خانه / دسته‌بندی نشده / میکروساختارها؛عامل درخشش رنگارنگ عنکبوت‌های طاووسی

میکروساختارها؛عامل درخشش رنگارنگ عنکبوت‌های طاووسی



به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، جنس نر عنکبوت های طاووسی رنگ‌های درخشانی را روی بدن خود به نمایش می‌گذارد تا بتواند توجه جنس ماده را جلب کند.
محققان به‌منظور بررسی ساختار ایجاد کننده و نحوه ایجاد این رنگ‌ها در پشت عنکبوت نر، مجموعه‌ای از روش های عکسبرداری و تحلیل تصویر شامل میکروسکوپ الکترونی، تصویربرداری طیفی، سنجش پراکندگی، نانو چاپ سه بعدی و مدل‌سازی اپتیکی را مورد استفاده قرار دادند.
بر اساس این تحقیقات مشخص شد رنگ‌های زیبای پشت عنکبوت توسط پولک‌های ریزی ایجاد می‌شود که شکلی شبیه به بال هواپیما دارند و روی آن‌ها از ساختارهای شبکه‌ای انعکاس دهنده پوشیده شده است. این ساختار نور را به پرتوهایی تجزیه می‌کند که هریک در راستای متفاوتی بازتابیده می‌شوند و رنگ‌بندی مسحورکننده‌ای را ایجاد می‌کنند.
ترکیب شکل و الگوهای موجود روی پولک‌ها امکان تفکیک پرتوهای نور را به طول موج‌های سازنده آن و انعکاس این پرتوها در زوایای بهتر و فواصل کمتر از آنچه توسط تجهیزات و فناوری‌های ساخت دست بشر امکانپذیر است، فراهم می‌کند. به همین علت این عنکبوت‌ها قادرند با استفاده از ساختارهای موجود روی پشت خود جلوه‌های نوری را ایجاد کنند که هیچ دستگاهی قادر به ساخت آن‌ها نیست.
محققان امیدوارند یافته‌های آن‌ها بتواند الهام‌بخش ساخت فناوری های اپتیکی جدید شده و محققان را در بازتابش نور با زوایای کوچکتر یاری کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده کاشانی** انتشار:گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید