خانه / دسته‌بندی نشده / چالش های حوزه پژوهش از زبان برگزیده جشنواره رازی

چالش های حوزه پژوهش از زبان برگزیده جشنواره رازی



به گزارش روز جمعه ایرنا،محققان برگزیده بیست و سومین دوره جشنواره رازی روز دوشنبه گذشته در جلسه ای با حضور قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل این وزارتخانه، معرفی شدند.
برگزیدگان بیست و سومین جشنواره رازی در پنج بخش محققان، دانشگاه های علوم پزشکی، پژوهشکده های علوم پزشکی، نشریات علوم پزشکی، کمیته های تحقیقات دانشجویی و مراکز تحقیقاتی برگزیده معرفی شدند؛ قرار است از این برگزیدگان در روز 25 دی ماه در مراسمی در تهران تقدیر شود.
در این دوره از جشنواره 246 نفر هم به صورت داوطلب و هم به صورت دعوت شده شرکت کردند که از این تعداد 135 نفر در گروه پایه پزشکی، 65 نفر در گروه بالینی و سلامت و 46 نفردر گروه ابداعات و اختراعات آثار خود را ارائه دادند.
انتخاب شرکت کنندگان بر این اساس است که اچ ایندکس آنها باید از 10 بالاتر باشد و طی هشت سال گذشته در جشنواره رازی انتخاب نشده باشند. از این تعداد 37 نفر در گروه علوم پایه پزشکی و 11 نفر در گروه علوم بالینی و سلامت دارای اچ ایندکس بالای 18 هستند.
دکتر رویا کلیشادی متخصص کودکان، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رییس پژوهشکده پیشگیری های اولیه از بیماری های غیرواگیر، یکی از این محققان است که با اچ ایندکس 44 به عنوان برگزیده رتبه اول گروه علوم بالینی و سلامت این دوره از جشنواره رازی در این جلسه حضور داشت و به عنوان برگزیده معرفی شد.
وی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درخصوص چالش های پیشروی حوزه پژوهش در کشور اظهار کرد: با اینکه به عنوان پزشک متخصص کودکان در حوزه بالینی فعالیت می کنم، اما همواره شاهد خلاء های آماری در این حوزه بودم و اینکه در موارد لزوم باید به آمار و ارقام کشورهای دیگر ارجاع کنیم؛ در واقع ما از وضعیت بیماری ها در کشور خود اطلاع کافی نداریم به همین دلیل به امور تحقیقاتی گرایش یافته و تلاش دارم با فعالیت در این حوزه درحدی که در توان دارم وجهه علمی کشور را بالا ببرم.

** لزوم حمایت های معنوی از حوزه پژوهش کشور
برگزیده بیست و سومین دوره جشنواره رازی با تاکید بر لزوم حمایت های معنوی از حوزه پژوهش و پژوهشگران گفت: یکی از مشکلات موجود در این حوزه کمبود حمایت های معنوی از محققان کشور است؛ برای ارتقای حوزه پژوهشی کشور باید از پژوهش و پژوهشگران حمایت های معنوی بیشتری صورت گیرد و جایگاه واقعی و والای پژوهش مشخص شود.
کلیشادی ادامه داد: انجام دادن پژوهش به عشق و علاقه نیاز دارد؛ در قبال انجام پژوهش هیچ وجه مالی به پژوهشگر داده نمی شود؛ بنابراین باید واقعا علاقه و توانایی لازم در پژوهشگر باشد از این رو باید جایگاه والای پژوهش و پژوهشگر در کشور شناخته شود و با استفاده از نتایج پژوهش های کاربردی در کشور برای اصلاح امور و رفع مشکلات، انگیزه لازم به پژوهشگران برای ادامه مسیر داده شود.
وی گفت: درخصوص حمایت های معنوی نیز تمهیداتی تاکنون اندیشیده شده است و به عنوان نمونه توانسته اند جلوی بسیاری از تقلبات حوزه پژوهش را بگیرند؛ به این ترتیب افرادی که واقعا کار پژوهشی انجام می دهند، امیدوارتر می شوند.
کلیشادی افزود: همچنین در راستای حمایت های معنوی از پژوهش، اگر در مواردی تقلباتی مشخص شد، نباید آن را برجسته کرده و به همه حوزه های پژوهشی کشور تعمیم داد و به عبارت دیگر نباید کل پژوهش و پژوهشگران کشور را به خاطر تعداد محدودی، زیرسوال برد.
وی بر لزوم پژوهش محور شدن امور در کشور تاکید و اظهار کرد: باید مانند کشورهای پیشرفته، پژوهش محور باشیم و تلاش کنیم از پژوهش های کاربردی خود در امور روزانه و رفع مشکلات موجود استفاده کنیم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد کاربردی شدن پژوهش ها نیز با بیان اینکه در سال های اخیر پژوهش ها کاربردی تر شده است، افزود: اکنون اهداف پژوهش ها قبل از انجام برای پژوهشگر مشخص شده است و پژوهش ها هدفمند انجام می شود؛ بنابراین می توان از نتایج این پژوهش ها در راستای نیازهای جامعه بهره گرفت.
کلیشادی به برخی پژوهش های دانشجویی که با اهدافی غیر از کاربردی شدن انجام می شود، اشاره کرد و گفت: ممکن است تعدادی محدود از دانشجویان فقط برای انجام تکالیف دانشجویی به پژوهش بپردازند.
وی افزود: برخی نیز به ویژه دانشجویان جوان به دلیل اینکه می دانند در خارج از کشور به امر پژوهش بسیار بها داده می شود، با هدف رفتن به خارج از کشور به پژوهش روی می آورند؛ زیرا در کشورهای دیگر این پژوهش ها به آنها اعتبار می دهد و می توانند آنها را وارد رزومه خود کنند تا برای ادامه تحصیل به آنها امتیاز داده شود.
رییس پژوهشکده پیشگیری های اولیه از بیماری های غیرواگیر یادآور شد که پژوهش های واقعی اینها نیستند؛ پژوهشگران واقعی سال های زیادی از زندگی خود را در این راه می گذارند و به پژوهش علاقه و عقیده دارند و پژوهش محور کار می کنند؛ این افراد مشکلات جامعه را در حیطه های مختلف می دانند و چون مشکلات را می شناسند، پژوهش کاربردی تعریف می کنند و سوال و اهداف پژوهش را تعیین می کنند و در راستای اهداف تعیین شده به صورت هدفمند گام برمی دارند تا در نهایت یکی از مشکلات جامعه برطرف شود.
کلیشادی با بیان اینکه در سال های اخیر تعداد پژوهش های کاربردی در حیطه علوم پزشکی افزایش یافته است، افزود: این پژوهش ها با درنظرگرفتن مشکلات حوزه پزشکی، روند روبه بهبودی را در کشور داشته است و تاکنون توانسته برخی مسایل را حل کند.
برگزیده رتبه اول گروه علوم بالینی و سلامت بیست و سومین دوره جشنواره رازی با تاکید بر ضرورت انگیزه بخشی به محققان برای ماندن در کشور و انجام پژوهش های کاربردی گفت: افراد علاقمند زیادی در کشور داریم اما از آنجایی که بستر لازم برای پژوهش مهیا نیست، ممکن است انگیزه های آنها کم شده و دلسرد شوند.
کلیشادی افزود: با حمایت های معنوی از پژوهش باید انگیزه ها را بیشتر کرد، باید کلمه دانشمند و پژوهشگر ارزش و جایگاه واقعی خود را در جامعه داشته باشد تا بتواند الگویی برای نسل جوان باشد که بیشتر به امر پژوهش علاقمند شوند.
علمی **1834 **1569**خبرنگار: ناهید شفیعی **انتشار: علی حبیبی



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید