خانه / دسته‌بندی نشده / ویژگی های فرش ماشینی استاندارد چیست؟

ویژگی های فرش ماشینی استاندارد چیست؟



به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا، وقتی صحبت از فرهنگ و هویت ایرانی می‌شود بی‌شک فرش یکی از نمادهای بارز این فرهنگ است و به جرات می توان گفت کمتر خانه ای در ایران است که زمین و یا دیوار آن به فرش مزین نشده باشد و این افزایش تقاضای اقشار مختلف جامعه از فرش که ریشه تاریخی و هویتی دارد، سبب شده است در کنار فرش دستباف، صنعت فرش ماشینی به یکی از صنایع تاثیرگذار در نساجی کشور بدل شود که طی سال های اخیر رشد و توسعه مناسبی داشته است، به طوری که تنها در منطقه کاشان، آران و بیدگل بیش از یک هزار واحد تولیدکننده فرش ماشینی ایجاد و این منطقه را به قطب تولید این محصول در کشور و حتی منطقه تبدیل کرده است.
فرش یکی از مهم‌ترین کالاهای مورد نیاز ماست و همین امر سبب شده است که تولید سالیانه فرش ماشینی در ایران به 80 میلیون مترمربع برسد که با توجه به سرانه مصرف 2.3 مترمربع مصرف آن در کشور؛ 50 میلیون مترمربع از تولید در داخل مصرف و مازاد تولید به کشورهای دیگر صادر می شود.
برپایه نظر سازمان ملی استاندارد، در خرید یک فرش ماشینی باید توجه داشت که برچسبی پشت فرش الصاق شده باشد تا با توجه به نوع نیاز خریدار، جنس نخ خاب، جنس نخ پود، تراکم شانه و پود و گره در متر، ابعاد فرش، نام و کد طرح، شرایط نگهداری، درجه فرش، ارتفاع خاب و موارد ضروری دیگر بررسی شود.
جنس نخ خاب یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب فرش است و با توجه به محل استفاده و هزینه‌ای که می‌خواهیم بپردازیم مشخص می‌شود. امروزه عموماً فرش هایی با جنس پرز اکریلیک، پلی‌پروپیلن، پشمی، ویسکوز، نایلون و مخلوطی از انواع الیاف مختلف تولید می‌شود.
در مکان هایی که با رطوبت زیاد سر و کار داریم، از جمله آشپزخانه‌ها بهتر است از فرش‌هایی که پرز آنها از پلی‌پروپیلن (با توجه به این که جذب آب ندارد) است، استفاده شود؛ این فرش ها از لحاظ قیمت معمولاً ارزانتر و فرش‌های پشمی گرانتر هستند.
جنس نخ تار که در انواع فرش استفاده می‌شود شامل نخ‌هایی با الیاف پنبه، پلی‌استر و پنبه، پلی‌پروپیلن و مخلوط الیاف دیگر است. بهترین نوع نخ تار نخی است که از الیاف پنبه باشد و جنس نخ پود معمولاً کنف است. و ممکن است بسته به نوع فرش از انواع دیگر نخ‌ها نیز استفاده شود.
تراکم شانه در متر یکی از ویژگی مهم فرش است و تراکم نخ تار را نشان‌ می‌دهد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد نشان‌دهنده مرغوبیت فرش است و تراکم پود در متر نیز از معیارهای مهم فرش بشمار می‌رود که معمولاً تراکم پود در متر است و تراکم گره عبارت است از تعداد گره در یک متر مربع؛ هرقدر این مقدار در یک فرش بیشتر باشد فرش پرتر و متراکم تر است.
ارتفاع خاب عبارت است از طولی از نخ پرز یا خاب که بعد از زمینه بافته شده دارد.
ابعاد فرش باید در برچسب فرش قید شود و حدود رواداری آن 5/2+ و 5/1- درصد برای طول و 1± درصد برای عرض است و نام و کد طرحی که فرش بر اساس آن بافته شده باید مشخص شود.
همچنین روی این برچسب باید اطلاعات ضروری جهت نگهداری صحیح و مناسب با جنس کالا شامل ‘روش شستشو، روش خشک کردن و عبارت از گذاشتن اجسام داغ بر روی فرش خودداری شود’، مندرج باشد و اگر درجه 1 در برچسب، اظهار شده باشد، فرش باید عاری از عیوب غیر مجاز باشد.
کارشناسان سازمان ملی استاندارد تکرار سیلندر، شکستگی و اشتباه نقشه، پارگی نخ تار، پارگی نخ پود و نخ پود اضافی را از عیوب غیر مجاز در بازرسی و آزمون‌های چشمی فرش درجه 1 می دانند و معتقدند: مشکلاتی همچون تراش نایکنواخت، زبری و سوختگی سطح فرش، رفوگری قابل تشخیص، پشت ریختگی نخ خاب و انجام نشدن پشت پاک کنی بطور کامل ،جای خالی، خاب کندگی و تیغ خوردگی، شکنندگی، سوختگی، تغییر رنگ، یکدست نبودن آهار پشت فرش و سوزنی شدن نخ خاب به دلیل روزدگی آهار، تاب خوردگی کناره و حفظ نشدن شکل هندسی فرش، دورنگی نخ خاب و سایه روشن موضعی در سطح فرش، پارگی، جاافتادگی، نایکنواختی طول و در یک خط نبودن ریشه، زیگزاگ و بخیه در مورد فرش‌های دارای ریشه و وجود فاصله‌ای بزرگتر از اندازه ارتفاع خاب بین ریشه و قسمت خاب فرش کاملا غیر مجاز است و مصرف کننده حق شکایت از تولید کننده و استیفای حقوق خود را دارد.
علمی**9031**
خبرنگار: عادل پازیار ** انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید