خانه / اخبار روز / نرخ بیکاری در سوئد رکورد زد

نرخ بیکاری در سوئد رکورد زد

به گزارش ایسنا به نقل از تریدینگ اکونومیکس، نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه اسکاندیناوی یعنی سوئد افزایشی بوده است؛ به گونه ای که تا پایان ۱۲ ماه منتهی به می، نرخ بیکاری با ۱.۹ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته به ۹ درصد رسیده است. این نرخ بیکاری که ۰.۵ درصد بالاتر از پیش بینی های قبلی بوده است نخستین نرخ بیکاری بالای هشت درصد از سال ۲۰۱۴ محسوب می شود. 

طی این مدت شمار افراد بیکار سوئدی با ۱۱۰ هزار نفر کاهش به ۴۹۷ هزار نفر رسیده و این در حالی است که با کاهش ۳۴ هزار نفری شمار شاغلان، اکنون ۵ میلیون و ۲۳ هزار نفر در این کشور شاغل هستند.

در همین مدت نرخ مشارکت در بازار کار با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۷۳.۳ درصد رسیده و نرخ اشتغال با ۰.۱ درصد افزایش در سطح ۶۸ درصد قرار گرفته است.

متوسط نرخ بیکاری سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۹۵ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده طی این مدت مربوط به ژوئن سال ۱۹۹۷ با ۱۰.۵درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به ژوئیه ۱۹۸۹ با ۱.۳ درصد بوده است.

از سوی دیگر متوسط نرخ تورم اتریش در ۱۲ ماه منتهی به می با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۷ درصد رسید. این نرخ تورم که پایین‌ترین نرخ ثبت شده در اتریش از اوت ۲۰۱۶ تاکنون است، بیش از همه در نتیجه کاهش تورم حمل و نقل (از منفی ۱.۶ درصد ماه آوریل به منفی ۳.۱ درصد در ماه می)، لوازم منزل (از ۰.۹ درصد به منفی ۰.۲ درصد) و لباس و پوشاک (از صفر درصد به منفی ۲.۷ درصد) بوده است.

از سوی دیگر اما تورم در بخش رستورن و هتلداری کاهش پیدا کرده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم اتریش منفی ۰.۶ درصد اندازه گیری شده است. 

متوسط نرخ تورم اتریش در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۲۳ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم ۱۰.۲ درصدی سپتامبر ۱۹۷۴ و کمترین تورم ثبت شده مربوط به مارس ۱۹۵۹ با منفی ۳ درصد بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید