خانه / دسته‌بندی نشده / هفت دانشمند ایرانی در میان پژوهشگران پراستناد جهان

هفت دانشمند ایرانی در میان پژوهشگران پراستناد جهان



به گزارش روز شنبه ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، موسسه کلاریویت آنالیتیکس هر سال بیش از سه هزار پژوهشگر را از سراسر جهان در 21 حوزه موضوعی به ‌عنوان پژوهشگر پراستناد شناسایی و نام آنها را منتشر می‌کند و در آخرین شناسایی، هفت دانشمند ایرانی از تاثیرگذارترین دانشمندان در پیشرفت علوم قرار گرفته‌اند.
برای شناسایی پژوهشگران پراستناد، 134 هزار و 832 مقاله پراستناد در نشریه‌ های نمایه شده ‘ وب ‌آو‌ساینس’ در حوزه علوم و علوم اجتماعی در 11 سال گذشته (از 2005 تا 2015) پیمایش شده‌اند.
مقاله ‌های پراستناد آنهایی هستند که بیشترین استناد را در حوزه‌ های موضوعی خود می‌گیرند و در یک درصد نخست جای دارند و در پایگاه ‘شاخص ‌های اساسی علم’ (آی. اس. آی.) فهرست می‌شوند.
همچنین پژوهشگرانی که مقاله پراستناد دارند، پژوهشگران تاثیرگذار به‌ شمار می‌ روند و آنهایی که نامشان با فراوانی بیشتری می‌ آید تاثیرگذارتر هستند. از این رو، پژوهشگران بر پایه شمار مقاله‌ های پراستنادشان رتبه‌ بندی و آنهایی که در رتبه‌ های نخستین جای گرفته‌اند به‌ عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند.
در ویرایش پیشین فهرست پژوهشگران پراستناد، 6 دانشمند ایرانی بودند، ولی در ویرایش 2017، هفت ایرانی در این فهرست جای گرفته‌اند.
نام پژوهشگران ایرانی پراستناد به همراه حوزه موضوعی، وابستگی سازمانی نخست و وابستگی سازمانی دوم به شرح ذیل است:
‘مهدی دهقان’ مهندسی، ریاضیات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ‘داود دومیری گنجی’ مهندسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ‘مفید گرجی بندپی’ مهندسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ‘محسن شیخ‌الاسلامی’ مهندسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ‘علی کاوه’ علوم رایانه دانشگاه علم و صنعت ایران، ‘طاهر نیک‌نام’ مهندسی دانشگاه صنعتی شیراز و ‘شهرام رضاپور’ ریاضیات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
فهرست پژوهشگران پراستناد سال 2017 نزدیک به 3400 پژوهشگر را در بر دارد که پیشگام تاثیرگذاری علمی در حوزه‌های موضوعی خود هستند.
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌ عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه ‘ نما’ (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) تلاش می کند نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌ هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. این سامانه در دسترس عموم است.
علمی 9014**
تنظیم: کیمیا عبدالله پور* انتشار: محتشمی پور



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید