خانه / دسته‌بندی نشده / پژوهش های کاربردی، نیاز جامعه یا دانشجو؟

پژوهش های کاربردی، نیاز جامعه یا دانشجو؟



به گزارش روز جمعه خبرنگارعلمی ایرنا، هرچند در سال های اخیر دست اندرکاران توجه بیشتری به این حوزه داشته اند اما دانشجویان برای به ثمر رساندن تحقیق و پژوهش خود با موانعی مواجهند که مانند قفل بر دست و پای آنان زده شده و باید این موانع را برطرف کنند تا مسیر برای پیمودن آنان هموار شود.
هم اکنون کارشناسان معتقدند شرایط لازم و برنامه ریزی مناسب برای هدایت و راهنمایی دانشجویان به سمت فعالیت های تحقیقاتی کاربری و بهره گیری از توان آنان، تقریبا مهیا نبوده و این موضوع سبب می شود تا در برخی از مواقع انرژی و توان آنان صرف کاری بیهوده شده و مهمتر، انگیزه های آنان از بین برود.
هرچند بخشی از دانشجویان با هدایت و راهنمایی مناسب استادان دلسوز و متعهد در مسیر پژوهش قرار می گیرند اما این کار نیاز به یک برنامه ریزی مناسب و حمایت های معنوی و مالی دارد تا آنان در مسیر تحقیق و پژوهش کاربردی گام های اساسی بردارند.
هدیه ابراهیمی دانشجوی همزمان رشته پزشکی عمومی و گواهی عالی بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی از برگزیدگان چهارمین جشنواره دانشجویی ابن سینا در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا برلزوم ایجاد بستر مناسب برای هدایت و راهنمایی دانشجویان به سمت پژوهش های کاربردی تاکید و اظهار کرد: بزرگ ترین عاملی که من را به سمت پژوهش ترغیب کرد، قرار گرفتن استادان خوب، دلسوز و با انگیزه در مسیر راهم بود.
وی ادامه داد که این استادان پذیرای دانشجویان جوان هستند و آنان را در مسیر مناسب قرار می دهند. این کار سبب می شود تا آنان با اعتماد به نفس لازم به انجام تحقیق و پژوهش بپردازند.
ابراهیمی، اعتماد به نفس را شرط لازم برای آغاز کار پژوهشی اعلام و اظهار کرد: این موضوع سبب می شود تا دانشجویان علاقمند با انگیزه لازم به دنبال پژوهش های کاربردی باشند.
وی گفت: هرچند شرکت دانشجویان در فعالیت های تحقیقاتی اجباری نیست اما آنان باید خود به دنبال این موضوع باشند و بپذیرند که راه سختی در پیش دارند و ممکن است به نتیجه مطلوب نرسند و به همین دلیل باید خیلی بردبار و صبور باشند.
ابراهیمی ادامه داد که دانشجویان علاوه بر آموزش و فراگیری دروس باید به کارهای پژوهشی هم فکر کنند و بجای اینکه فقط مصرف کننده علم باشند، بتوانند به علم چیزی اضافه نمایند.
وی به برپایی چهارمین جشنواره دانشجویی ابن سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران در 14 آذر ماه امسال در سالن همایش های دانشکده پزشکی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: جشنواره هایی مانند ابن سینا برای سایر دانشجویان سبب انگیزه می شود تا کارهای پژوهشی را در فعالیت های خود بگنجانند.

** پژوهش ها کاربردی نمی شود
اردشیر خورسند، دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی دیگر از برگزیدگان چهارمین جشنواره دانشجویی ابن سینا در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تعداد زیادی از پژوهش ها، کاربردی نمی شود و باید بسترسازی شود تا آنها کاربردی شوند.
وی اظهار کرد: در دانشگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران تحقیقات بسیاری داریم که در خیلی مواقع به محصول منجر نمی شوند تا کام مردم از این پژوهش ها شیرین شود و آنان از نتایج مطلوب پژوهش بهره مند شوند.
دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد که پژوهش نباید صرفا برای تهیه مقاله ای که معمولا در کتابخانه ها خاک می خورد یا برای تعداد ارجاعات بیشتر یا اینکه در مجله معتبرتری منتشر شود، صورت گیرد، بلکه باید کاربردی باشد.
وی افزود: برخی از دانشمندان بزرگ دنیا در تمام زندگی کاری مقالات کمی منتشر کردند ولی این تعداد کم، مرزهای علم را جابجا کرده و در مقابل افرادی هستند که صدها مقاله تهیه و منتشر کرده اند اما چیزی جدیدی به علم اضافه نشده است.
خورسند ادامه داد که در دو سال اخیر فعالیت های دانشجویی بیشتر از سال های گذشته شده که این موضوع حداقل در اطرافیان خودم صدق می کند. این پژوهش ها تا حدودی کاربردی بوده و می تواند خیلی بهتر از این وضعیت باشد.
وی به همکاری علمی با دانشگاه بین المللی اشاره کرد و گفت: هر چند ارتباط و همکاری های بین المللی خوبی با دانشگاه های خارجی وجود دارد اما این کار می تواند بهتر و هدفمند تر اجرا شود.
‘پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال’ شعار هفته پژوهش و فناوری سال 1396 است که 21 آذر ماه تا 27 این ماه برگزار شد.
علمی ** 1201 *1724*
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: حسین فتح الهی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید