خانه / دسته‌بندی نشده / کلانتری: اولویت پژوهش های محیط زیست تحقیقات اجتماعی است

کلانتری: اولویت پژوهش های محیط زیست تحقیقات اجتماعی است



به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل ازپژوهشگران برتر سازمان محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
عیسی کلانتری با اعلام اینکه از ظرفیت دانشگاه محیط زیست باید برای آموزش محیط بانان استفاده شود اظهار داشت: محیط بانان مروجان محیط زیست هستند و باید در حوزه آموزش تقویت شوند و در همین راستا برنامه داریم دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بان تغییر پیدا کند.
وی با تاکید بر آموزش های مستمر زیست محیطی در همه سطوح گفت: اگر برنامه تحقیقاتی قابل قبولی ارائه شود قطعاً بودجه تحقیقاتی آن تامین می شود. باید از محققین کار بخواهید و بعد دانشگاهیان را هدایت کنید در حوزه محیط زیست تحقیق کنند.
کلانتری با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید از حق خود دفاع کند گفت: اگر در گذشته حق آب های تالاب ها تامین می شد ارومیه و بختگان نیز خشک نمی شد ، هزینه درمان 100 برابر بیشتر از پیشگیری است.
وی در ادامه با بیان اینکه در تحقیقات مهمتر ابزار و افراد تفکر است،گفت: حدود 60 تا 70 در صد از ظرفیت تحقیقات کشور در خدمت خارجی هاست در حالیکه پتانسیل های خوبی برای تحقیقات در کشور وجود دارد ولی از این پتانسیل به خوبی استفاده نمی شود به خصوص از زمانیکه اینترنت گسترده شد.

***تحقیقات در حوزه محیط زیست در راستای توسعه پایدار باشد
وی با اشاره به اینکه نیاز به تحقیقات گسترده نیست افزود: باید تحقیقات در حوزه محیط زیست در راستای توسعه پایدار باشد.
کلانتری مهترین مشکل کشور ا مسئله آب عنوان کرد و گفت: یک تحقیق در مورد مسائل اجتماعی آب در کشور انجام نشده است .

***اولویت های تحقیقاتی محیط زیست کشور مشخص شود
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: هنوز اولویت های تحقیقاتی در زمینه حفظ محیط زیست مشخص نیست و می بایست اولویت های تحقیقاتی محیط زیست کشور از طریق برون سپاری و استفاده از ظرفیت های درون سازمانی مشخص شود.
کلانتری افزود: محقق باید بگوید با چه روش هایی مردم را آموزش دهیم تا 80 میلیون ایرانی محیط بان داشته باشیم و به محیط زیست اهمیت بدهند.
وی تاکید کرد: مسائل اجتماعی نیز بایستی در تحقیقات زیست محیطی مورد توجه قرار بگیرد و منجر به بهبود محیط زیست شود .

***پژوهشکده محیط زیست باید مروج پژوهش های زیست محیطی در کشور باشد
وی با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست باید مروج پژوهش های زیست محیطی در کشور باشد، گفت: در دنیا میلیارد ها دلار صرف هزینه های تحقیقات محیط زیست می شود این در حالی است که کمتر از ا صد هزار تحقیقات زیست محیطی جامعه جهانی را دارا هستیم بایستی پژوهشگران را تقویت کنید و پژوهشکده محیط زیست تلاش کند تحقیقاتی که نیاز های سازمان حفاظت محیط زیست است معرفی کند و به عرصه زیستی کشور وارد کند .
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست اگر بخواهیم مشکلات محیط زیست با امید تحقیقات حل کنیم با این توان هزار سال طول می کشد.باید تفکر تحقیقات در کشور به خصوص با ارتباطات گسترده بین المللی اصلاح شود.
کلانتری تصریح کرد: می بایست در آموزش عموم مردم سرمایه گذاری شود و نمی توان از یک روش برای آموزش های زیست محیطی با توجه به قومیت ها و فرهنگ های متفاوت در کشور استفاده شود.

***دانش عمومی محیط زیستی و حس مشارکت بسیار پایین است
وی با اشاره به اینکه آگاهی ما از جامعه کم است گفت: مشکل ما رفتار شناسی مردم با گیاه، خاک، پسماند ، حیوان و … است و دانش عمومی محیط زیست و حس مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست در کشور خیلی پایین است و بدون افزایش آگاهی عمومی انتظار مشارکت بسیار پایین است.

***90 در صد مشکلات محیط زیست با آموزش حل می شود/ بدون در نظر گرفتن مسائل اجتماعی نمی توانیم تغییر ایجاد کنیم
به گفته کلانتری 90 در صد مشکلات محیط زیست با آموزش حل می شود و مسائل اجتماعی اولویت تحقیقات و آموزش در محیط زیست است .
وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها، ژاپنی ها و اروپایی ها با فرهنگ ما آشنا نیستند و نمی توانند به ما بگویند چگونه آموزش های محیط زیستی را به عموم مردم بدهیم ما خودمان می بایست روش های آموزش به مردم را با توجه به فرهنگ های مختلف قوم های کشور را مشخص کنیم.

***آینده پژوهی در محیط زیست باید تقویت شود
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بخش عمده تحقیقات زیست محیطی برای آینده پژوهی کار شود، گفت: آینده پژوهی در محیط زیست باید تقویت شود.
به گفته کلانتری سازمان حفاظت محیط زیست امانتدار نسل های آینده است و در حال حاضر آینده پژوهی در محیط زیست نداریم .

***استراتژی تحقیقاتی و آموزشی سازمان محیط زیست باید مشخص شود
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت:استراتژی مشارکت و آموزش همگانی این باشد که 80 میلیون ایرانی آموزش ببینند و محیط بان شوند و قبل از همه باید از خودمان شروع کنیم بدون استراتژی همچون کشتی در وسط اقیانوس بدون مقصد مشخص هستیم و ما همچین سازمانی نمی خواهیم .
این گزارش می افزاید، کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیطی زیست با تبریک هفته پژوهش گفت: پژوهش در خدمت حل واقعی مسائل زیست محیطی نبوده است و باید پژوهشکده محیطزیست نیازهای پژوهشی سازمان را مرتفع و به قطب علمی کشور در حوزه محیط زیست تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تدوین راهبردهای پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار دارد،گفت: دفتر پژوهش و توسعه فناوری موضوع استارات آپ ها ، نوآوری و اقتصادی کردن تحقیقات زیست محیطی را دنبال می کند.
مدنی با اشاره به رشد بخش خصوصی در زمینه پژوهش نسبت به بخش های دولتی گفت: در بخش محیط زیست از استارات آپ ها حمایت نکردیم و مکانیزمی برای حمایتی از این پژوهشگران نداریم.
وی با اعلام اینکه به دنبال راه اندازی مرکز رشد برای تعامل با پژوهشگران و تجاری سازی و پایدار کردن راه حل ها در حوزه محیط زیست هستیم گفت: در اکثر پژوهش ها موضوع تجاری شدن در نظر گرفته نمی شود.
مدنی تصریح کرد: باید در حوزه محیط زیست از مراکز رشد حمایت و با آنها از طریق ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها تعامل داشته باشیم.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تحقیقاتی که در حل مشکلات کشور نباشد کارایی ندارد، اظهار داشت: نوآوری و حمایت از شرکت های نوپا و دانش بنیان و علاقمند کردن آنها به محیط زیست در برنامه سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
بنابر این گزارش، هاله سهراب زاده سرپرست دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای این نشست گزارشی از روند اقدامات این سازمان در هفته پژوهش و روند انتخاب پژوهشگر برتر ارائه داد.
مریم احسان پور از استان هرمزگان، فاروق سلیمانی از استان آذربایجان غربی ، حمید گشتاسب از استان تهران بعنوان پژوهشگران برتر و اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد بعنوان اداره کل برتر در حوزه پژوهش و اداره کل حفاظت محیط زیستا استان لرستان بعنوان استان برتر د رحوزه فناوری معرفی و از آنها تجلیل شد.
علمی 9014**1440
تنظیم: کیمیا عبداله پور** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید