات دیرینه دو طرف شد و بر خلاف روش معمول درمقابل دوربین های خبرنگاران مسائل و اختلاف ها خود را مطرح و هریک با تندی به دیگری جواب می داد.
* تهران- ایرنا- صدها نفر در قاهره پایتخت مصر در اعتراض به اقدام آمریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند و پرچم این رژیم را به آتش کشیدند.
* تهران- ایرنا- سناتور دمکرات آمریکایی که با اتهام های آزار جنسی روبه رو است، پس از استعفای هم حزبی خود در مجلس نمایندگان این کشور، اعلام کرد که به زودی از سناتوری کناره گیری می کند.
* مسکو- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که از طرف آمریکایی خواسته است درباره تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس توضیح دهد.
* رم- ایرنا- روزنامه ایتالیایی ‘ایل سوله’ با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نوشت: این تصمیم می تواند منجر به آغاز انتفاضه جدید و تیرگی بیشتر روابط اروپا با آمریکا شود.
* وین- ایرنا- اعضای حزب چپ میانه ‘سوسیال دمکرات’ آلمان روز پنجشنبه با انجام مذاکرات سیاسی با حزب راست میانه ‘دمکرات مسیحی’ آنگلا مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی و خروج از بن بست سیاسی در این کشور موافقت کردند.
* مسکو- ایرنا- روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: تاشکند و کابل ساخت راه آهن و جاده بین مزار شریف و هرات و خط انتقال برق از ازبکستان به باگلان افغانستان را آغاز می‌کنند و ازبکستان می خواهد از این طریق به سوی بنادر ایران راه باز کند.
* تهران- ایرنا- نایب رئیس مجلس عراق گفت: پیروزی های ما در سوریه، عراق و لبنان این را ثابت کرد که دوران حکام ذلیل و وابسته به بیگانگان گذشت.
* تهران- ایرنا- جنگنده ها و تانک های ارتش رژیم صهیونیستی، پنجشنبه شب 2 منطقه را در باریکه غزه هدف قرار دادند.
* الجزیره- ایرنا- اعلام روز چهارشنبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با واکنش شدید مسلمانان از جمله الجزایری ها روبه رو شد و آن ها تاکید کردند که واشنگتن با این اقدام ،چهره واقعی خود را نشان داد.
* باکو- ایرنا- جشن میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) و ششمین امام شیعیان امام جعفر صادق (ع) در سالن اجتماعات خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی ایران در باکو برگزار شد.
* دهلی نو- ایرنا- جمعیت علمای هند در واکنش به تصمیم یکجانبه اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس را اقدامی خطرناک ، تحریک آمیز و محکوم عنوان کرد.
* تهران- ایرنا- در حادثه تیراندازی در دبیرستانی در ایالت نیومکزیکوی آمریکا، دو دانش آموز و فرد مهاجم کشته شدند.
* مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی در گفت وگوی تلفنی یادآورشدند که اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، برای روند صلح خاورمیانه زیان بار خواهد بود.
* مسکو- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود فشار بر دیپلمات ها و خبرنگاران روسی در آمریکا را غیرقابل قبول خواند.
* باکو- ایرنا- آمریکا، روسیه و فرانسه به عنوان سه کشور که ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ را بر عهده دارند باکو و ایروان را به مصالحه در حل این مناقشه دعوت کردند.
* دهلی نو- ایرنا- «تیم گلد» رئیس بخش چشم انداز انرژی در سازمان آژانس جهانی انرژی ( IEA) گفت که هند در حال ظهور به عنوان نیروی محرک اصلی در روند جهانی مصرف انرژی است.
* تهران- ایرنا- روزنامه انگلیسی گاردین از سفر وزیر خارجه انگلیس در اوایل هفته آینده با هدف گفت وگو درباره حوزه بانکی و وضعیت جدید روابط دو کشور خبر داد.
* تهران- ایرنا- مشاور نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین اردن گفت: جنایات رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی ها همانند جنایت داعش است اما با وجود این همه مسلمان، این رژیم به خود اجازه می دهد شعار نیل تا فرات را مطرح کند.
* اسلام آباد- ایرنا- فرمانده نیروی هوایی پاکستان گفت:پهپادهای آمریکا در صورت تجاوز به حریم هوایی کشورمان، هدف قرار می گیرند.
* باکو- ایرنا- وزارت امور خارجه قزاقستان روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای خواستار حل مسئله فلسطین بر اساس حقوق بین المللی، قطعنامه های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و حفظ وضعیت موجود شهر قدس شد.
* وین- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به موج انتقادهای جهانی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، در اظهاراتی تلاش کرد این تصمیم را اقدامی عادی جلوه دهد.
* تهران- ایرنا- شبکه خبری المیادین به نقل از منابع فلسطینی اعلام کرد که چند فروند موشک از باریکه غزه به سوی فلسطین اشغالی شلیک شد.
* تهران- ایرنا- پادشاه اردن و رئیس تشکیلات خودگران فلسطین نسبت به پیامدهای مربوط به اقدام آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار دادند و هرگونه خدشه به وضعیت حقوقی و تاریخی قدس را باطل دانستند.
* تهران- ایرنا- نماینده پارلمان غنا، از آمریکا، رژیم صهیونیستی و رسانه های غربی به عنوان دشمن اصلی مسلمانان یاد کرد و گفت: امروز نیازمند وحدت بیشتر برای مقابله با اسرائیل هستیم.
* دمشق- ایرنا- ‘محمود الخالدی’ سفیر فلسطین در سوریه گفت: این یک لحظه تاریخی برای همه کشورهای اسلامی و عربی است که موضع خود نسبت به قدس و مقدسات فلسطین را اعلام کنند.
* کوالالامپور- ایرنا- معاون وزیر امورخارجه کشورمان دردیدار و گفت وگو با قائم مقام وزارت امور خارجه اندونزی راههای افزایش همکاری ها و توسعه روابط دو طرف را موردبحث و بررسی قرار داد.
* کوالالامپور- ایرنا- معاون وزیرامورخارجه کشورمان در نشست مجمع دموکراسی بالی با حمایت از سخنان ‘رتنو مارسودی’ وزیر خارجه اندونزی در محکوم کردن مواضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام ترامپ را محکوم کرد.
* تهران- ایرنا- وزیر امورخارجه عراق اعلام کرد در موضوع داعش 124 کشور برای مقابله با عراق حضور داشتند اما همه آنها به لطف الهی و فداکاری ملت سر جایشان نشانده شدند.
* الجزیره- ایرنا- اقدام روز گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با واکنش شدید مسلمانان در مناطق مختلف جهان روبه رو شد و رسانه های تونسی نیز با پرداختن به این موضوع، آن را بشدت محکوم کردند.
شبد**1953**1379 **
تنظیم کننده: مرتضی شحنه** انتشار دهنده: هادی افتخاری



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید