خانه / دسته‌بندی نشده / هفته پژوهش و مجالی برای ارایه دستاوردهای فناورانه- برات قبادیان*

هفته پژوهش و مجالی برای ارایه دستاوردهای فناورانه- برات قبادیان*



در طول سال تمامی دستگاه ها، سازمان ها و موسسات برای عینیت بخشیدن به ایده های مطرح از سوی منابع انسانی خود تلاش می کنند. برخی از این تلاش ها ممکن است موفق و برخی ناموفق بوده باشند.
هدف نهایی از این تلاش ها، دستیابی به سطحی از دانش و فناوری است که به صورتی مطلوب پاسخگوی نیاز جامعه به صورت رقابتی باشد. این رقابت پیرامون قیمت، کیفیت، مشتری پسندی با دستیابی به اهداف مصرح در مبحث توسعه پایدار است.
نمی توان انتظار داشت همه علاقمندان به امر پژوهش و فناوری سطح یکسانی از پژوهش و فناوری را به عنوان دستاورد یک ساله خود به نمایش بگذارند چراکه اهداف و اولویت ها برای دستگاه ها و سازمان های علمی، پژوهشی، فناوری و اجرایی متفاوت است.
در حالی که برخی موسسات آموزشی و پژوهشی در طول یک سال گذشته ممکن است با توجه به نوع ماموریت خود به پژوهش های نظری و پایه علاقمند بوده و در این هفته حاصل تلاش خود را در همین زمینه ارایه کنند، برخی دیگر که فعالیت های تولیدی و اقتصادی دارند در کنار این فعالیت ها ممکن است نتایج کار خود را که منجر به کاربرد مشخصی از یافته های پژوهشی باشد یا کالاها و محصولات دانش پایه ای که بر مبنای تحقیق و توسعه است و تجاری سازی نیز شده را به نمایش بگذارند.
اگر به صورت تقریبی در دو دهه گذشته روند برگزاری هفته پژوهش مورد ملاحظه قرار گیرد، پیشرفت چشمگیر حرکت رو به رشد از تحقیقات محض به تحقیقات کاربردی و توسعه ای به وضوح قابل مشاهده است. با این توصیف تا رسیدن به نقطه مطلوب و رقابت با کشورهای توسعه یافته راه درازی را در کشور در پیش روی خود داریم.
در دو دهه پیش آنچه به نمایش گذشته می شد به صورت عمده پایان نامه ها و رساله های دکتری بود. با اذعان به اهمیت انجام تحقیقات کاربردی و توسعه ای در کشورهای مختلف جهان همچنین در ایران، در سالیان گذشته شاهد به نمایش گذاشته شدن نمونه های آزمایشگاهی اولیه تبدیل ایده به محصول بوده ایم. به تدریج که نمونه های آزمایشگاه در سطح پایلوت و در نهایت تجاری سازی شد، کالاهای دانش پایه جدید حاصل از طراحی های علمی و رسوخ فناوری دارای مزیتهایی بود که دیگر محصولات قدیمی تر مشابه، نمی توانست در بازار با آنها چه از نظر قیمت و چه از لخاظ کیفیت رقابت کند. بنابراین، نه تنها محصولات دانش بنیان بلکه شرکت های دانش بنیان اهمیت پیدا کردند و خوشبختانه امروز شاهد رشد سریع شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، شهرک های علمی و تحقیقاتی و مراکز رشد در کشور هستیم.
سمت گیری کشور نیز در کنار توجه به اهداف و ارکان اقتصاد مقاومتی، بها دادن به اقتصاد دانش بنیان بجای اقتصاد متکی بر منابع است که باید آن را به فال نیک گرفت.
برای ارج نهادن به کار و تلاش بخش های مختلف هر روز در هفته پژوهش تحت عنوانی و یک روز نیز به نام ‘روز صنعت’ نامگذاری شده است تا در این روز از زحمات و تلاش های متولیان صنعت و بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری که فعالیت چشمگیر و قابل ملاحظه ای در یک سال گذشته در ارتباط با پژوهش و فناوری داشته اند، قدردانی شود.
همچنین ممکن است از تعدادی محصول دانش بنیان فناوری های برتر و صنایع پیشرفته توسط مسئولان کشوری رونمایی شود. این هفته را به تلاشگران عرصه های علم، پژوهش و فناوری تبریک عرض می گویم.

*معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید