خانه / دسته‌بندی نشده / وقتی در هوشمندسازی شهرهای کشور علم و عمل همگام نیستند

وقتی در هوشمندسازی شهرهای کشور علم و عمل همگام نیستند



به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران پنجم و ششم دی ماه جاری میزبان برگزاری سومین کنفرانس شهر سایبری بود، کنفرانس دو روزه ای که موضوعات بسیار مهمی ازجمله تاثیر فناوری های نوین در ساختار دولت، پلتفرم خدمات یکپارچه شهری در شهرهای هوشمند و رویکرد آماری برای بهینه سازی سیستم حمل و نقل مواد زائد جامد شهری به صورت علمی در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اما شهر هوشمند، شهروند الکترونیک و امن سازی محتوا توسط الگوها و الگوریتم های ریاضی از جمله مباحث مهمی بود که درقالب یک میزگرد در این کنفرانس درباره آن بحث شد.
دکتر کیوان برنا عضو هیات علمی و مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی در حاشیه این کنفرانس علمی و در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، شهر هوشمند را شهری توصیف کرد که از 6 خصیصه و ویژگی برخوردار است؛ این خصایص که همگی باید هوشمند باشند، شامل اقتصاد، محیط، شهروندان، روش زندگی و مدیریت فناوری است.
وی با اشاره به تفاوت شهر هوشمند و شهر الکترونیکی اظهار کرد: شهر الکترونیکی بر زیرساخت و سیستم‌های ارتباطی متمرکز است، در حالی که در شهر هوشمند زیرساخت‌ها ایجاد شده اند و خدمات به شهروندان ارائه می شود؛ بنابراین با توجه به اینکه هنوز با استقرار کامل زیرساخت‌ها فاصله داریم، تلاش ها ابتدا باید در راستای رسیدن به شهر الکترونیکی باشد.
عضو هیات علمی و مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی در خصوص مزایای هوشمندسازی شهرها اظهار کرد: در واقع با این کار تمام خریدها بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می شود، پرداخت ها به صورت الکترونیک و بحث های آموزش و سلامت نیز از راه دور خواهد بود.
به گفته وی، هوشمندسازی شهرها به طور طبیعی باعث آزادی وقت شهروندان، کاهش شدید هزینه ها و کاهش تردد و ترافیک در شهرها خواهد شد؛ به عنوان مثال اگر دفترچه درمانی تامین اجتماعی حذف شود و جای خود را به کارت هوشمند دهد، به این ترتیب هم در مصرف کاغذ صرفه جویی خواهد شد و هم بسیاری از مفسده ها کاهش خواهد یافت.
به گفته برنا، امروزه کارت های هوشمند در دنیا جایگاه بسیار بالایی دارند و می توانند چندمنظوره باشند و برای خرید و حمل و نقل در بانکداری الکترونیک، سلامت و تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گیرند، امروز ما همه این واژه ها را می شنویم و واژه شهر هوشمند و شهروند الکترونیک ناخودآگاه به ذهن ما خطور می کند.
وی با اشاره به زلزله های اخیر پایتخت و با تاکید بر اینکه بحث هوشمندسازی شهرها در این بخش نیز بسیار می تواند راهگشا باشد، یکی از مهمترین کاربردهای هوشمندسازی شهرها را مطلع کردن سریع شهروندان از حوادث غیرمترقبه همچون زلزله از طریق هشدارها و آژیرهای خطر ذکر کرد که حتی اطلاع رسانی یک دقیقه زودتر آن می تواند از تلفات انسانی بسیار جلوگیری کند.

** هنوز در بحث ایجاد زیرساخت ها با دنیا فاصله داریم
عضو هیات علمی و مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی در خصوص جایگاه و فاصله کشورمان با دنیا در بحث هوشمندسازی نیز با تاکید بر اینکه این بحث دو بخش علمی و تجاری سازی یا اجرا را شامل می شود، اظهار کرد: با وجود برخی از مشکلات در حوزه مدیریت و اجرا، جایگاه علمی ایران در این بخش بسیار مناسب و در حال تقویت است.
برنا یکی از دلایل مهم توفیقات علمی کشورمان در بحث علمی هوشمندسازی را مراجعت بسیاری از محققان کشور دانست که سال ها در خارج از کشور در رشته های علوم کامپیوتر به امر تحصیل مشغول بوده اند و در این زمینه کار کرده اند.
وی همچنین با اشاره به وضعیت کشورمان در حرکت به سمت شهر هوشمند اظهار کرد: شهر هوشمند شاخص های مختلف ازجمله اقتصاد، حمل ونقل، محیط زیست، شهروند و روش زندگی و همچنین مدیریت امور اداری را دربرمی گیرد؛ ما در زمینه اقتصاد و حمل و نقل اقداماتی را انجام داده ایم.
برنا با بیان اینکه امروزه هر ایرانی کم و بیش از یک گوشی هوشمند و ابزارالات آن برای اتصال به دنیای الکترونیک بهره مند است، افزود: البته ما در بخش مدیریت اداری، روش زندگی و فرهنگ سازی این بحث ها نیازمند اقدامات اساسی در بخش ایجاد زیرساخت ها در کشور هستیم.
عضو هیات علمی و مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی یکی از دلایل فاصله کشورمان با دنیا در حوزه هوشمندسازی را عدم تکمیل زیرساخت ها و سرمایه گذاری لازم در این زمینه دانست.

** سونامی دیتا در دنیا
برنا در ادامه با بیان اینکه اکنون یک سونامی دیتا در دنیا به جریان افتاده است، گفت: پیش بینی شده است که تا سال 2025 میلادی حدود 165 زتابایت ZB روزانه دیتا که می تواند اطلاعات، عکس و فیلم باشد جابه جا و رد و بدل شود.
هر زتابایت برابر هزار اگزابایت EB است، به عبارتی هر زتابایت برابر 10 به توان 3 اگزابایت است.
عضو هیات علمی و مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی افزود: تولید دیتا و اطلاعات در دنیا به صورت شگفت انگیز و تصاعدی در حال افزایش است.
وی با تاکید بر اینکه علوم مبتنی بر دیتا یا داده، اکنون بحث روز دنیا است، ادامه داد: پیش بینی می شود تا سال 2025 حجم قابل توجهی از تحقیقات بشری در این زمینه متمرکز شود، درواقع دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در کشورمان در رشته های مرتبط با این حوزه نیز باید سعی کنند پایان نامه های خود را به سمت علوم دیتا برده که برای جامعه و ادامه تحصیل خودشان مفید باشد.
وی در خصوص اهمیت بحث های الگوریتم و ریاضی در علوم کامپیوتر و هوشمندسازی در دنیا برای امنیت محتوا و داده ها که یکی از مباحث میزگرد سومین کنفرانس هوشمندسازی شهرها بود، اظهارکرد: امروز دیگر الگوریتم RSA که پیش از این برای رمزنگاری داده ها استفاده می شد، جای خود را به الگوریتم های دیگر داده است.
برنا افزود: به عنوان مثال در سیستم بانکداری آمریکا از الگوریتم AES به عنوان یک الگوریتم کلید متقارن استفاده می شود، بدین معنی که از یک کلید یکسان برای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: بحث دیگری که وجود دارد این است که با همه محاسن موجود در هوشمندسازی باید در بحث امن سازی محتوا نیز به دقت عمل کرد. مقولاتی همچون اینکه اگر یک تراکنش بانکی قرار است از مکانیزم سنتی به بستر جدید الکترونیک و وب منتقل شود، امنیت آن چگونه باید تامین شود؛ چراکه اینجا صحبت از حجم قابل توجهی از پول و اعتبار در میان است.
عضو هیات علمی و مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی ادامه داد: به عنوان مثال امروز تراکنش های مالی سنگین در بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا بر اساس این بستر امن سازی شده است و کار انتقال وجه صورت می گیرد.
وی گفت: در واقع تمام قدرت مفاهیم هوشمندسازی بر اساس تکنیک ها و الگوریتم های ریاضی است که لحظه به لحظه درحال پیشرفت، بهبود کیفیت و به روزرسانی است.
علمی ** 1836 **1834
خبرنگار: یوسف درویشی ** انتشار: ناهید شفیعی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید