خانه / دسته‌بندی نشده / کاوشگر Mars 2020 رکورد دوربین‌ را شکست

کاوشگر Mars 2020 رکورد دوربین‌ را شکست



به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، این کاوشگر بدون سرنشین که قرار است سه سال دیگر به سیاره مریخ اعزام شود،‌ با انرژی هسته‌ای کار می‌کند و 23 دوربین را با خود حمل می‌کند. این دوربین‌ها پهنای باند بزرگتر از کاوشگرهای پیشین مریخ دارند و وضوح تصویر بسیار بالایی را در اختیار می‌گذارند که بیش از ظرفیت فناوری سه‌بعدی است.
کاوشگر Mars 2020 علاوه بر این که رکورد تعداد دوربین‌ها را به خود اختصاص داده است، از دوربین‌هایی بهره می‌برد که پیش از این در هیچ یک از کاوشگرهای مریخ فناوری مشابه آن مورد استفاده قرار نگرفته‌ است. برای مثال کاوشگر Curiosity مجموعه‌ای از دوربین‌های موسوم به Navcam و Hazardcam را به کار می‌گیرد که برای راهبری و جلوگیری از برخورد به موانع کاربرد دارند، اما این دوربین‌ها سیاه و سفید بوده و وضوح تصویر یک مگاپیکسل دارند.
اما در کاوشگر Mars 2020 از دوربین‌های رنگی با وضوح تصویر 20 مگاپیکسل استفاده شده است که به لنزهای واید مجهز هستند. همچنین دوربین Mastcam-Z که دارای لنزی با قدرت بزرگنمایی سه برابر است، امکان تهیه تصاویر سه‌بعدی را به سادگی فراهم می‌کند.
سایر دوربین‌های نصب شده روی این کاوشگر عبارتند از : دوربین SuperCam Remote Micro-Imager که با کیفیت‌ترین دوربین عکسبرداری رنگی از راه دور است که تا کنون به مریخ ارسال شده؛ دوربین CacheCam که برای نظارت بر نمونه‌برداری از سنگ‌ها و خاک مریخ کاربرد دارد؛ شش دوربین که برای نظارت بر ورود کاوشگر به جو مریخ، فرود و باز شدن چتر فرود کاوشگر کاربرد دارند؛ دوربین Lander Vision System Camera که برای هدایت فرود کاوشگر با استفاده از کامپیوتر کاربرد دارد و دوربین SkyCam که برای مطالعه ابرها و اتمسفر مریخ به کار می‌رود.
به گفته متخصصان ناسا امکان استفاده از این تعداد دوربین با کیفیت و قابلیت‌های فوق‌العاده، علاوه بر پیشرفت فناوری ساخت دوربین‌ها، نتیجه بهره‌گیری از رله‌های (relays) ارتباطی پرسرعت جدید است که توسط سازمان ناسا توسعه یافته‌اند.
قرار است کاوشگر Mars 2020 به همراه تمام این دوربین‌های پیشرفته در ماه جولای یا آگوست سال 2020 میلادی به فضا پرتاب شود و در ماه فوریه سال 2020 روی سطح مریخ فرود آید.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید